Veebruaris toimus mõõdukas hinnatõus

Veebruaris kallines statistikaameti andmeil tarbija ostukorvi maksumus kuises võrdluses 0,2 protsendi võrra ning mullu veebruariga võrreldes langes hinnatase 0,1 protsenti.

Lähikuudel näeme aastases arvestuses taas madalat inflatsiooni, kuna eelmise aasta esimese poole suuremad hinnalangused asenduvad tänavu väikeste tõusudega. Seda põhjustab energiakandjate hinnatõus maailmaturul, mis toob lähikuudel kaasa soojusenergia kallinemise, ning jaanuarist jõustunud aktsiiside tõus. Lisaks on ilma maksudeta mootorikütuse hinnaerinevus maailmaturu hinnast selle aasta alguses olnud suurem kui varasematel aastatel keskmiselt. Samas jätkub majapidamistes kasutatava tulu vähenemine, mistõttu püsib surve ülejäänud hüviste ehk teenuste ja kaupade hindade alandamiseks.

Aasta keskmisena võib hinnatase Eesti Panga sügisprognoosi kohaselt langeda 0,4 protsenti. Eesti hinnatase on tõusnud pikka aega koos sissetulekutasemega. 2008. aastal oli Eesti elanike ostujõud 67 protsenti Euroopa Liidu keskmisest, kuid eelmisel aastal toimus langus. Seepärast ei tohiks lähiajal Eesti suhteline hinnatase kasvada. 2008. aastaks oli Eesti hinnatase jõudnud üle 70 protsendi Euroopa Liidu keskmisest.

2008. aasta seisuga oli toidu hinnatase Eestis 81 protsenti Euroopa Liidu keskmisest. Eesti paistab teiste Kesk- ja Ida-Euroopa riikide hulgas silma kõrge olmeteenuste hinnatasemega, kõrge on eluasemega seotud kulutuste hinnatase. Samas on meie valitsemissektori teenuste hinnatase võrreldav teiste riikide omaga. Eestis on riietusesemed ja jalatsid võrdlemisi kallid ning neist viimase puhul ületas hinnatase pea kuuendiku võrra Euroopa Liidu keskmist taset 2008. aastal.

Statistikaamet võttis aasta alguses tavapärast inflatsiooni mõõtmise metoodikat järgides kasutusele uued tarbija ostukorvi kaalud. Selle aluseks on leibkondade 2009. aasta ostud, mille struktuuris leidsid aset mõned muutused. Tarbijad on vähendanud vaba aja veetmisega, väljaspool kodu söömise ja majutusega ning kestvuskaupade soetamisega seonduvaid kulutusi. Esmatarbekaupadest on toidu ja mittealkohoolsete jookide osakaal tarbija ostukorvis seevastu kasvanud, moodustades pisut alla veerandi kõikidest kulutustest. Ka eluasemega seotud kulutuste osakaal ostukorvis tõusis, kuna nende hüviste tarbimist on raske kiiresti piirata.

iii

MARTIN LINDPERE, Eesti Panga ökonomist

blog comments powered by Disqus