Uute mudelite aeg

Kui meediaärimees Hans H. Luik sai 2001. aastal hakkama paljudele võimatuna näiva tehinguga, ostes ambitsioonikalt Bonnierite perekonnalt tagasi 50-protsendilise osaluse Ekspress Grupis, mille ta oli paar aastat tagasi neile müünud, leidus parastajaid, kes nägid selles uue suure tehingu võimalusi. Et küllap ta müüb selle heal ajal kallimalt edasi. Seni pole müünud. Hoopis juurde on ostnud. Näiteks Maalehe ja Delfi.

Pretsedendituse poolest oli tehing majanduslehe Äripäev hinnangul võrreldav näiteks Hansapanga aktsiate tagasiostuga Jüri Mõisa ja Hannes Tamjärve poolt, mida ei tohiks ju kunagi juhtuda.

Hansapanga juht Indrek Neivelt on öelnud, et Eestis on konkurentsitult parim äriidee panna ettevõte püsti ja müüa see välisinvestorile. Hans Luik talitas risti vastupidi. Ta ostis ise välisinvestorilt ettevõtte välja.

Kui edukaid Eesti puidutööstusi 2002. aastal skandinaavlastele müüdi, ei julgenud ükski mees ega naine avalikult väita, et tegemist polnud just kõige targema teoga. Tõdeti vaid jahmunult, et nimega Sylvester jäi ainult võrkpallimeeskond.

Küll räägiti omavahel ja nenditi, et kui rasked ajad tulevad, pannakse kõigepealt just osa meie saetööstusi kinni. Ei läinudki kuigi palju aega, kui Sauga saetööstus oma uksed sulges.

 Loengutel ja seminaridel vaidlesid ka tudengid, et kas on ikka õigem kõik oma edukad ettevõtted välismaalastele ära müüa. Enamasti jõuti selleni, et kuni on ostjaid, tuleb müüa. Aeg oli selline. Vähesed julgesid arvata teisiti.

Põltsamaa ettevõtja Jaan Halliste tegu osta õmblusettevõte Skandinaavia kontsernilt tagasi on Vooremaa tegijate hinnangul tähelepanuväärne. Just vastutuse võtmise pärast kogukonna ees. Jah, me ei tea, millega majandussurutis meid veel üllatada võib. Me ei tea sedagi, kui raske saab olema majanduse seis eeloleval suvel või sügisel.

Meile teadaolevalt on samasuguseid tegusid plaanis veel mitmel ettevõtjal. Jõudu ja vastupidamist neile eelkõige vastutuse võtmisel!

26. märts 2009

blog comments powered by Disqus