Maailm kuueteistkümnes taktis

“Tegemist on spetsiifilise viiulimängu probleemiga,” lisas Tartu Heino Elleri nimelise Muusikakooli viiuliõpetaja Annela Läänelaid. “Igal viiuldajal kujuneb välja oma harjumuspärane poognakäsitsemise viis: kes alustab pala poognat ülevalt alla, kes alt üles viies, kes mängib ühe poognatõmbega ära pikema fraasi, kes ainult paar nooti. Et asi kenam välja näeks, tuleb orkestrina koos mängides poognakäsitsemist ühtlustada.”

Lisaks poognaprobleemile ajab Hiie Taksi iga suvekooli alguses väikest viisi paanikasse mure selle pärast, kas valitud repertuaar ikka noortele jõukohane on ja suvekooli lõppkontsertideks selgeks saab.

“Suvel pole lapsed pilli ju kuigi tihti kätte võtnud,” ütles Hiie Taks. “Tasapisi ärkab aga kehamälu üles ja tuletab ununenud oskused meelde.”

Kui puhkpillimängijate suvekooli õpilastel jäävad agarast pillipuhumisest valusaks hambad ja huuled, siis keelpillimängijatel saavad kõige enam vatti näpuotsad. Lisaks sellele tekivad viiuldajatel pilli toetamisest kaela peale “maasikad”. Selja väsimise vastu võideldakse võimlemisega. Hiie Taksi “patentharjutus” kannab näiteks nime “Kokkuvolditud viiuldaja”.

Vaatamata sellele, et kerge pole suvekoolis ei õpetajatel ega ka õpilastel, ootavad nii ühed kui teised igal aastal suvekooliaega pikisilmi.

“Mõned staa?ikamad suvekoolis käijad, kes lastemuusikakooli east ammu välja kasvanud ning keda ma hellitavalt veteranideks või vanakesteks kutsun, on kurtnud, et neil on juba teatav suvekoolisõltuvus välja kujunenud,” ütles Hiie Taks.

“Sõltuvuse tekkimisele aitab kaasa siinne elav seltsielu,” lisas Annela Läänelaid. “Pillimängu kõrval on ju tähtis, et “vana kamp” jälle kokku saaks.”

Vanamuusika appi

Teist aastat on koos viiuli-, t?ello- ja kontrabassimängijatega suvekoolis ka kitarristid. Keelpillimängijaid on 60 ringis, kitarriste üle 30. Nagu möödunud aastalgi, proovitakse ka koos musitseerida.

“Repertuaari, mis koos mängimiseks sobiks, pole just lihtne leida, sest kitarr pole teiste keelpillidega kõlajõult võrdne ega taha viiulite-t?ellode hulgast välja kosta,” ütles Põltsamaa, Otepää ja Rõngu muusikakooli kitarriõpetaja Peep Peterson. “Väljapääsu leidsime varajases muusikas, mis kirjutatud ajal, mil kitarri asemel mängiti lautot ja tänapäeva viiuli asemel oli kasutusel kõlajõult nõrgem barokkviiul.”

Vanamuusikaorkestrit kutsusid suvekooli korraldajad juhatama Lilian Langsepa.

Kitarr on noorte hulgas väga populaarne pill.

“No enamasti tahetakse küll põhiliselt ennast lauldes kitarril saatma õppida,” ütles Peep Peterson muiates. “Viimasel ajal on teadlikkus siiski tõusnud ja klassikalisest kitarrimängust huvitujaidki juurde tulnud.”

Kuna akadeemilist kitarriõpetust on Eestis jagatud alles viimased viisteist aastat, pole kitarriõpetajaid Eestis just ülearu ega nende kogemustepagaski teab kui kopsakas. Sestap koolitati seekord suvekoolis ka kitarriõpetajaid: nende jaoks kutsuti kohale Soomes elav hispaanlasest kitarripedagoog Juan Antonio Muro.

Rahvus ja metoodika

Küsimusele, kas maailma parimad kitarristid on hispaanlased, vastas Juan Antonio Muro naerdes:

“Ma pean teile pettumuse valmistama, aga ei ole. Parimad flamenkokitarristid ehk küll, aga klassikalisi kitarriste on näiteks Saksamaal ja Soomes paremaid. Kõik sõltubki mitte rahvusest, vaid kitarriõpetuse metoodikast. Ja see on heal järjel just Põhjamaades. Rahvuslikest koolkondadestki ei saa praegusel ajal, mil külalisõpetajate kutsumine ja välismaal õppimas käimine laialt levinud, enam rääkida.”

Eesti kitarriõpetajatele andis Juan Antonio Muro eile ja üleeile algõpetuse alast metoodilist nõu. Muuhulgas jagas ta näpunäiteid, kuidas ise algajatele sobivaid kitarripalu komponeerida.

“Algajale sobiv pala peab olema lihtne, ilus, huvitav, kaasaegne, aga samas ka klassikaline,” ütles suure pedagoogilise repertuaari komponeerimise kogemusega härra Muro naerdes. “Lühidalt öeldes ? kuueteistkümnesse takti peab mahtuma kogu maailm.”

Kogu suvekooli vaev ja higi peavad aga leidma kauni muusikalise väljenduse täna kell 18 Põltsamaa kirikus ja homme kell 16 kultuurikeskuses toimuvatel kontsertidel, kus astuvad üles solistid, ansamblid ja suur orkester. Suvekooli õpetajad andsid kontserdi eile muusikakoolis.

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus