Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskused saavad aastas kümneid tuhandeid pöördumisi tarbijatelt, millest iga viies on seotud reisiteenuste hindadega.
Alati ei ole algse hinna lõpphinnaks kujunemisel põhjuseks tarbija eksitamine kaupleja poolt, vaid hinda võivad kergitada ka tarbija tellitud lisateenused või hilisem soov broneeringut muuta.
Tarbijad on nõustamiskeskuse võrgustiku poole pöördunud küsimustega, mis puudutavad olukordi, mil veebis broneeritud teenuste, näiteks lennupiletite, hotelli või autorendi maksumus on kujunenud plaanitust suuremaks. Euroopa Liidus kehtib nõue, et tarbijale peab olema teada teenuse lõpphind, mis sisaldab kõiki makse ja muid tasusid.
Ei loeta läbi, millele alla kirjutatakse
Nõustamiskeskuste võrgustiku läbiviidud seire, mis hõlmas tarbijate pöördumisi, tarbijate e-küsitlust ning testiks sooritati ka ise broneerimisi, näitas, et sageli pole küsimus ainult kauplejate läbipaistmatutes hindades või hindade kuvamises, vaid ka selles, et tarbijad ei loe hoolikalt, millele nad alla kirjutavad. Seega tasub broneeringut tehes olla hoolas andmete sisestamisega ning mitte kiirustada.
EL tarbija nõustamiskeskused koostasid projekti käigus tõstatunud probleemide ja küsimuste põhjalt tarbijatele kümme nippi, kuidas puhkusereisi broneerides vältida üllatuslikke tasusid.
Jälgige, et pakkumise juures olev hind sisaldaks kõiki makse, et hiljem lisatavad kohustuslikud maksud ei tuleks teile üllatusena. Teile kuvatud teenuse või kauba hind peab olema lõpphind, mis sisaldab kõiki makse, näiteks lennupiletite hind peab sisaldama ka kõiki lennujaamamakse jms.
Küsige üle, kas ja millised lisateenused on hinna sees ja mille eest peaks juurde maksma. Näiteks hommikusöök, ära antav pagas, rendiauto tagastamine teise kohta jne.
Varuge broneerimiseks aega, uurige millised on broneeringu tühistamise tingimused ning otsustamisega ärge kiirustage. Tihti ei ole võimalik broneeringust loobuda isegi siis, kui soovite seda vahetult pärast broneeringu kinnitamist. Sellised olukorrad võivad tekkida, kui olete kiirustanud broneeringu tegemisega, ent seejärel leiate midagi sobivamat ja soovite juba olemasolevast broneeringust loobuda või olete kiiruga broneerides teinud mingi muu vea.
Infot tasuks alati eelnevalt kontrollida
Kuupäevad – kui te ei soovi olla kuupäevades paindlik, vaid soovite kindlaid kuupäevi, siis kontrollige, et nn paindlike kuupäevade funktsioon oleks broneerimissüsteemis välja lülitatud.
Reisikindlustuse tingimused mõelge hoolega läbi, mille vastu soovite end kindlustada, lugege läbi juba olemasoleva kindlustuse tingimused, näiteks krediitkaardiga kaasnev kindlustus, ja otsustage, kas sellest teile piisab või vajaksite täiendavat kaitset.
Eelnevalt täidetud lisateenuste soovid. Enne broneeringu kinnitamist vaata see veel korra täpselt üle, et veenduda, kas süsteemis ei ole juba eeltäidetud lahtreid mingi lisateenuse tellimiseks. Taolised eeltäidetud lahtrid lisateenuste tellimiseks on keelatud.
Maksmise tingimused – teadke, et krediitkaardiga tasudes võivad kaasneda kohe ka krediitkaardi kasutamise tasud. Enne maksmist uurige järele, kas selliselt makstes lisanduvad tasud või mitte.
Tõendusmaterjal oma õiguste kaitsmiseks. On soovitav teha broneerimise käigus ekraanitõmmiseid tõendamaks oma hilisemat nõuet, kui millegi osas peaks hiljem probleeme esinema.
Infot tuleks alati kontrollida. Enne kui vajutate lõplikult broneeringu kinnitamise nupule, lugege kogu info läbi, sest pärast broneeringu sõlmimist on tingimusi mõnikord võimatu muuta või tuleks selleks maksta lisatasu. Broneering on kehtiv ja sul on võetud kohustused ka siis, kui te ei pidanud broneerides sisestama oma pangakaardi andmeid.
E-posti kontrollimine ehk broneeringu kinnitused või muud tähtsad teated saabuvad tavaliselt e-posti kaudu. Seega tasub kontrollida oma e-postkasti ning hoida meeles, et mõnikord võivad taolised kirjad minna automaatselt ka rämpskausta.
PILLE KALDA, tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert