Eile tähistasid lapsed kõigis Eestimaa koolides õpetajate päeva, meie koolide koolis aga tähistas akadeemiline Eesti Tartu Ülikooli 375. aastapäeva.
Rektor Alar Karis rääkis pidukõnes sellest, et kuigi Tartu Ülikool võib oma kõrge vanuse üle uhke olla, polevat saladus, et niinimetatud vanad ülikoolid arenevad teistsuguse kiirusega kui uued.
“Kui võrrelda ülikooli inimesega, siis vananevad inimesed kipuvad elama mälestustes, noor tahab elada ettepoole. Aga ettepoole peab vaatama ka vana,” rääkis Karis. Rektor rõhutas, et Eesti teeb ennast korda, aga ei tunne ennast nagu muuseum.
“Me ei tohi õpetada inimest kui masinat, aga me peame teda õpetama tegema vahet inimese ja masina vahel ning nimelt inimese kasuks,? ütles Karis.
Eesti presidendi Toomas Hendrik Ilvese sõnul on just Tartu Ülikoolil oluline tähendus ka Eesti omariikluse tekkimisel, sest nagu ütles president, poleks Tartu Ülikoolita ka Eesti riiki.
See, et pidupäevadel palju suuri ja kõlavaid sõnu tehakse, on üsna tavaline asi ja eks oma rahvusülikooli juubel ole ju pidupäev ka neile, kes ise alma materi tiiva all kunagi õppinud pole. Vähemalt televisiooni ja interneti vahendusel võisid kõik soovijad ülikooli juubelipidustustest osa saada ja meie akadeemilise kõrgkooli ning tema järjepidevuse üle uhked olla.
Samas ei maksa aga unustada, et kuigi vanal heal rootsi ajal rajatud, mitmeid erinevaid aegu läbi elanud, on või vähemalt peaks olema Tartu Ülikool ikka eesti ülikool. Meie presidendil on õigus, et ülikool peab pakkuma klassikalist haridust ja ideaale, mitte muutuma banaalseks, kuid ometi oli eilsetes pidukõnedes liiga vähe juttu eestlusest ja rahvuslusest, nagu oleks viimane meie moodsal ajal häbenemiseväärseks muutunud.
Loodetavasti elab Tartu Ülikool aga üle üleilmastumise lastehaiguse ning jääb eestikeelseks haridusetempliks ka tulevikus. Et see nii saaks kesta, on meil hädasti tarvis häid, missioonitundelisi õpetajaid, kes mõistaksid, et hariduse andmine nii põhikoolis kui ka gümnaasiumis pole mitte ainult faktide õpetus, vaid ka hoiakute kujundamine.