Dotatsiooni vähenemine viib päevased bussiliinid

    Esialgse plaani järgi väheneb Jõgevamaale ette nähtud bussidotatsioon tuleval aastal umbes 1,2 miljoni krooni võrra, mis tähendab liinikilomeetrite vähendamist kuni 35 protsendi võrra.

MTÜ Jõgevamaa Ühistranspordikeskuse juhataja Heldur Lääne sõnul viib dotatsiooni vähenemine praegu majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt välja pakutud kujul kõik päevased liinid. Alles jäävad põhimõtteliselt vaid hommikused ja õhtused, enamasti kooliõpilasi sõidutavad liinid.

“Laupäevad – pühapäevad on meil juba niigi küllalt hõredad, mujalt pole võimalik enam kärpida,” märkis ta.

Kui tänavu oli bussidotatsiooniks riigis ette nähtud 269 miljonit krooni, siis järgmiseks aastaks vaid 237 miljonit krooni ehk miinus 12 protsenti. Jõgevamaale on sellest ette nähtud 8,27 miljonit krooni. Taotlus oli 12,9 miljonit.

Esialgu oli järgmiseks aastaks plaanitud bussidotatsiooni kasv 30 protsenti ehk 349 miljonit krooni.

Jõgevamaa tänavune veomaht on 1,068 miljonit liinikilomeetrit, millest majandusministeeriumi andmetel on esimesel poolaastal täidetud 0,535 miljonit liinikilomeetrit. 

Uus hange olukorda ei paranda 

Maakonnad on vedajatega sõlminud lepingud. Liinimahu vähenemine tähendab, et lepingud jäävad täitmata. Sõltuvalt lepingust, tuleb tellijal maksta trahvi ja need summad pole enam väikesed, Harjumaal näiteks ulatuvad leppetrahvid kuni 90 miljoni kroonini. Jõgevamaal tuleks korraldada ilmselt uus liinihange, sest vanad tingimused ju enam ei kehti. Ministeeriumist ette antud tüüplepingu järgi võib liini mahtusid muuta kuni 10 protsenti ühe või teise osapoole suva järgi ilma lepingut muutmata.  Suuremad muutused peavad lepingu osapooled omavahel kooskõlastama.

Kui üks lepingu osapool pole liinikilomeetrite vähendamisega enam kui kolmandiku võrra nõus, siis peab välja kuulutama uue hanke. Vana hanke tühistamise ja uue väljakuulutamise vahel peaks jääma vana vedaja vanade summadega nii kauaks, kui uus hange kehtima hakkab. Vana hange võib kesta kuid. “Kui saame uue hanke valmis, võib olla selleks ajaks ka raha otsas,” tõdes  Lääne. Siis tekib tema sõnul jälle küsimus, miks üldse uus hange korraldati.

Võimalike vedajate arvu ja pakkumustes küsitud dotatsioonide taset silmas pidades tähendab uus hange tema sõnul lihtsalt vihma käest räästa alla sattumist.  

Valida halva ja veel halvema vahel

Ka vedajatel on valida ainult halva ja veel halvema vahel. Kui jäävad ainult õpilasringid, sõidavad bussid hommikuti ja õhtupoolikuti tipptundidel. Siis on vaja palju juhte ja busse. Kui praegu lähevad nad igale poole teistele liinidele, siis kaotades ülejäänud päevased liinid, jääb juht ootama õhtust tipptundi. Päev on tal vaba.

Kes on nõus kaotama tööajas, palgas? Vedaja peab bussijuhid tööle võtma osalise tööajaga või ta ei suuda tipptundidel täiskoormusel  töötada. Ametiühinguga aga on kokku lepitud bussijuhtide palgatõus järgmiseks aastaks. Koondamine tähendaks mitmekuulist etteteatamist ega annaks hoopiski soovitud tulemust. Kuidas taolisel juhul käituda, ei oska keegi praegu öelda.

Autoettevõtjate liidu ja majandusministeeriumi korraldatud dotatsioone puudutaval infopäeval ütles autoettevõtjate liidu juht Villem Tori, et bussiliinide vähendamine käivitab ahelreaktsiooni – kui bussiliine vähendatakse, tõstetakse bussipileti hinda. Et sõiduvõimalusi jääb vähemaks, lähevad inimesed autoga tööle või kooli. Vähenev bussireisijate arv tähendab aga, et piletitulu tuleb veel kergitada.

OÜ Rapla Bussipark juhatuse esimees Jaan Metssalu aga tõi välja, et riik saab kogu bussiliikluse toetuseks makstud dotatsioonisumma sama aasta jooksul bussiettevõtete poolt makstavate riigimaksude näol tagasi. Tema kinnitusel suurenevad riigi ja indiviidi kulud võrreldes saja miljoni kroonise kokkuhoiuga tervikuna kordades.

Koostöö vedajatega ja üksteisemõistmine on olnud meie maakonnas Lääne kinnitusel hea. Enne lõplike numbrite teadasaamist Jõgevamaa ühistranspordikeskus liine vähendama ei hakka.

HELVE LAASIK

blog comments powered by Disqus