Nagu mullugi, nii pakub ka tänavu suvel Jõgevatrefi ajal rahvale närvikõdi Jõgeva kesklinnas toimuv võrrivõidusõit. Ent lisaks sellele on laiem publik oodatud tänavuse rahvusvahelise motokokkutuleku ajal Kuremaa järve ääres toimuvale viikingipäevale, mille üheks tõmbenumbriks on viikingilaev Turm.
Viikingilaev Turm oli mäletatavasti üks ujuvalustest, millel läbis oma teekonna Tartust Tallinna mulluse laulupeo tuli. Kuremaa järvele toimetab Emajõe Lodjaselts viikingilaeva neljapäeva, 29. juuli õhtul. Samal päeval algab Kuremaal XIX rahvusvaheline motomatkajate kokkutulek Jõgevatreff. Järgmisel päeval, 30. juulil toimuvale viikingipäevale ongi oodatud nii motomatkajad kui ka muud huvilised. Jõgeva maa- ja vallavalitsuse toetataval kogupereüritusel saab rollimänguklubi Kalevite Kange Rahvas liikmete juhendamisel tutvuda viikingikultuuriga, vaadata mõõgavõitlust ja soovi korral ise pehmete nn boffermõõkadega võitlust pidada.
„Viikingilaeva Turm ei saa aga viikingipäeval üksnes vaadata, vaid sellel saab ka sõita,” ütles Jõgevatreffide kauaaegne peakorraldaja Igor Ellisson motomatkajate klubist Jõgeva MC. „Kellel tahtmist ja kogemusi, võib sõudmistki proovida: viikingilaev liigub edasi nii aerude kui ka purje abil. Muidugi saab samal ajal sõita ka Kuremaa järvelaevaga Linda, aga Linda ja Turmi vahelist kiirendusvõistlust, millest kunagi naljatamisi juttu sai tehtud, me siiski korraldama ei hakka.”
Viikingipäeval peaks Igor Ellissoni sõnul jätkuma tegevust hommikust õhtuni ning seda nii suurtele kui ka väikestele.
Võrrivõidusõit tuleb taas
Laupäeva, 31. juuli keskpäeval saabuvad motomatkajad kolonnis Jõgeva kesklinna. Kui tervituskõned peetud, algab võrrivõidusõit, millel osaleb ka kohalikke noori motohuvilisi. Võistlusrada kulgeb nagu mullugi mööda kesklinna parki ümbritsevaid teid ning mõnigi rajalõik tehakse takistuste abil kurvilisemaks, kui see loomulikul viisil oleks. Lisaks enamasti nõukogude ajast pärit võrridele ehk mopeedidele sõidetakse seekord võidu ka tänapäevastel rolleritel.
„Proovisõidud algavad kesklinnas juba kella poole kümnest, päris võistluseks läheb siis, kui motomatkajad paraadkorras linna on jõudnud ning oma tsiklid ära parkinud,” ütles Igor Ellisson. „Loodame, et seekord vihma ei tule: möödunud aastal tegi see nii võistlejate kui ka pealtvaatajate elu natuke keerulisemaks. Loodan ka, lisaks Jõgeva Majandusühistule, kes meid alati toetanud, aitavad meie auhinnalauda seekord rikastada teisedki Jõgeva kaubandusettevõtted. Juba ette oleme tänulikud Jõgeva linnavalitsusele, kellega meid seob kauaaegne meeldiv koostöö Jõgevatrefi nn linnaürituse korraldamisel.”
Jõgevatrefi ettevalmistamine on aastaringne töö: iga järgmise kokkutuleku ettevalmistustsükkel algab kohe pärast eelmise ürituse lõppu. Trefitoimkonna veebruari- ja märtsikuu märksõnaks on tavaliselt messid. Tänavugi on Jõgevatreffi tutvustatud juba kolmel messil: Lahti motonäitusel, turismimessil Tourest Tallinnas ning Motoexotica’l Tartus.
Vähema raha eest niisama palju
Soomes on aasta olulisimat motonäitust senini peetud Helsingi messikeskuses. Kui selgus, et tänavune Helsingi motonäitus mitme suure mootorrattaid tootva firma mitteosalemise tõttu ära jääb, leidus siiski hakkaja eestvedaja, motokaupade müüja Riku Routo, kes pealinnast saja kilomeetri kaugusel Lahtis n-ö tühjalt kohalt motonäituse projekti käima tõmbas. Ei jäänud siis juba 17 aastat Soomes Jõgevatreffi tutvustamas käinud Jõgeva MC esinduselgi muud üle kui Helsingi asemel Lahtisse minna. Motonäitust peeti Lahti messihallis 5.-7. veebruarini ning 120 eksponendi poolt pakutavat käis vaatamas umbes 40 000 inimest ehk umbes kaks korda rohkem kui korraldajad algselt eeldasid.
“Pompöössust ja mõttetut raharaiskamist oli Lahti näitusel vähem, kui Helsingis on olnud ning minu arust tuli see asjale kasuks: väljapanek oli asjalikum ja inimestel oli lihtsam aru saada, mis ühe või teise eksponendi väljapanekus oluline. Nii et minu meelest saadi seekord vähema raha eest niisama hea tulemus kui varasematel aastatel suure raha eest,” ütles Igor Ellisson. “Meid leiti aga Lahti näituselt vaat et veel pareminigi üles kui Helsingi omalt. Koht oli meil soodne ka: meie boks oli kohe peasissekäigu juures.”
Leidjateks olid nii Jõgevatrefi staazhikad „kunded” kui ka potentsiaalsed uued kokkutulekulised. Soome ja laiemalt Skandinaavia motohuvilised ongi moodustanud arvestatava osa Jõgevatrefil osalejatest.
Ka kodumaised messid Tourest ja Motoexotica on Ellissoni sõnul heaks lakmuspaberiks, mis näitab, kui suured šansid on suvisel Jõgevatrefil õnnestuda. Ning tema arvates on need head, st mitte sugugi halvemad kui majanduse tõusuaegadel.
„Meie jaoks hakkavad asjad tegelikult just nüüd õigesse paika loksuma,” ütles Igor Ellisson. „Näiteks turvaaedade ja välikäimlate rent ning mõnede muude kokkutuleku korraldamisel paratamatult vajalike teenuste hinnad tõusid vahepeal nii kosmilisteks, et kippusid meil, kes me Jõgevatrefiga kunagi kasumit teenida pole üritanud ning osalemistasu mõistlikul tasemel oleme püüdnud hoida, kõri nöörima. Nüüd on õhk teenusehindadest visinal välja jooksnud ja mõttetut rahakulu on vähem.”
iii
RIINA MÄGI