Viiendik Eesti elanikkonnast teab õiglase kaubanduse märki

Vastvalminud avaliku arvamuse uuringu järgi on õiglase kaubanduse märgi tuntus tõusnud kolme aasta jooksul neli korda. Eesti Rohelise Liikumise tellimusel ja Turu-uuringute AS poolt septembris läbi viidud küsitluse põhjal on õiglase kaubanduse tooteid ostnud üheksa protsenti ja märgi tähendust teab19 protsenti Eesti elanikest.

Kolm aastat tagasi, mil õiglase kaubanduse juurutamisega Eestis algust tehti, osteti selle märgiga tooteid peamiselt huvi pärast. Nüüd on esikohale tõusnud soov toetada sotsiaalse sõnumiga tooteid ja aidata parandada inimeste elujärge.

Pea pooled vastanutest (46 protsenti) on edaspidi huvitatud õiglase kaubanduse toodete ostmisest. Uuringu kohaselt soovivad inimesed osta eelkõige kohvi, teed ja puuvilju. Peamisteks põhjusteks, miks õiglase kaubanduse tooteid ei osteta, on idee vähene levik, eelkõige maapiirkondades, ja kaupade vähene kättesaadavus.

Enam kui pooltele vastanutest on oluline, et õiglast kaubandust toetaksid ka Eesti ettevõtted, kes kasutavad arengumaade toorainet.

Eeskuju võiks võtta sel aastal Eesti turule tulnud Marks & Spencer’ist, kes peab õiglast kaubandust oluliseks osaks oma viieaastasest jätkusuutlikust strateegiaplaanist. Marks & Spencer’i tegevjuht Stuart Rose on märkinud, et õiglase kaubanduse puuvillast valmistatud riided osutusid ettevõtte klientide seas nii populaarseteks, et firma otsustas kogu oma põhilise meeste ja naiste T-särkide sortimendi õiglase kaubanduse puuvilla vastu vahetada. Seda on ligi 20 miljonit riideeset ja see moodustab umbes kolmandiku kogu maailmas toodetavast õiglase kaubanduse puuvillast.

Õiglase kaubanduse idee levitamisele aitab kaasa algav teemanädal, mida korraldatakse Eestis kolmandat aastat järjest ja mille eesmärgiks on tõsta teema tuntust elanikkonna hulgas, julgustada õiglase kaubanduse toodete müüki ja parandada seeläbi arengumaade väiketalunike elujärge.

Õiglase kaubanduse nädala raames külastab Eestit Kameruni puuvillatalunik. Teemanädalal tegutsevad vabatahtlikud külastavad Tallinna, Tartu ja Pärnu poode ja jagavad Tallinna Sikupilli keskuse Coffee House kohvikus huvilistele asjakohast teavet. Kohvikus saab juua kohvi ja kakaod, mille ostmine kindlustab Aafrikas ja Ladina-Ameerikas neid kultuure  kasvatavatele talunikele kindlama tuleviku.

iii

RIINA KUUSIK, Fairtrade esindaja Eestis

blog comments powered by Disqus