Veokijuhid ei lase ülemustel oma puhkeaega lühendada

Varasematel aastatel olid sõidumeerikute salvestuslehed  veokijuhtidel tihtipeale nii öelda “lõhki sõidetud”, sest tihedast konkurentsist ja sõidugraafikust tingitult polnudki juhtidel võimalik töö- ja puhkeaja seadust korrektselt täita. Nüüdsest on olukord paranenud ning kontrollreidide käigus avastatakse töö- ja puhkeajaseaduse rikkumisi kordades vähem.

 

Siiski jäi vanemkonstaabel Alvar Riismandel neljapäeval Põltsamaa lähistel läbi viidud kontrollaktsioonil skeptiliseks ning sõnas, et politseile jäädakse pigem vähem vahele, sest rekkajuhid teavitavad kolleege politsei asukohast raadiosaatjate kaudu.

“Eks neid rikkumisi tuleb ette iga kontrollimise ajal. Tavaliselt on need pisemad töö- ja puhkeaja seaduse rikkumised ning väga rängalt selle vastu eksitud pole. Kuid võib ikkagi ka olla, et rikkumisi vähem avastatakse, sest enamasti kipuvad juhid igal võimalusel politseid vältima,” lisas Riismandel. Möödunud neljapäeval Põltsamaa lähistel kontrolliti kahtekümmet veokit ning avastati kolm töö- ja puhkeaja seaduse rikkumist. 

Ülemused naljalt ketast lõhki sõitma” ei sunni

Sõidukeid kontrollida aidanud ülemkonstaabel Hanno Riisk nentis, et reeglina on veokite juhid sundseisus. “Neile antakse ülemuste poolt ette  selline graafik, et polegi võimalik ilma seadust rikkumata sihtkohta jõuda.” Veel kiputakse sõidukitele peale laadima lubatust raskem koorem — kõike seda ikka kokkuhoiu eesmärgil.

Kollase Volvoga kaupa Põltsamaalt Paidesse vedanud Mati ütles, et ka tema elus on olnud juhuseid, kus tuli sundolukorras “ketas lõhki sõita”, kuid tema sõnutsi praegusel ajal need asjad enam nii ei käi. Veel lisas ta, et politseinikud kontrollivad veokeid piisavalt tihti ning kallite trahvide tõttu pole puhkeajanõuete rikkumine enam riski väärt. Ka sel korral oli Matil ja tema sõidukil paberimajandus korras.

Ülemkonstaabel Riisk tegi siiski juhile märkuse katkiste peeglite kohta ning veosel puudus üks ette nähtud rihm. Need rikkumised olid nii minimaalsed, et selle eest trahvikviitungit ei väljastatud. Mati jäi politseiniku otsustega rahule ning võttis ka kohe tööandjaga puuduste osas ühendust. 

Venemaa korrakaitsjad teenivad trahvidega palgalisa

Kehvemini läks kaugsõiduautojuhil Rainil, kes oli mõnda aega veokit juhtinud sõidumeeriku salvestusleheta. Et rikkumise menetlemine nõudis oma aja ning mees tundus niigi ajahädas olevat, siis ei õnnestunud temalt juhtumi kohta kommentaari saada.

Töö- ja puhkeaja nõuete täitmine on ikkagi mõeldud ennekõike kõikide liiklejate ohutuse tagamiseks. “On päris palju olnud olukordi, kus näiteks kütuseveokid vajuvad kraavi seetõttu, et juht on üle väsinud ning ei suuda autot teel hoida. Siiamaani on läinud õnneks, et autod on ainult kraavi vajunud, mitte kokku põrganud teiste liiklejatega,” nentis vanemkonstaabel Riismandel.

Dokumentide kontrollimise vahepeal rääkisid rekkamehed oma muljeid kokkupuutest Venemaa politseiametnikega.  Seal tuleb nende sõnul ette juhuseid, et kui veokil ka ainult mõni mittekohustusliku lisatule pirn ei põle, väänatakse kohe trahv kaela.

Selliseid pisivigu nokivad Vene politseinikud üles juba seetõttu, et endale altkäemaksuga palgalisa teenida. Ülemkonstaabel Riisk kinnitas, et Eestis on politseinikele raha pakkumine ikka üsna harv juhus. “Kord üks ukrainlane küsis mu käest, et kas ta kohe ei saaks trahvi ära maksta, mille peale vastasin, et võime kohe ka prokuröri jutule minna, et äkki ta soovib sinna seda summat maksta. Selle peale võeti trahvikviitung kenasti ja ilma sularaha pakkumata vastu,” meenutas Riisk.

Töö- ja puhkeajast lähemalt

Iga veokijuht peab sõitu minnes salvestama oma tööaja ja tegevused sõidukis olevat sõidumeerikut kasutades. Nõuded on järgmised. Sõita võib kuni üheksa tundi, nädala jooksul kahel korral võib seda aega pikendada kümne tunnini. Pärast nelja ja poole tunnist sõiduaega peab juht tegema vähemalt 45 minuti pikkuse vaheaja. Seda vaheaega võib siiski jagada vähemalt 15-minutilisteks pausideks, mis on jaotatud sõiduajale ja vahetult pärast sõiduaega selliselt, et vaheaegade kestus kokku oleks vähemalt 45 minutit. Pausi ajal ei tohi autojuht teha mingit muud tööd. Iga 24-tunnise ajavahemiku jooksul peab juhil olema vähemalt üheteisttunnine katkematu igapäevane puhkeaeg, mida võib nädalas mitte üle kolme korra lühendada kuni üheksatunniseks katkematuks puhkeajaks. Nädala peale kokku peab puhkeaeg olema  vähemalt 45 tundi. Need nõuded kehtivad suur- ja raskeveokite juhtidele, kes veavad reisijaid enam kui üheksa  istekohaga sõidukis, või kaubaveokite juhtidele, kelle sõiduki  täismass ületab 3,5 tonni. 

Allikas: Politsei

i

EILI ARULA

blog comments powered by Disqus