Sel aastal korraldab Velt Motocenter koostöös KSK Tehnikamarketiga noortele rollerisõidukoolitust. Tänaseks on seda üritust läbi viidud nii Pärnus, Jõhvis kui ka Jõgeval.
Koolituse üheks läbiviijaks on Velt Motocenteri projektijuht Tanel Leppund, kes selgitas, et ürituse peamine mõte on õpetada noortele õigeid sõiduvõtteid ja ohutut liiklemist. Tema sõnul ei olegi Velt Motocenteri eesmärk ainult rollereid müüa, vaid õpetada ka värsketele rolleriomanikele turvalist liiklemist. Tänavu korraldatakse ka üle Eesti niinimetatud demopäevi, kus räägitakse turvavarustusest, õigetest sõiduvõtetest ning kaasliiklejatega arvestamisest. “Noortega ongi tihtipeale see probleem, et nad arvavad, et oskavad hästi sõita, kuid nad ei arvesta kaasliiklejatega,” sõnas Leppund.
Teiseks probleemiks sõidukoolitajate sõnul on see, et Eestis pole rolleri ARKis arvele võtmine kohustuslik. Siiski oleks õige roller pärast ostmist arvele võtta ning see ka ära kindlustada. Juhul, kui kindlustamata roller sõidab otsa mõnele hirmkallile autole, peab rolleriomanik kõik kulud oma taskust kinni maksma. Koolitajate sõnul on lihtsam maksta sõidukit ostes 1300 krooni riigilõivu ning umbes 150 krooni aastase kindlustusmakse eest, kui hakata kalleid mõlkimisi oma kulu ja kirjadega kompenseerima. Samas võib rollerite arvelevõtmine õige pea muutuda kohustuslikuks, sest viimastel aastatel on kindlustamata rollerite põhjustatud õnnetused tekitanud suurt kahju nii rollerijuhtidele kui ka teistele liiklejatele.
Üks suuremaid möödalaskmisi Eesti liiklusseaduses on ka see, et noorukid alates 16. eluaastast võivad kuni 50ccm3 võimsusega mootorsõidukit juhtida ilma juhiloata, omamata sageli mingeid teadmisi ka liikluseeskirjast. Rolleriga võivad sõita ka juba 14-aastased noored, kuid nemad peavad selleks taotlema juhiloa. Siiski loodab Tanel Leppund, et õige pea peavad igas vanuses isikud endale rolleriga sõiduks juhiloa muretsema.
Varustus enne rolleriostu
Velt Motocenter teostab üle Eesti ainult sõidukoolitust, kuid teooriatunde nad ei anna. “Esiteks pole meil vastavat volitust, et õpetada noortele liiklust, meie eesmärk on selgeks õpetada õiged sõiduvõtteid,” selgitas Leppund. Tema sõnul on rollerikoolitus Eestis üldse väga tagaplaanile jäänud. Mõned autokoolid küll võtavad oma gruppidesse rolleriga sõitma õppijaid, kuid üldiselt tegeldakse sellega hämmastavalt vähe. Samas on autokoolid ka väga kallid ja et rollerijuhi käest nagunii luba ei nõuta, leiavad noored ja nende vanemad, et koolitus on mõttetu raharaiskamine.
Raha ei raatsita eriti kulutada ka korralikule sõiduvarustusele. Sõidukoolitajad soovitavad enne osta korralik varustus ja siis alles sõiduriist. Tanel Leppund lisas veel, et täiesti mõtlematult käituvad need noored, kes kannavad rolleriga sõidul rannajalanõusid ja lühikesi pükse. Õnneks näeb kiivrita sõitjad aina vähem. Korraliku sõiduvarustuse saab osta juba 3000 krooni eest, mis on neljandik ühe korraliku rolleri hinnast. See investeering pole kindlasti asjatu, sest väheste kogemustega sõitja kukub sageli. Ilma korraliku varustuseta võib kogenematu motorollerijuht juba väikeselt kiiruselt kukkudes tekitada endale haiglaravi vajavaid vigastusi.
Platsisõit vanema nõusolekul
Sõidukoolitajad propageerivad oma kampaaniat koolides õpilastele, kes on 13-aastased või vanemad. Selleks, et saada rollerisõidu koolitusest osa, peavad sõiduhimuliste noorte vanemad täitma ankeedi, milles kinnitavad, et nad on nõus lubama oma last sõidukoolitusele. Koolitajate sõnul on see oluline ettevaatusabinõu, sest rolleriga platsisõitu tehes võib ette tulla kukkumisi. Kukkudes purunenud tehnikat noored kinni maksma ei pea, sest õppides juhtub ju nii mõndagi. Noortele antakse sõidu ajaks pähe kiivrid ning selgitatakse, kuidas vältida kukkumist ja sooritada manöövreid võimalikult ohutult. Platsil on noortel, kes kunagi rollerit juhtinud pole, võimalus sõit selgeks õppida ning edasijõudnud saavad harjutada slaalomisõitu.
Velt Motocenter on oma kampaaniat läbi viinud ka tänavustel suurtel motoüritustel nagu Motoexotica ja Elumoto. Kindlasti on plaanis kampaaniat suve jooksu jätkata ning mitmesugustel vabaõhuüritustel ohutut rollerisõitu propageerida.
EILI KOITLA