Igal aastal ähvardab väikese õpilaste arvuga koole sulgemisoht. Gümnaasium, milles mina õpin, asub väikeses Rakke vallas, kus on peale selle kooli veel ka üks põhikool ja üks algkool. Ja kuigi õpilaste arv gümnaasiumi klassides kokku on alla nõutud kuuekümne, on vallal õnnestunud kool siiski alles hoida.
Õpilaste arv läbi aegade väike
Koolis on veidi alla kolmesaja õpilase, gümnaasiumiosas õppijate hulk jääb veidi alla viiekümne.
Gümnaasiumi lõpuklassis, kus ka ise õpin, on neliteist õpilast, oleme gümnaasiumiosas üks suurem klass. Põhikooli aastatel oli minu klass aga kogu aeg kooli väikseim. Õpilaste arv pole olnud suurem kui kakskümmend viis. Praeguse põhikooli mõnes klassis õpib ka üle kolmekümne õpilase, kuid paralleelklasse tuleb meie koolis harva ette.
Eelmisel aastal lõpetas üks paralleelklassikomplekt põhikooli ja neist jäi meie kooli kümnendasse klassi kõigest neliteist õpilast. Sellest järeldub, et väikekoolis õppimine pole eriti populaarne.
Kuigi meie kool on väike, pole selle tase madal. Väga tugevad on just reaalained ja inglise keel. Näiteks matemaatika lõpueksamite tulemused on meie kooli õpilastel olnud ikka maakonna parimate hulgas.
Igal aastal osaletakse väga edukalt keemiaviktoriinidel ja olümpiaadidel. Enamik lõpetajaid asub edasi õppima, gümnaasiumilõpetajate seas on palju kõrgkoolidesse sissesaajaid. Väikekoolis õppimisel on väga palju positiivseid külgi, milledest kõige olulisem on sõbralik keskkond. Õppematerjali on kergem omandada, sest õpilasi on klassis korraga vähe ning õpetaja saab igaühega eraldi rohkem tegelda.
Kool peab parajalt suur olema
Ma ei kujuta aga ette, et kool võiks veel väiksem olla. Meie valla põhikoolis ja algkoolis on õpilasi veelgi vähem. Õppetöö toimub liitklassides, mis on minu jaoks küll täiesti vastuvõtmatu. Kui näiteks viies, kuues ja seitsmes klass koos ühes ruumis õpivad ja nendega üks õpetaja tegeleb, ei ole minu arvates küll võimalik korralikult teadmisi omandada ja keskenduda. Muidugi oleneb kõik õpilasest. Kes ikka tahab õppida, see ka õpib, kuid tuleb rohkem vaeva näha.
Samas on kindlasti keerulisem õppematerjali omandada, kui klassis on umbes kolmkümmend viis õpilast.
Väikekoolis õppimisel polegi minu ja mu koolikaaslaste arvates mingeid negatiivseid külgi. Tase on hea ja õpetajad nooremapoolsed ning toredad. Probleemid on aga kooli- ja vallajuhtidel, kes tegelevad õppeasutuse rahastamisega.
Riik ei taha väikestele koolidele eriti raha eraldada ja maja korrashoid läheb vallale võrdlemisi kulukaks. Kool päästab asula väljasuremisest. Kui on olemas kool, on ka noored inimesed ja elu käib. VÄLJATÕSTE
Väikekoolis õppimisel polegi minu ja mu koolikaaslaste arvates mingeid negatiivseid külgi. Tase on hea ja õpetajad nooremapoolsed ning toredad. Probleemid on aga kooli- ja vallajuhtidel, kes tegelevad õppeasutuse rahastamisega.
EEVA PAJUMÄGI,
Rakke Gümnaasiumi abiturient