Uus rongide sõiduplaan tekitab stressi

Jutt, mis  oktoobrikuu alguses mõne aasta eest valminud n-ö europerroonidel ja imekenades vagunites rahvale räägiti, oli kena küll, aga tänaseks on jõudnud kätte hall argipäev kogu oma karmis reaalsuses.

Mõni aeg tagasi interneti abil sõitjatele tutvumiseks läkitatud sõiduplaanid sünnitasid neis, kes meie maakonna väiksematest asulatest Jõgevale või ka Tartusse tööle käivad, stressi, isegi paanikat. Nimelt on tabeleid uurides selgeks saanud, et uued rongid hakkavad raudtee-äärseist asulaist küll sageli mööda tuhisema, kuid enamik peatub siiski vaid linnades.

Väiksematesse kohtadesse on peatuma mõistetud need, millega ei jõua õigeaegselt tööle ega mõistlikul kellaajal koju tagasi.

 

Mitte tööinimesele, vaid huvireisijale

Mida arvata tuleva aasta 25. maist kehtima hakkavast sõiduplaanist, mille järgi hommikune Tartu-Tallinna rong, millega kümned ja kümned tööinimesed Jõgevale jõuda tahavad ja mis ka väiksemates jaamades nagu Kärkna, Tabivere ja Kaarepere peatuma on pandud, kui see väljub Tartust kell 8.04 ja jõuab Jõgevale 8.32? Tööpäev hakkab paljudes asutustes teatavasti kell 8 ja küllaltki vähe on neid ametikohti, kus pole tarvis kellaaegadest minutipealt kinni pidada, peaasi, et töö saaks tehtud.

Enamasti on maakonnakeskuse töökohad seotud klientide teenindamisega. Ja kui töötaja sinna krooniliselt hilineb, võib juhtuda, et ta lõpuks teise vastu välja vahetatakse, kel kellapealt tulekuga probleeme pole. Justkui töörahva narrimiseks on plaanis kevadel väikejaamades peatuma panna ka Tartust kell 5.55 väljuv rong, mis jõuab Jõgevale kell 6.22…

Veelgi masendavad on perspektiivid õhtuse kojutulekuga. Jõgevale jõuab Tallinnast tulev rong küll enam-vähem normaalsel ajal, kell 16.57, kuid …. tulevast kevadest saati pole sel enne Tartut peatust ette nähtud! See-eest aga on tulevikus peatus ka väikejaamades ette nähtud rongil, mis Tallinnast tulles kell 19.13 Jõgevale jõuab.

 

Kella 20 ajal lasteaeda laste järele?

Hiljaaegu lehetoimetusse helistanud Marina Matson, kes Tabiveres elab ja Jõgeval raamatupidajana töötab, nentis, et niisugusest sõiduplaanist pole paraku kasu kellelgi, kes väiksematest asulatest maakonnakeskusse tööle käivad. Kui reisijate nurinat ja ettepanekuid kuulda ei võeta ja äsja avalikustatud sõidugraafik kehtima jääbki, on inimesed sunnitud mõne muu liiklusvahendi otsima. Ja kui see võimalik pole, jäävad paljud kardetavasti lõpuks töökohast lihtsalt ilma.

“Mida peab tegema ema, kel lapsed veel lasteaiaealised? Pole ju võimalik jõuda töölt koju kella kaheksa paiku õhtul. Kes hoiab mudilasi seni aias ja mis elu see on, kui lapsed 12-13 tundi kodunt ära olema peavad?” tõi ta näite ja kommenteeris, et kuigi ronge hakkab edaspidi tihedalt Tartu ja Tallinna vahet kihutama, on need järelikult enamasti mõeldud suvalisele sõitjale, n-ö huvireisijale, mitte aga maakonnakeskuses tööl käijale.

 

Ideaalne pole võimalik, kuid inimlik võiks olla

Transpordimured painavad kõiki, kes oma leivateenistuse Jõgevaga sidunud.

“Oleks ju inimlik, et jõuan tööle hommikul kell kaheksa, kui tööpäev algab. Olukord, kus iga päev hilinemise pärast muretsema pean, juba rongis  aegsasti vaguniukse juurde valmis lähen ja kohe perroonilt töökoha poole jooksu pistan, pole  normaalne,” tunnistas ka sotsiaalkindlustusameti Jõgeva büroos töötav Külli Kangro. Nii tema kui paljud teised, kes Tabiverest või Kaareperest Jõgevale tööle käivad, on nentinud, et kui mõni neist hommikuse hilinemise veel kuidagi üle elab, siis kojuminekul ei saa uue graafiku kehtima hakates kindlasti enam rongiga arvestada.

Kui tööpäeva õhtul alles kella kaheksaks koju jõuab, pole see enam normaalne elu. Igapäevasõitjad on üksmeelel selles suhtes, et pole ju võimalik koostada sõiduplaani, mis kõigile ideaalselt sobiks, kuid inimlik ja pisutki klientidest hooliv võiks see olla, kui neist just lahti saada ei taheta. Pannakse imeks sedagi, miks ei küsitud soove varem, vaid lubatakse nüüd juba valmis plaani netis kommenteerida, ID-kaardi abil sisse logides, muide.

 

Ei Tartusse tööle ega sealt koju

Uutest sõiduplaanidest on nördinud needki, kes Tabiverest või Kaareperest Tartusse leiba teenima käivad. Tööle pole nad rongiga enam ammu saanud, sest ainsaga, mis väikestes jaamades peatub, jõuab ülikoolilinna keskhommikuks ja nii see ka praegustel andmetel jääb.

Maikuust tahetakse aga n-ö ära nöökida ka kojusõit: Tartust väljub sagedamini peatuv raudruun kell 20. 25. Töölt tulekuks hilja, teatrist või kontserdilt naasmiseks loomulikult vara…

</p>

Milleks ehitati need uued ja uhked perroonid, mis mõttega korraldati pidulik uute rongide tutvustus, küsivad igapäevased rongitarvitajad.

Aga kevadeni on veel üksjagu aega, ehk suudavad otsustajad plaani tööle sõitva maainimese seisukohast normaalsemaks teha?!

KAIE NÕLVAK

HELVE LAASIK

blog comments powered by Disqus