Uus rajamasin juba kasutusel, lumekahur veel mitte

Põltsamaa vald ostis detsembris uue suusarajamasina, mille teenuseid soovivad kasutada kõik Põltsamaa valla piirkonnad, kuid peamiselt on see mõeldud linna ja valla piiril paikneva Kuningamäe spordikompleksi territooriumile suusaradade tegemiseks.

Põltsamaa vallas on  juba viimasel viiel aastal  suusaradade tegemiseks spetsiaalset rajamasinat kasutatud. Rajameistri ning Põltsamaa vallavolikogu alatise haridus- ja noorsookomisjoni esimehe Indrek Eensalu sõnul sai vana rajamasina aeg lihtsalt ümber, sest see oli nii füüsiliselt, moraalselt kui ka tehniliselt vananenud.

Uus masin on valmistatud aastal 2007 ja selle suurimaks plussiks võrreldes eelmisega on klassikajälje lõikaja ees olev frees, mis võimaldab  teha raja ka kõva ja jäätunud lume sisse. Eensalu kinnitusel on nüüd võimalik suusarada ka lausa jää sisse teha.

Materiaalselt katab suusaspordiga kaasnevad kulutused vald kahasse linnaga. Põltsamaa linn tasub Kuningamäel asuva suusaraja valgustuse eest ning eraldab teatud summa ka rajamasinaga seotud kulutuste katmiseks. 

Prioriteediks Kuningamäe

Põltsamaa piirkonna parim, pimeda ajal osaliselt valgustatud suusarada asub Kuningamäel ja rajameistri kinnitusel on selle raja korrashoidmine kohalikule spordirahvale prioriteediks. Praegu asub Kuningamäel 1,5 kilomeetri pikkune valgustatud suusarada, lisaks veel 2,6 kilomeetri ja 5,7 kilomeetri pikkused rajad.

Eensalu sõnul oleneb rajamasina kasutamine paljugi sellest, mil määral ollakse valmis suusaradade tarvis raha andma. Rajamasinaga valla ühest piirkonnast teise sõitmine on keeruline, sest selleks on kaks suurt takistust – Tallinna-Tartu maantee ja Põltsamaa jõgi. Seetõttu tuleb rentida treilerit.

Tegelikult saab kõik alguse piisavast lumekogusest. Praeguseks on suusaradade põhjad kinni sõtkutud Esku, Lustivere ja Kamari piirkonnas. See tähendab, et nendel radadel saab sõita nii klassikalises kui vabastiilis. Adaveres praegu sellist suusarada ei ole, sest seal toimuvad hetkel seoses trasside rajamisega kaevetööd.

Värske rada vajab tugevnemiseks aega

Näiteks Kuningamäel alustatakse raja ettevalmistamisega juba suvel, mil selle trassilt võetakse maha peenike võsa ja niidetakse rohi. On väga oluline, et rajale suusatama ei mindaks vahetult pärast selle sissesõitmist, vaid rada peaks saama vähemalt kaks tundi seista. Seejärel on see hoopis tugevam.

Eensalu sõnul on kõige mõistlikum aeg radade sisseajamiseks hommikuti, hilisematel õhtutundidel või ka öösiti. Esmased suusajäljed sõidab ta sisse lumesaaniga ja alles seejärel võtab rajamasina.

Rajameister on igal aastal Põltsamaa valla suuremates keskustes suusarajad kord või paar rajamasinaga üle sõitnud. Indrek Eensalule on valla suuremates keskustes juba need kohad teada, kuhu rajad tuleb teha. Lustiveres on ka päris huvitava profiiliga, metsa vahel kulgev rada. Eskus tehakse rada sealsele staadionile, Adaveres mõisaparki. Põltsamaa linnas on lisaks Kuningamäele suusarajad olemas ka ühisgümnaasiumi juures, aga seal tegelevad nendega kooli sporditöötajad. Rajameistri sõnul võib ilmastik tema pikemaajalise töö täiesti nullida, mis seekord ka pärast sulailmasid juhtus.

Indrek Eensalu on veendunud, et suusarajamasina ost ennast ära tasub ning uus masin vähemalt sama kaua vastu peab kui eelmine.

Kui kohalike suusatajate tase juba kord niikaugele on arenenud, siis nüüd enam taganemisteed ei ole. Mõelda tuleb eriti neile suusaportlastele, kes tõsisemalt treenida tahavad ning ennast ka maratonidel proovile panevad. Kuid mõistagi on piirkonna suusarajad mõeldud kasutamiseks kõigile huvilistele.  

Lisaks rajamasinale on nüüdseks olemas ka kunstlumekahur, kuid see saadakse töökorda alles järgmiseks talveks. Eelnevalt tuleb kunstlume tegemist ja sellega suusaradade katmist kusagile mujale Eestisse õppima ninna.

i

TOOMAS REINPÕLD

blog comments powered by Disqus