Swedbanki kontori töökorraldus muutub

Swedbanki Jõgeva kontor läheb pisut vähem kui kolme nädala pärast, 9. juunist üle uuele töökorraldusele. Sellest kuupäevast alates enam tellerite juures sularahatehinguid teha ei saa, küll aga saab neid endiselt teha kontori juures asuvates sularaha pangaautomaatides.

Swedbanki Jõgeva- ja Viljandimaa kontorite juhataja Deivy Kivisalu sõnul muutuvad lähiajal või on juba muutunud sularahavabaks 12 Swedbanki kontorit üle Eesti.

“Sellest, et Jõgeva kontorit selline muudatus ees ootab, hakkasime oma kliente teavitama 5. maist. Sellest ajast ripub kontori uksel vastav teade ning pangatöötajad teavitavad kliente ees seisvast muutusest ka suuliselt,” ütles Kivisalu. “Teadlikult jätsime teavitusaja sisse kaks pensionipäeva, sest need seeniorkliendid, kes käivad pangas sularahatehinguid tegemas, tulevad siia just pensionipäevadel ja siis saavad pangatöötajad neid kontori uuest töökorraldusest teavitada ning leida üheskoos viis, kuidas nad ka edaspidi oma rahaasjad aetud saaksid.”

Kontorite juhataja sõnul võetakse kindlasti kontakti ka nende umbes kolmekümne ärikliendiga (enamasti on need väiksemad kauplused), kes senini pangakontorisse sularaha on toonud, ning püütakse üheskoos leida uus viis, kuidas nad laekunud sularaha ära anda saaksid.

“Neil firmadel, kes toovad korraga panka vähem kui 5000 eurot, on mõistlik soetada raha panka toojate jaoks sularaha sissemaksukaardid ja hakata kasutama sissemakseautomaati. Neil, kellel on vaja korraga ära anda enam kui 5000 eurot, soovitame inkassatsiooniteenust tellima hakata,” ütles Deivy Kivisalu. Tema sõnul tekib sissemakseautomaadi kasutamisel küll teatav probleem müntidega: neid automaat vastu ei võta. Aga ega neid palju toodagi, sest münte läheb klientidel endil tavaliselt vahetusrahaks vaja.

Kivisalu sõnul on kindlasti neid, kelles kontori töökorralduse muutus meelehärmi tekitab, ent tunduvalt rohkem on neid, keda see külmaks jätab, sest nad niikuinii ei käi pangatelleri juures sularahatehinguid tegemas. Ka Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivask viitas uuringufirma TNS Emor Eesti leibkondade maksekäitumise uuringule, mis kinnitab, et eestimaalaste maksekäitumises on nii sissetulekute saamisel kui ka ostude eest tasumisel sularaha osatähtsus vähenenud. Sularahas saavad täielikult või osaliselt sissetulekuid (sh riiklikke toetusi ja muid sissetulekuid) 4 protsenti inimestest, mis on poole vähem kui kaks aastat tagasi. Need, kes tasuvad ostude eest nii maksekaardiga kui ka sularahas, on hakanud enam kasutama kaardimakseid.

“Pangandus on üha rohkem arenemas  selles suunas, et igapäevatehingud tehakse ära elektrooniliselt — üle 99 protsendi Swedbanki vahendusel tehtavatest maksetest liigub elektroonilistes kanalites,” ütles pressiesindaja.

Tema sõnul on need muudatused drastiliselt vähendanud klientide arvu pangakontorites, samuti tellerite poolt osutatavate sularahaga seotud teenuste kasutamist. Seepärast otsustaski pank muuta Jõgeva kontori töökorraldust.

Selleks, et see vähem ebamugavusi põhjustaks, on pank täiendanud 24 tundi avatud iseteeninduskontori masinaparki. Sealne sularaha sissemakseautomaat on asendatud sisse- ja väljamakseautomaadiga. Nii tekkis võimalus raha välja võtta kahest automaadist: saali jäi alles ju ka üksnes sularaha väljamakseid teostav automaat. Nüüd on juhul, kui üks automaat rivist välja langeb, võimalus raha välja võtta teisest.

“Pangatöötajad on ka alati nõus kliente õpetama, kuidas automaate kasutada,” ütles Deivy Kivisalu. “Meil on väga sõbralikud, abivalmis ja kogenud teenindajad ning sedasorti õpetusi on nad jaganud kogu aeg, mitte ainult nüüd, panga uuest töökorraldusest teavitamise ajal. Meil on pangakontoris olemas isegi makseterminal, mille abil me saame kliendile ette näidata, kuidas poes kaardiga maksta.”

Sellist õpetust vajavate inimeste hulk on siiski üsna väike, sest ka panga seeniorklientide enamik maksab juba ammu ostude eest pangakaardiga ning võtab sularaha välja automaadist.

“Kuuekümneaastastest ja vanematest klientidest käib iga kuu pangas sularahatehinguid tegemas vaid 0,4 protsenti. Nii et seeniorid on meil tublid,” ütles Deivy Kivisalu.

Kontoreid valikuliselt sularahavabaks muutes hoiab pank tema sõnul ka raha kokku. Sularaha töötlemine toob pangale kaasa päris suuri kulutusi: maksta tuleb nii sularaha vedajale kui ka sularahakeskusele.

Pangakontoris käivate klientide arvu jätkuv vähenemine võib nii mõnelgi pool pangakontori pidamise ebamõistlikuks muuta. Maakonnakeskustes peaksid need aga Deivy Kivisalu sõnul kindlasti säilima ja koos sellega jäävad alles ka professionaalsed klienditeenindajad, kes on valmis kliente nõustama kõigis rahaasjades: elu- ja liikluskindlustuse, pensioni-, investeerimis- ja finantseerimislahenduste jm asjus.

“Tulevikus on meil plaanis oma kliente terviknõustamisele kutsuda,” ütles Deivy Kivisalu. “Pangakontor ongi üha enam nõustamiskeskuseks muutumas.”

Jõgeval tegutseva OÜ AK Kaubandus kaupluse Aed ja Kodu juhataja Malle Pärs kinnitas, et ta on küll Swedbanki klient, ent Jõgeva kontori sularahavabaks muutmine teda ei sega.

“Viin kaupluse kassasse kogunenud sularaha niikuinii sissemakseautomaati, sest telleriga asju ajades tuleks maksta teenustasu,” ütles Malle Pärs. “Sente ma aga panka ei viigi, sest neid läheb meil endalgi ostjatega arveldades vaja.”

Üks nüanss on pangakontori sularahavabaks muutmisel siiski veel: 9. juunist ei saa seal enam valuutat vahetada. Kes seda Jõgevalt lahkumata teha soovib, peab minema SEB Panga kontorisse. Tõsi, ka sealt on võimalik saada vaid USA dollareid, Vene rublasid, Norra ja Rootsi kroone ning Leedu litte.

i

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus