Tänavu suvel on päikselisi ilmu napilt olnud, kuid kui päike veidigi rohkem paistma hakkab, on külmikud poodides kohe jäätistest ning karastusjookidest tühjad.
Suvetoodetest on sooja ilmaga parim läbimüük jäätisel. Müüjate sõnul ostetakse eriti hästi ?okolaadiglasuuriga vahvlitopse, samuti väiksemaid jäätisi ja suuri perejäätisi. Sortidest eelistatakse kõige enam ?okolaadi- ja tavapärast vanillijäätist.
Kooliealine Kaie ostab enda sõnul palava ilmaga väga palju jäätist. Kui vihma sajab ja väljas on jahe, siis ei kutsu eriti jäätiseleti äärde. “Vahel juhtub nii, et väljas on palav, lähed poodi jahedust otsima ning avastad, et külmiku lähedal on hea jahe õhk ning otsustadki jäätist osta, kuigi enne polnud üldse sellist mõtetki,” rääkis tüdruk.
Karastusjooke müüakse tunduvalt vähem
Jahedavõitu suvi vähendab ka karastusjookide müüki. Müüjate sõnul ostetakse praegu kõige rohkem mineraalvett, kuid nädala lõpupoole on märgata ka aktiivsemat alkohoolsete jookide ostmist.
Kõige nooremad ostavad peamiselt Coca-Colat, Fantat ja limonaadi. Eriti neid, millega kaasneb mingi kampaania ja on võimalus midagi võita. Teismelised eelistavad mineraalvett ja gaseerimata jooke. Keskealised ostavad palju kalja ja mahlajooke. Vanemad inimesed eriti karastusjooke ei ostagi. Üks vanem naisterahvas ütles, et tema eelistab naturaalseid jooke. “Toon maalt sugulaste käest isepressitud mahla, poest ostan mahla väga harva. Põhjuseks suur kogus säilitus- ja värvaineid, mis mahladesse topitakse,” kinnitas ta.
Suvel ostetakse jooke enamasti suurte pudelitega. Väga eelistatud on poemüüjate sõnul vaadiõlu ja viieliitrised kaljapudelid.
Jookide hinnad ei erine Jõgeva poodides eriti palju. Kui teha turuuuringut, siis on hinnaerinevust märgata Säästumarketis, kus hinnad on krooni või paari võrra odavamad. Kaubahallis on hinnad veidi kõrgemad kui väikestes poodides. Hind muutub küsitletute sõnul hooajati. Paljud on märganud, et suvel hinnad tõusevad ja kui väljas ilm jälle jahedamaks läheb ning ostmine väheneb, siis hinnad ka langevad.
Taarapunkt, aita
Kui ostetakse rohkem karastusjooke, suurenevad ka taara kogused. Ilusate ilmade ja puhkusel olevate inimeste joogi tarbimise mõju on tunda ka taara kokkuostupunktis. Üheks suvetooteks on kindlasti õlu. Taara kokkuostupunkti klient Veljo märkis, et suvi viib ikka inimesed randa päevitama ja aianurka grillima. Seetõttu suureneb kindlasti ka õlle ja muude jookide tarbimine. “Nii saab kapialune aga märgatavalt kiiremini pudeleid täis ja teekond taarapunkti on vaja palju tihedamini ette võtta,” lausus ta.
Piiri poe ees tegime juttu ka ühe härrasmehega, kes oli parajasti ostnud hulga õlut. Tema arvas, et kui Jõgeval alkoholimüügi keeld kehtestataks, siis lähevad mitmed poed pankrotti, sest just õlle müügist nende tulu tulebki. Eriti palju ostetakse seda just õhtusel ajal.
Rahvas ostab isepruunistavaid kreeme
Meie selleaastane jahedavõitu suvi rikub ära ka päevituskreemide ja -õlide müügiedu. Poodides seisab neid riiulitel lai valik, kuid ostjad puuduvad. Sedalaadi tooteid ostetakse ainult päikesepaisteliste ilmadega.
Uurides kolme Jõgeva linna müügiasutust, selgus tõsiasi, et päevituskreemide müük on hästi ?ära organiseeritud?. Näiteks Harte äris ei olnud Nivea päevitustooteid, kuna müüja sõnul oli Jõgeva Kaubahall tellinud terve Nivea sarja.
Samas märkasime, et kuskil mujal ei olnud pooltki nii lai Malibu päevitustoodete valik kui Keskuse poe apteegis. Selgus ka tõsiasi, et pruunistavad kreemid on antud hooajal kõige müüdavamad. Päevitusilmu pole, kuid õrnalt päevitunud ja kuldpruun nahk ei teeks kellelegi paha. Isepäevitavad kreemid on küll tavalistest päikesekreemidest kallimad, kuid ilu nimel tuleb ohvreid tuua.
Kuid tänavusse pilvisesse suvesse on mahtunud siiski ka mõned päikesepaistelised ilmad. Siis hakatakse kohe ka päevitustooteid ostma.
Viimastel aastatel on levinud kuuldus, et õlid soodustavad päevitumist. Jõgeva Kaubahalli müüja sõnul on eriti popiks muutunud Cabana Sun porgandiõli. Kuid paljud inimesed eelistavad odavamat varianti ja otsustavad Johnsoni beebiõli kasuks. Kõiges kolmes müügiasutuses, mida külastasime, osutusid edukalt müüdavaks ka meie Orto päevituskreemid, seda eelkõige odavuse tõttu.
Kui Kaubahallis müüakse tuntud firmade tooteid paremini, siis mujal eelistatakse just odavamaid variante. Kõige soodsama hinnaga päevitustoode, mida leida õnnestus, oli Solari kreem. See on küll ilma UV kaitsefaktorita, kuid sisaldab kakaovõid ja hind on tal Harte äris kõigest viisteist krooni. Kalleim leid aga oli Jõgeva Kaubahallis müügil olev Garnier Ambre Solari 165 krooni maksev päevituskreem.
Toodete hinnavahe on suur ja valik tuleb teha vastavalt oma rahakoti paksusele. Suurt rolli päevituskreemi valikul mängib ka UV kaitsefaktor. Keskuse apteegist käiakse tavaliselt abi otsimas juhul, kui on tarvis päikesepõletust ravida ja nahka maha rahustada. Õnneks või kahjuks ei ole sellel aastal taolist kaupa eriti vaja läinud.
KRISTIINA KOKK
EEVA PAJUMÄGI