Sarja „Pank” ajaloo ilu

Et sarja „Pank” üle palju vaieldakse, näitab, et autoritel on 1990. aastate uue Eesti kangelaste lugu õnnestunud ilma detailidesse takerduvat kostüümidraamat tegemata.


Ametikohast tulenevalt oleks mul võimalik kõik kümme Eesti enim kõneainet pakkuva sarja „Pank” osa järjest ära vaadata. Enamiku välismaiste sarjadega ma nii teen ja olen veendunud, et kõige kaasaegsemas draamažanris on lausvaatamine õige elamuse saamiseks parim viis.

Aga ma ei tee seda „Pangaga”, sest erinevalt kuulsatest ja maailmakultuuri  jälje jätnud sarjadest nagu „The Wire”, „Homeland” või „The Deuce”, tahan ma kogeda sarja sõnumit koos Eesti ühiskonna retseptsiooniga.

Hanssoni oluline roll

Nende ridade kirjutamise ajaks 1. novembri õhtul olen seega näinud kahte esimest osa. Kohe peaks eetrisse minema kolmas ning ajaloo ilu ning konteksti supernäitena annab ETV vahetult selle ees eetrisse „Esimese stuudio” intervjuu tänase Eesti Panga presidendi Ardo Hanssoniga.

Hansson võiks vabalt olla ühe „Panga” tegelase prototüüp. Niipalju, kui ma tean, teda sinna siiski isikuna sisse kirjutatud pole. Hansson on ülekantud tähenduses kahtlemata kohal rahareformi komitee kolmanda, kuid olulise liikme ja Mart Laari esimese valitsuse majanduspoliitika kujundajana. Ilma tema nägemuseta Eestist poleks ka 1990. aastate  ja praegune Eesti selline, nagu ta on. Ei olnuks valuutakomitee süsteemi, mis oli tüüpiline 1990. aastate uue Eesti ehitajate julge lahendus keerulisele väljakutsele.

Prototüüpide liiga kerge äratuntavus vastandatuna nihestatusega kujutatava perioodi materiaalsetes märkides on geniaalne võti „Panga” tegelikule tähendusele. „Pank” on ühtaegu Eesti kangelaseepos ja sümbolistlik jutustus kadunud reaalsusest ning tänapäeval uskumatutest võimalustest. Igal juhul ei ole tegu traditsioonilise ajastu- ja kostüümidraamaga, ning see on hea.

Muidugi olen ise 1990. aastate Eesti panganduses väljendunud maailma nullist ülesehitamise suhtes erapoolik ja nostalgiline. Kes ehitas panka, kes ajakirjandust. Tunne, et midagi saab teha Soome lahe äsjavabanenud serval täiesti uutmoodi, ise ja kõige esimesena, oli kindlasti sama, ja see tunne kujundas mitut põlvkonda Eesti elusid. Nende põlvkondade eredamad esindajad on kahtlemata kangelased, eriti kui ajalooliselt distantsilt võrrelda saatusekaaslastega mõnes naaberriigis.

On väga 1990. alguses üles ehitatud uue elu vaimus, et Eestis saab riigi 100. sünnipäeva tähistamiseks valida just niisuguse loo, mida ükski teine riik ei telliks. Ja jutustada seda lugu keerulises, mitmetasandilises keeles. See ei ole mingi „Nimed marmortahvlil”.

Järelvaatamise numbrid osutavad, et „Panga” lugu jätkub iga osa järel väljaspool ekraane tuhandetes kodudes ja töökohtadel ning see on sarja kõige suurem saavutus. Need, kes mäletavad, ei mäleta või mäletavad vähe või teisiti, saavad sellest rääkida, ja nii sünnib meie 1990. aastate lugu uuesti ja uute tähendustega.

„Pank” nagu „Rusikad”

  1. aastal lahutab meid 1990. aastate algusest 25 aastat. 1970. aastate keskel, kui Silver Anniko kirjutas oma „Rusikad”, lahutas teda romaanis kujutatud ajastust ligikaudu sama pikk aeg. Tõsi, vahel oli suur sõda ja Anniko ei elanud vabal maal.

Kuid ajaloo ilu on „Panga” esilinastuse ja „Rusikate” esmakordse täies mahus avaldamise seadnud samale hetkele. Neid on võimatu mitte võrrelda.

Erinevalt „Pangast” on „Rusikad” realistlik, ajastu detailid on kümnendisisese täpsusega hoolsalt paigas. Kuid ka see ei ole „Nimed marmortahvlil”. Sümbolismi on samas „Pangast” enamgi, Eesti arhetüüpide galerii lummavalt aegadeülene. Kui tahaks, siis saaks „Rusikate” 900 leheküljest mitte 10 osa, vaid kolm hooaega võimsat teledraamat.

Võimalik, et 25 aasta pärast kirjutab keegi romaani või sarja – või midagi, mida ma ei oska ennustada – teatrist NO99, näidates 21. sajandi esimeste kümnendite Eestile iseloomulikke kangelasi ja nende lugu. Loodan, et see lubab uute põlvkondadeni ulatuvat äratundmis- ja selgitamisrõõmu neile, kes seda aega lähedaselt distantsilt kogesid.

ANVAR SAMOST, kolumnist

blog comments powered by Disqus