Säästlikud elektriautod jäävad ekstreemsetes oludes hätta

Meie valla- ja linnavalitsuste sotsiaaltöötajate tulevased ametiautod, elektriga töötavad Mitsubishi i-MiEV marki masinad, on üsna säästlikud, kuid ekstreemsetes ilmaoludes pigem kasutud.

 

Siiamaani on käinud pidevad vaidlused, kas elektriautod end kohalike omavalitsuste sotsiaaltöötajate ametimasinatena õigustavad või on tegemist säästumasinatega, millest on talvistel aegadel pigem kahju kui kasu ning mille käsitsemine on keerukas.

Eesti riik sai kasutamata jäetud saastekvoodi eest Jaapani suurfirmalt Mitsubishi Corporation üle viiesaja elektriauto, mis otsustati anda omavalitsuste sotsiaaltöötajatele ametiautodeks. Taotluste esitamine lõppes möödunud laupäeval ning eelduste kohaselt peaks kahe aasta pärast Eestis ringi vurama 507 Mitsubishi elektriautot, mis saastekvootide eest vahetuskaubana saadud.

Kõige põletavam küsimus omavalitsusjuhtide ja ka sotsiaaltöötajate jaoks on laadimiskohtade hulk ning laadimiseks kuluv aeg. Mitsubishi maaletooja Silberauto turundusosakonna juhataja Üllar Born selgitas, et iga autoga saab omavalitsus kaasa ka tavalaadija, mis laeb täiesti tühjad autoakud, mida on i-MiEV’il 88, pilgeni täis kuue kuni kaheksa tunniga. Suurematesse asulatesse ja linnadesse paigaldatakse ka kiirlaadijad, mis laevad auto akud vaid kahekümne minutiga. Samas lisas Silberauto turundusjuht, et vähemalt korra kuus tuleb kasutada ka tavalaadijat, sest ainult kiirlaadijaga laadimisel võib akud ära rikkuda.

Kiirlaadijad paigaldatakse ligipääsetavatesse kohtadesse, näiteks kaubanduskeskuste parklatesse jne. Kerkis ka küsimus,  kes tasub ühiskasutatava laadija elektriarve. Laadimisvõrgustikuga tegeleva ettevõtte KredEx esindaja Heikki Parve kinnitas, et ühiskasutatavat laadijat saab kasutada vastava kiipkaardiga, mis tuvastab auto kasutaja, ning arve laadimise eest esitatakse vastavale omavalitsusele.

Slepis vedada ei tohi

Üsna erinev bensiini- või diisliküttemootoriga sõidukist   on ka elektriauto näidikutesüsteem. Seal, kus tavalisel autol on tahhomeeter, on elektriautol hoopis ökonomeeter, mis näitab, kui palju momendil energiat kulub. Mitsubishi elektriautol on ka automaatne käigukast, kuid erinevalt tavalisest automaatkäigukastist, võib sellel masinal käike vahetada ka liikumise ajal. “Siiski pole soovitav sõidu ajal tagurpidikäiku sisse lükata,” tõi Üllar Born näite. Samas peaks igale autojuhilubade omanikule olema elementaarne, et täiskiirusel ei panda tagurpidikäiku sisse, olenemata sellest, millise kütusega masin sõidab. Näidikutepaneelil on olemas ka akude täituvuse indikaator. Kui näiteks sõitmise ajal süttib kilpkonna kujutav tuluke, siis tuleks teil kohe-kohe laadija leida, see tähendab, et autol saavad õige varsti akud tühjaks,” lisas Born.

Ei ole aga head ilma halvata. Kuigi elektriauto ülalpidamisele kulub üsna vähe raha ja auto on väga loodussõbralik, on tal ka mõningad nõrgad küljed. Nimelt kui akud tühjaks saavad, siis ei tohi seda masinat teise auto järel slepis vedada, sest see rikub mootori.  Seega on auto teisaldamiseks vaja treilerit. “Kraavist välja tõmmata võib seda autot slepis küll, kuid kindlasti ei tohi seda nii vedada mitmeid kilomeetreid,” täpsustas Üllar Born.

Autot ei  soovitata laadida ekstreemsetes ilmaoludes, näiteks äikesetormiga. Elektriauto on selles mõttes sarnane kodumasinatega. Te ju ei lülita kodumasinaid äikese ajal vooluvõrku,” rääkis Born, lisades, et laadimisel ei tohi kasutada pikendusjuhtmeid ning soovitatavalt võiks autoakusid laadida katuse all.

Pole otstarbekas sõita pikki otsi

Mis puutub auto läbisõitu ühe laadimiskorraga, siis optimaalne kilomeetrite arv on laetud akudega 150 kilomeetrit. See on juhul, kui autos ei tarvitata muid elektriseadmeid, näiteks soojendust või konditsioneeri. Maanteekiirusel saab  läbida umbes 120 kilomeetrit, linnasõidul 90 kilomeetrit ja ühtlaselt 100 kilomeetrit tunnis sõites kuni 80 kilomeetrit. See tähendab, et pikki otsi pole aja kokkuhoiu mõttes väga otstarbekas elektriautoga läbida. Tartust Tallinna sõitmiseks tuleks varuda vähemalt kaks päeva aega, sest vahepeal tuleb autot ka laadida. On välja arvutatud, et auto kütusele kulub saja kilomeetri läbimiseks umbes 1,5 eurot. Kõik kulud olenevad siiski ilmastikuoludest, liikumiskiirusest ning lisaseadmete kasutamisest, mis samuti elektrit tarvitavad.  Mitsubishi i-MiEV tüüpi masinat on tehase poolt testitud umbes poole miljoni kilomeetri ulatuses. Sealhulgas on läbi viidud ka testid ekstreemsetes oludes ja tehtud ka korralik turvakontroll. Testist selgus, et oluliselt väheneb läbisõidukilomeetrite arv külmal ajal. Elektriautoga ei ole soovitav sõita, kui külmakraade on alla kolmekümne, 20 miinuskraadi ei ole aga takistuseks.  Veel on autol aktiivne stabiilsuskontrolli seade, mis väldib külglibisemist ning taastab vajadusel stabiilsuse.

Turvatestis sai Mitsubishi i-MiEV neli tärni, mis pole küll maksimum, kuid väikeauto kohta üsna hea tulemus. Auto raamistik on hästi tugevdatud ning kõik sõiduki all olevad 88 akut kaitstud. Avarii korral  katkeb elektriühendus automaatselt, seega pole autos olijatel ohtu voolu alla sattuda. Autos on ees ja taga turvakardinad, juhi ja kõrvalistuja jaoks turvapadjad ning autosse on võimalik paigutada ka lapse turvatool.

i

EILI KOITLA 

Uuema põlvkonna (12.5 MY) Mitsubishi i-MiEV auto uuendused

  • Uus interjöör(tumepruun)

  • i-MiEV kaugjuhtimissüsteem: puldist lülitatav soojendus/jahutus

  • puldist lülitatav taimer

  • puldi abil on võimalik jälgida akude seisukorda

  • jalakäijate hoiatussüsteem (AVAS)

  • kaassõitja istmesoojendus

  • integreeritud tehase raadio CD+AM/FM

  • 10 amprit senise 16 amprise tavalaadimise asemel

Allikas: Silberauto

blog comments powered by Disqus