Jõgeva vallavalitsuse majandusspetsialist Uuno Laul rääkis Vooremaale, et uus rajatraktor soetati riigihanke tulemusena, kus kolmest pakkujast kõige odavama pakkumise tegi Keiteleen Latukone OY ja Jõgeva vallale läks rajatraktor maksma 1 393 560 krooni, millest 800 000 krooni eraldati riigieelarvest. Sama summa läks ka esmaseks sissemaksuks ja edaspidi makstakse iga aasta osade kaupa.
Freesib ka jäätunud rada
Soome tehas toodab samasuguseid masinaid palju ja müüb neid igale poole Euroopasse, põhiliselt aga Norrasse. Eestis leidub samasuguseid traktoreid näiteks Otepääl, Tartus, Põlvas, Tamsalus, Nõmmel, Pirital ja Narvas.
Kõige ees on sahk ja kõige taga jäljehöövel, lisaks vahel veel kerge frees, mis freesib ka jäätunud pinda. Sellega on võimalik teha korralikku suusarada.
Saab muuta jälje rajalaiust, näiteks kurvil. Freesib ka jääd ja jäätunud lund, ta ei lihvi, vaid lõikab sisse. Selleks on lisaseade. Normaalkomplektis on sahk, frees ja höövel.
Laulu sõnul kaalus Jõgeva vald ka kasutatud traktori ostu, kuid riigieelarvelise toetuse saamine pani otsustama uue masina kasuks.
Kuremaa Tervisespordikeskus osaleb Kultuuriministeeriumi käivitatud tervisespordi keskuste programmis aastateks 2007-2010. Möödunud aasta septembris kirjutasid Jõgeva maa- ja vallavalitsus, Sihtasutuse Eesti Terviserajad, Kuremaa ujula ning ASi Kuremaa ENVEKO esindajad alla Kuremaa terviseradade arendamist puudutava ühiste tegevuste kokkuleppele.
Nii alustati Kuremaal Laulu sõnul terviseradade rekonstrueerimist. ?Ettevõtmisele panid õla alla kolm suuremat Eesti firmat: AS Merko, Hansapank ja Eesti Energia, kes koostöös Kultuuriministeeriumiga lõid sihtasutuse Eesti Terviserajad, mille kaudu investeeritakse kolme aasta jooksul terviseradade arendamisse ühtekokku 30 miljonit krooni.
Kuremaal on selle programmi raames rada tublisti laiendatud ja ka rajavalgustus kahe kilomeetri pikkuselt välja ehitatud. ?Saame nelja aasta jooksul raha, iga aasta 500 000, kokku 2 miljonit, millele lisandub omaosalus 13%,? rääkis Laul. Rajatraktor on Laulu sõnul ostetud liisinguga ja lisaks esimesele sissemaksule tasutakse liisingulepingu järgi ülejäänud summa iga aasta tervisespordi programmi omafinantseeringu osas.
?Et SA Eesti Terviserajad finantseeris nii valgustuse ehitamist kui raja rekonstrueerimist, siis need kulutused me jagame pooleks. Poole võtavad nemad enda kanda, poole maksame meie neile nelja aasta jooksul välja,? lubas Laul.
Laul rõhutas, et kogu ettevõtmine on Kuremaal teostunud eelkõige tänu SA Eesti Terviserajad juhatajale, Eesti Suusaliidu juhatuse esimehele Jaanus Pullesele.
?Jõgeva vald poleks oma jõududega seda rada kuidagi rekonstrueerida suutnud,? tõdes Laul.
Rekonstrueerimistöid teostas Kuremaal Merelen OÜ. Rajad on erinevas pikkuses, 5-, 3- ja 2-kilomeetrine rada. Rajal pileteid ei müüda, raja kasutamine on tasuta. Esialgu Kuremaal suusalaenutust veel ei ole, kuid tulevikus on plaanis see avada.
Rada hooldatakse vallaeelarvest, kuid palju see uue traktori puhul võib maksma minna, ei osanud Laul ennustada.
Rajatraktoriga tutvuv Kuremaa spordijuht Andres Lippur kinnitas Vooremaale, et uue masina kabiinis on mugav ja soe. Ent masina enda soojendamine ja töökorda saamine võtab tõeliselt külmal talvepäeval aega kuni kaks tundi.
Punast traktorit valvab kuri koer, traktor ise viibib puhkehetkedel kuuris.
Reedel algusega kell 17 terviseradade stardipaigas (ca 2 km Kuremaalt Laiuse suunas) saab radade piduliku avamise puhul seda masinat ka näha. ?Ega mina ka ei tea, kuidas see traktori esitlemine peaks välja nägema,? ütles Lippur ja kinnitas, et poisikesed kabiini igatahes ei pääse.
Pidulikule avamisele on oodatud projektile kaasa aidanud inimesed, keda tahetakse tänada. Kaasa saab elada Jõgevamaa suusasportlaste sprindivõistlusele ja osaleda suusamatkal. Kaasa tuleb võtta suusad ja/või kelk, pakutakse kuuma jooki ja pirukaid.
JAANIKA KRESSA