Jõgeva põhikooli kaks aastat vältav rahvusvaheline projekt kaasab Eesti, Läti, Poola ja Norra noored ning viib nad korraldajariikidesse uusi oskusi õppima.
Erasmus+ programmist rahastuse saanud projekt “Children at risk (Non-formal) Education, Experience, Efficiency” ehk CARE3 keskendub noorte sotsiaalsete oskuste arendamisele ja spetsialistide kogemuste vahetamisele. Jõgeva põhikooli projektipartneriteks on Jõgeva linnavalitsus, Valmiera Viestursi keskkool, Norra Bergeni politseijaoskond ja Poola Radom tehnikakool. Lisaks on igast linnast kaasatud mitmed noortega tegelevad asutused, nagu näiteks noortekeskused, politsei jne.
Jõgeva linnast on lisaks projektijuht Kertu Säinasele meeskonda kaasatud noorsoopolitseinik Kersti Raiküla ning Jõgeva linnavalitsusest Kaire Sakjas ja Marju Saviauk. Kahe aasta jooksul korraldavad projektis osalejad kohalikke sündmusi oma kogukonna noortele ning võõrustavad teisi osapooli. Igast piirkonnast kaasatakse kümme noort vanuses 13-17 aastat. Lisaks nende igapäevaste oskuste täienemisele ja arendamisele saavad lastega tegelevad spetsialistid, keda on igast igast riigist kaheksa, õppida välismaa kolleegide kogemustest.
Rahvusvaheline projektimeeskond kohtus lõppeval nädalal ehk 11.–13. aprillini esimest korda Jõgeval. Külalised tutvusid Jõgeva linnaga: külastati linnavalitsust, põhikooli, noortekeskust ning politsei- ja kohtumaja. Seejärel arutati Tabivere vallas Mäeotsa puhkemajas läbi projekti edasised tegevused.
Kogemuste jagamine
Projektijuhi ja Jõgeva põhikooli sotsiaalpedagoogi Kertu Säinase sõnul täidab projekt mitut eesmärki: täienevad noorte sotsiaalsed oskused ning spetsialistid saavad kogemusi vahetada. “Näen igapäevases töös, et noortele on vaja õpetada lihtsaid sotsiaalseid oskusi, nagu näiteks teretamist ja hüvasti jätmist,” nentis ta ja lisas, et kui noori stabiilselt mõjutada, mõistavad nad, et ka teistmoodi on võimalik.
Põhikoolis alustas ka CARE3 ring. “Alustame väga lihtsate asjadega, näiteks peame kõigepealt koos projektile logo välja mõtlema. Siis harjutame suhtlustasandil inglise keelt, et nad saaksid väliskohtumisel teiste riikide noortega suhelda, samuti hakkame lihvima sotsiaalseid oskusi,” rääkis Säinas.
Reisid Norra ja Poolasse on noortele motiveerivad. Pärast esimest kohtumist CARE3 ringis ootasid nad põnevusega, millal jälle kokku saavad.
Kertu Säinase sõnul valmib projekti käigus sotsiaalseid oskusi õpetav ja kinnistav lauamäng ning Eestis ja Lätis ka õppekava. Valmiera Viestursi keskkooli sotsiaalpedagoog Iveta Upite rääkis, et võimalus projektis osaleda on neile kui taeva kingitus, sest nad tundsid koolis puudust kogemuste jagamisest.
“Olime kõik koolis seda meelt, et see on vajalik projekt. Tahame saada rohkem teadmisi, kuidas motiveerida noori, muuta nende elustiili ja suhtumist, õpetada õiget suhtlemist,” märkis Upite.
Norras Bergenis kriminaalennetusega tegelev Øystein Samsonsen sõnas, et tema usub ideede vahetamisse. Rahvusvahelisest projektist saab positiivse tõuke ning hea võimaluse teiste riikide kolleegidelt õppida. Samsonsen tunnistas, et neil on Norras noorte seas kasvavaks probleemiks kanepi tarvitamine. “Oleme mures ja ootame ettepanekuid ning viise, kuidas ennetusega veelgi paremini tegelda,” sõnas kriminaalennetaja ning lisas, et Eestis, Poolas ja Lätis ta nii suurt probleemi näinud ei ole. “Nüüd on hea võimalus nõu saada,” märkis ta.
Edu saladus
Poolakad võõrustavad külalisi juba käesoleva aasta sügisel. Radomi tehnikakooli psühholoogi Monika Mazuri sõnul on neil plaanis korraldada linnamäng, selline isemoodi vaatamisväärustega tutvumine. Lapsed peavad kaardi järgi liikuma ja kohalikelt teed küsima. See arendab suhtlemisoskust, annab enesekindlust ja õpetab viisakalt suhtlema.
Radomi piirkonna politseijaoskonna ennetustöötaja SylviaSzewczyk lisas, et parim viis noorte enesekindlusekasvatamiseks on muusika, sport, pillimäng ja näitlemine. “Noored võiksid ka koos ühe etenduse lavastada ja selle siis ette kanda,” märkis Sylvia.
Monika sõnas, et Radomi tehnikakoolil on hea kogemus spordiga ja nad saavad ses osas kindlasti korraldamisel kaasa aidata. “Noored murravad takistusi, õpivad võõrkeeli ja saavad uusi sõpru. Loodan, et mõlemad reisid on edukad ja lapsed õpivad eluks midagi kasulikku. Noored saavad olla edukad siis, kui neil on enesekindlust ja eneseusku,” lausus Sylvia.
Ebatavaline kogemus
Norras toimub noorte ja spetsialistide kohtumine järgmisel aastal. “Plaanis on olla palju looduses ja matkata. Tahame pakkuda põnevaid kogemusi,” lubas Øystein Samsonsen. Noored saavad kalastada ja peavad kohe oma saagist söögi valmistama.
Samsonseni kinnitusel on just matkates hea võimalus grupiga koos olla, üksteist tundma õppida, uusi sõpru leida. Omavahel peab suhtlema, tuleb ju kaarti lugeda ja kompassi tunda,” sõnas mees.
MARGE TASUR