Rabaloomad, virvatuled ning kodupaiga head-vead

Veepakkujad olid maakondliku kunstipäeva raames toimunud performance’i töötoas osalejad. Töötuba juhendas Tartu Kõrgema Kunstikooli fototudeng Katrin ?efer, veepakkujate kilesse mässimine oli aga nende endi idee. See sümboliseeris laste endi vähest võimalust keskkonna parandamiseks midagi ära teha: enamasti tuleb neil sellistes küsimustes ikka abi paluda täiskasvanutelt. Ja seda nad tegidki. Kuuldavasti olnud tekkinud neil selle käigus väike arusaamatus politseigagi.

Suurem osa kunstipäevast toimus siiski Jõgeva kultuurikeskuse seinte vahel: kunstipäevade traditsioonilise korraldaja, Jõgeva Ühisgümnaasiumi aulas on praegu teatavasti remont. Nagu mitmel varasemal aastalgi, oli kunstipäeval ka tänavu tugev keskkonnakallak. Koduülesandena tuli koolide esindustel näiteks valmistada üks CVga varustatud rabaloom ja fotokompositsioon “Rappa lastud…”, mis pidi sisaldama fotosid noorte kodupaiga kõige ilusamatest ja kõige koledamatest kohtadest.

Kohapeal tuli välja mõelda ning paberile joonistada kaks vee- ja keskkonnateemalist ohumärki ning meisterdada Kalevipoja-aineline kollaa?. Nii tehti väike kummardus ka maakonnas tänavu välja kuulutatud Kalevipoja-aastale. Kunstipäeva viiendaks võistlusalaks oli preformance, mille teema “Virvatuled rabas” jättis loominguliseks lähenemiseks piisavalt vabadust.

Nagu võistlusalasidki, oli ka võistkondi viis: Jõgeva Gümnaasium oli esindatud kahe võistkonnaga, Jõgeva Ühisgümnaasium, Palamuse Gümnaasium ja Sadala Põhikooli. Rabaloomade meisterdamisel ja nende elukäigu kirjapanekul ei olnud kellelgi fantaasiast puudu tulnud: näha võis vaimukat sääske, uhket Pokut, siniste klaassilmadega kiili, nahalappidest sulestikuga rabapüüd ja kännu varjus peesitavat rästikut. ?ürii, millesse kuulusid Jõgeva kunstikooli juhataja Anne Nurmik, Jõgeva Ühisgümnaasiumi bioloogiaõpetaja Silja Võsaste, asjatundja kunsti ja fotograafia alal Andra Kirna, ASi Seitung arvutigraafik Agne Sild ja allakirjutanu, oli üsna hädas punktide jagamisega, ent lõpuks kuulutati parimaks rabaloomaks Jõgeva Gümnaasiumi II võistkonna sääsk.

Veel kolm võitu

Samale võistkonnale läks veel kolm alavõitu: fotokompositsiooni, ohumärkide joonistamise ja Kalevipoja meisterdamise alal. Fotodel olid gümnaasiumi II võistkonna noored näiteks tabanud huvitavaid detaile ja seadnud need mustale alusele kindlas rütmis: nii, et värvilised “ilupildid” vaheldusid mustvalgete “kolepiltidega”. Ohumärkidele olid nad leidnud konkreetse tegelase ? lamba, kes tegi asju, mida tegelikult teha ei tohiks. Ka joonistatud olid nende ohumärgid kõige kindlama käega. Kalevipoja-ainelisel taiesel olid nad eeposekangelast kujutanud aga vaid voortele langeva varjuna, tuues vaimuka põhjenduse, et Kalevipoeg ise on liiga suur. See-eest oli kompositsioonis täiesti olemas Kalevipoja poolt lendu visatud lingukivi.

Vaid performance’i alal pidi Jõgeva Gümnaasiumi II võistkond leppima alles neljanda kohaga ning loovutama alavõidu sama kooli I võistkonnale. Üldvõit läks loomulikulg Jõgeva Gümnaasiumi II võistkonnale, teine koht Jõgeva Ühisgümnaasiumile ja kolmas koht Sadala Põhikoolile. Viimastele eriline kiitus: nende võistkond oli teistest esindustest tublisti noorem, ent võistles kui võrdne võrdsetega.

Punumisest võitluskunstideni

Sel ajal, kui ?ürii tööd tegi, said kunstipäevalised kaasa lüüa töötubades. Lisaks loo alguses mainitud performance’i töötoale tegutses teisigi: Janek Äkke käe all sai õppida vitspunutiste valmistamist ja Merje Talistu käe all kuivviltimist. Toomas Muru viis aga huvilised võitluskunstide ja meditatsiooni maailma.

“Kunstipäev on igati mõnus ja vahva ettevõtmine,” ütles ?üriiglige Andra Kirna. “Selleks valmistudes peavad noored päris olulisi asju enda jaoks selgeks mõtlema. Ja kujunenud paremusjärjestusse ei maksa liig tõsiselt suhtuda: hindamine on ju nii või naa subjektiivne ning osavõtt on igal juhul tähtsam kui võitjaks tulek.”

Võistkonna komplekteerimine kunstipäevale tulekuks pole raske ei Jõgeva Gümnaasiumi kunstiõpetaja Anne Küti ega ka tema Palamuse Gümnaasiumi kolleegi Eha Kuuskmäe arvates.

“Lapsed ise pärivad juba aegsasti aru, kas ja millal kunstipäev tuleb,” ütles Anne Kütt.

“Võistkonnagi panevad lapsed ise kokku, õpetaja olgu ainult valmis juhendama,” lisas Eha Kuuskmäe.

Palamuse Gümnaasiumi õpilased Annela Annus ja Märtin Makkar kiitsid aga eelkõige töötubasid: neis kaasa löömine oli nende meelest huvitav ja kasulik.

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus