Politsei ja Eesti Raudtee võtsid Jõgeva raudteeületuskohad luubi alla

Ohutu liiklemine raudteed ületades puudutab meid kõiki, olgu me jalakäijad, ratturid, autojuhid või tõuksitajad. Kui meil on ees parasjagu päikeseprillid, peas klapid, telefonikõne või põnev ja haarav messengeri-vestlus pooleli, tuleb see tegevus unustada, kui asud raudteed ületama.


Eile päeval toimus üle Eesti ja ka Jõgeval suurte jõududega korraldatud ennetuskampaania. Kampaania oli üle-eestiline ja toimus pea kõigis suuremates ja ohtlikemates asulates, mida raudtee läbib. Koostööd tehti kõigi politseiprefektuuride ja turvafirma USSiga. Abis oli ka tehnilise järelevalveameti töötajad. Kampaania algas kella 7 paiku hommikul ja kestis hiliste õhtutundideni.

Sagenenud õnnetused raudteeülesõidukohtades ning jalakäijatele mõeldud ületuskohtades on probleem, mille leevendamiseks saame ise kõige rohkem teha. Kuid ka ennetuskampaania on omal kohal ja aitab tähelepanu juhtida ning ohutust fookusesse seada.

Raudtee poolitab Jõgevat

Jälgisin kampaania kulgu Jõgeva ülekäiguteel. Kampaania üks korraldaja, Eesti Raudtee turvajuht Marius Kupper, kes just enne kohtumist oli tabanud raudteed selleks mitte sobivas paigas ületanud jalakäija, tuletas meelde, et kohe-kohe on saabumas libe ja pime aastaaeg ning meeldetuletuskampaania seetõttu igati asjakohane.

„Korraks tuleb inimestele meelde tuletada, milline on korrektne ja õige raudtee ületamine,” rääkis Kupper, kelle selja tagant liikus just proua Elle Leht, kes oli korrektselt sõiduvahendilt maha astunud ning lükkas seda enda kõrval. Proua sai turvajuhilt meeneks värvimisraamatu ja helkuri. „Me oleme väga rõõmsad, proua, et niimoodi eeskuju näitate! Täna pole vahet, kas inimesi on kaks või kakskümmend, täna on meil aega kõigi jaoks!”

Jõgevat läbib raudtee sisuliselt keskelt ja poolitab linna. Siin on õnnetu koht, kust inimesed armastavad lõigata. Rikkumisi on kõige enam vana kaubaaida juures, kus soovitakse võita sadakond meetrit, et bussijaama, või siis ka vastupidi, bussijaamast teisele poole raudteed jõuda. „Mine parem minut kauem, võita võib kõigest 100–150 meetrit. Selle võidetud minutiga võib aga kahjuks kaotada elu,” hoiatab Kupper kõiki tulevasi ja praegusi rikkujaid.

Kupper osutab sildile, mis juba paar aastat käiguteedele lisatud, kus peal kõik tegevused, mida raudteed ületades teha ei tohi: kõrvaklapid ära, ratta seljast maha ja mobiil tasku. Need on kõikidel tähistatud käiguteedel, kuid nende häda on selles, et vandaalid kipuvad neid silte maha kiskuma, mis sunnib Eesti Raudteed neid ka alatihti vahetama. „Meie jonni ei jäta, sest püüame õiget käitumiskultuuri maast madalast, lastest täiskasvanuteni, õpetada,” kinnitab Kupper.

Ennetus hakkab lasteaiast

Kupper rääkis, et maailmas on kasutustel väga palju erinevaid tehnilisi lahendusi, mille hulgast ka Eesti Raudtee otsib parimat, millega saab eri vanusegruppide tähelepanu köita, et loobutaks kõrvalistest tegevustest. „Järgmisel aastal saab nii mõnigi ülekäik jalakäijate jaoks hoiatava helisignaali.”

Riskide alahindamist ja tähelepanematust esineb hulgaliselt üle Eesti ka ülesõidukohtades, kus kiputakse tõkkepuid langetama. Kupperi sõnul on kohti, kus neid juhtub sagedamini. Üheks neist on siinkandis Tabivere ülesõidukoht. „See annab meil mingil põhjusel tooni ja üsna tihti on tõkkepuud maha sõidetud.”

Koolidega teeb raudteealast ohutus ennetust MTÜ Ole, mille eesmärk ongi raudteekultuuri arendamine. Välja on töötatud õppematerjalid, käiakse koolides, kuid nüüd on ka mõistetud, et vajadus on teemaga pihta hakata juba lasteaedades. Selle õpetuse kinnituseks on valminud ka lustlik nuputamis- ja värviraamat. Raudteeohutuse maskott on Foorikas. See on punane olevus, kes rõhutab lastele, et tuleb jääda seisma, vaatama ja kuulama selleks, et ellu jääda.

Soovitused jalakäijatele ja jalgratturitele:

  • Ületada raudteed selleks ettenähtud kohas.
  • Ole raudtee ületamisel tähelepanelik, tõsta pilk nutiseadmelt ja eemalda kõrvast klapid.
  • Kui kuuled või näed rongi lähenemas, siis anna sellele teed.
  • Lisaks tõkkepuu ja foori jälgimisele veendu ka ise, et rongi ei tule.
  • Raudteed ei tohi ületada ratta seljas, vaid tuleb ratas käe kõrvale võtta.

 

Soovitused sõidukijuhtidele:

  • Suhtu austusega tõkkepuusse ja foori ning ära eira märguandeid.
  • Punase fooritule ajal ei tohi raudteed ületada. Ka siis mitte, kui konkreetsel ülesõidul ei ole tõkkepuud.
  • Tõkkepuuta ja foorita ülesõidul vaata mõlemale poole ja veendu, et rongi ei ole tulemas.
  •  
  • INDREK SARAPUU
blog comments powered by Disqus