Kuigi vallalehtedes oli pangabussi tulekust aegsasti teada antud, ei tõtanud Palamusel esimesele korral pangateenuseid kasutama keegi. Tormas üks klient siiski automaadist sularaha võtmas käis.
“Inimesed arvatavasti veel ei tea, et pangabuss on ka nende kodukandis käima hakanud. Aga kui kuuldused levivad, küll siis kliente ka tuleb,? oli pangabussi teller Evelin Kaunissaar optimistlik.
Pangabussis ongi kaks ruumi: ühes on sularahaautomaadid (üks võtab raha sisse, teine annab välja), teises on nõuandeid jagav ja pangateenuste lepinguid sõlmiv teller ning internetiühendusega arvuti pangatehingute tegemiseks. Kõigi teenuste puhul kehtib Hansapanga tavahinnakiri.
“Pangabussis saab teha enam-vähem kõike, mida pangakontoriski, näiteks kontot avada, pangakaarti taotleda, internetipanga, mobiilimakse jm lepingud sõlmida. Ainult valuutat me ei vaheta. Ning sularaha telleri käest ei saa, vaid ainult automaadist,? selgitas Evelin Kaunissaar ja lisas, et kuna tal raha lauasahtlis ei vedele, siis pole tal ka hirmu võimalike röövlite ees. Automaadiga pole aga röövlitel mõtet rinda pistma minna, sest see on väga vastupidav ja pealegi pole bussijuht mitte lihtsalt bussijuht, vaid ka turvafirma G4S kogenud töötaja.
Evelin Kaunissaar ise töötab põhikohaga Tallinnas Hansapanga Sõpruse puiestee kontoris. Pangabussiga mööda Eestimaad sõitmas käib ta kahel päeval kuus. Nii teevad veel seitse erinevate Tallinna kontorite tellerit. Ühtekokku on neil teenindada kaheksa marsruuti 37 peatuspaigaga. Igal pool käiakse kahe nädala tagant. Suvistel, aga ka mõningatel talvistel nädalavahetustel võib pangabussi näha suurüritustel sularahanappust leevendamas. Jõgevamaa üritustest on Hansapanga buss külastanud näiteks Suurt Paunvere Väljanäitust ning Kalevipoja Kala- ja Veefestivali.
Siga ja seened“Tühjaks pole sularahaautomaat meil veel ühelgi sõidul saanud. Ja internetiühendusega pole ka naljalt probleeme olnud. Kui, siis just laatadel,? ütles Evelin Kaunissaar. “Teeolud on aga seinast seina: kus paremad, kus kehvemad. Suisa mutta või lumme kinni pole me siiski kusagil jäänud. Küll aga kargas eelmisel nädalal metssiga bussi ette ja põhjustas masinale pisivigastusi.?
Evelin Kaunissaare meelest on end päris tore paar korda kuus maal “tuulutamas? käia, sest maainimesed on enamasti rõõmsameelsed, humoorikad ja vahetud. Ning väga abivalmid.
“Mõni on mind mehelegi panna tahtnud, aga neile olen pidanud vastama, et nad on selle tööga hiljaks jäänud,? ütles teller muiates. “Orava kandis tuuakse meile jälle seeneajal turuhinnast odavamaid kukeseeni.?
Kuigi Hansapank oli pangabussi sõitmapanekule ennegi mõelnud, kiirendas mõtte teoks saamist Riigikantselei ja Eesti Päevalehe poolt 2004. aastal korraldatud nutikate ideede konkurss, millel tunnistati paremaks just mööda maakohti rändava pangabussi idee, mille pakkus välja Lääne-Virumaa raamatukogutöötaja Kaili Õunapuu. 2005. aasta detsembris hakkaski 1,8 miljonit krooni maksma läinud Mercedes-Benz Sprinter tüüpi buss Ida-Virumaal prooviringe tegema. Täies mahus käivitusid pangabussiringid 2006. aastast.
Pangabussi ülesanne on viia pangateenused lähemale ka neile klientidele, kes elavad väljaspool suuri linnu. Senine kasutusstatistika on näidanud, et kõige rohkem käivad kliendid pangabussis makseid tegemas, otse- ja püsikorralduslepinguid sõlmimas ning sularaha välja võtmas, kuid sõlmitakse ka laenu- ja krediitkaardilepinguid. Ühes peatuspaigas külastab bussi keskmiselt kümme klienti, kõige rohkem on pangabussi kasutajate seas eakaid inimesi.
“Igas paigas peame kirjade järgi peatuma kolmveerand tundi, aga kui mõni klient peatumisaja lõppedes veel teenindamata on, teenindame ta kindlasti ära: meie graafik pole nii tihe, et peaksime ülearu kiirustama,? ütles Evelin Kaunissaar.
“Kogemused näitavad, et maainimesed tulevad pigem varem kui hiljem kohale. Ja kuna ka meie jõuame pärale tavaliselt pool tundi varem, siis pole harvad juhud, kus kõik soovijad ametliku teenindusaja alguseks juba teenindatud on,? lisas bussijuht-turvatöötaja Toomas Johanson.
Olla kättesaadav
Hansapanga jaepanganduse juhi Margus Rinki sõnul on pangabussi peatuskohad valitud lähtuvalt panga klientide arvust antud piirkonnas.
?Iga aasta alguses oleme pangabussi marsruudi üle vaadanud ja vajadusel seda korrigeerinud. Oleme sulgenud peatuskohad, kus pangabussi külastatavus on osutunud väikeseks, ning asendanud need uute peatuskohtadega. Uute peatuskohtade osas on palju ettepanekuid laekunud just kohalikelt omavalitsustelt. Oleme püüdnud neile igati vastu tulla, aga arvestanud siiski fakti, et üks pangabuss suudab teenindada umbes 35 peatuskohta üle Eesti,? ütles Margus Rink.
Hansapanga üks suur eelis on tema sõnul selle teenuste hea kättesaadavus. Teenuseid pakutakse klientidele 94 pangakontoris, 550 sularahaautomaadis, 24 tundi ööpäevas töötavas internetipangas ja klienditoes ning mööda Eestit sõitvas pangabussis. Küsimusele, kas pangabuss ennast ka ära tasub, vastas Margus Rink:
?Meile ei ole tähtis iga pangakontori ega ka pangabussi tasuvus eraldi. Hansapanga jaotusvõrk tervikuna töötab efektiivselt ning tasub end igati ära. Peame seda üheks Hansapanga oluliseks konkurentsieeliseks.?
Kui Hansapank on käivitanud pangabussi, siis nende põhikonkurent, SEB Eesti Ühispank pakub paljudes maakohtades, Tormas ja Palamusel sealhulgas, koostöös Eesti Postiga Postipanga teenust. Nüüd on Torma ja Palamuse rahval vähemalt võimalus valida.
Pangabuss peatub Palamusel ja Tormas 28. jaanuaril, 11. ja 25. veebruaril, 10. ja 24. märtsil, 7. ja 21. aprillil, 5. ja 19. mail, 2., 16. ja 30. juunil jne. Palamusel peatub buss rahvamaja juures kella 10-10.45, Tormas bussipeatuse vastas vana söökla juures kella 14-14.45. Täpne info bussi ajakava kohta on üleval Hansapanga kodulehel www.hansa.ee.
RIINA MÄGI