Palupõhja teele paigaldatakse geokärge

Kõik marjul- ja seenelkäijad, kelle lemmikpaigad jäävad Alam-Pedja looduskaitsealale Palupõhja kanti, peavad varuma kannatust, sest geokärje paigaldamisega võib sellel teel kaasneda liiklusseisakuid.

Laeva-Palupõhja teel alustati geokärje paigaldamisega eelmise nädala neljapäeval. Laupäevaks oli Selli ja Sillaotsa matkaraja vaheline umbes viiesaja meetri pikkune lõik valmis ning tööd käisid juba Puhja valda jääva Sillaotsa rabaga piirneval teel. Seal pannakse geokärge kõige madalamatesse kohtadesse umbes 700 meetrit. Seejärel tuleb kõige pikem lõik, umbes 900 meetrit, mis algab üsna pea pärast Lõhmuse silda ja hõlmab kevadist ja ka sügisest Laeva jõe üleujutusala. Uue tehnoloogia kasutuselevõtt  peaks lõpetama olukorra, kus pärast igat suurvett on vesi kogu kruusa teelt kraavi kandnud. Kokku paigaldatakse geokärge Palupõhja teele umbes 2,1 kilomeetrit.

Geokärje panekul tuleb töömeestel see kiiresti lahti tõmmata, seejärel kokku siduda ning siis pingutada. Auto tuleb ja kallab killustiku kärjele ja traktor lükkab selle laiali. Pärast fikseeritakse servad. 

Esimest korda kasutusel

Tööde teostaja poolne objektijuht Aadi Elbrecht tunnistas, et teeb taolist tööd esimest korda. “Lihtne siin pole, sest pinnas on ikka pehme küll,” tõdes ta.

RMK metsaparandustalituse poolne objektijuht, metsaparandaja Rein Kilgi märkis, et päevas pannakse maha umbes 200 meetrit geokärge. Tema sõnul on tegemist uue tehnoloogiaga, mida pole Eestis taolisel kujul varem kasutatud. Kärge on Kilgi sõnul  varem paigaldatud kraavipervedele ja jõgede koolmekohtadele. Tema sõnul käis Palupõhja tee ehitust vaatamas ka geokärge Eestisse toova firma esindaja ja jäi tööga rahule.

Aadi Elbrecht märkis, et Palupõhja teel sõitjatel peab olema ajavaru, sest töö käigus pole igal hetkel võimalik masinaid läbi lasta. “Meil on ette tulnud ka kuni kolmveerand tunni pikkust ootamist. Enamik inimesi on olnud mõistvad, kuid on ka kõva häält tehtud ja suud pruugitud. Kõik, kes tahavad Palupõhja ja sealt ka tagasi pääseda, peaksid siiski teetöödega arvestama. Meil on ka tee alguses vastavasisuline infotahvel, kuid enamik inimesi seda paraku ei loe,” märkis Elbrecht.

i
Vaja kannatlikku meelt ja mõistvat suhtumist

“Need, kes on harjunud käima sügiseti Laeva soos jõhvikal, peavad tänavu arvestama mõningate ebamugavustega,”  nentis RMK looduskaitseosakonna projektijuht Kaidi Jakobson. “Palume marjulistelt mõistvat suhtumist ja kannatlikku meelt ning soovitame ebamugavuste vältimiseks võimalusel selleks aastaks teised marjamaad otsida,” lisas ta.

Tee ehitust rahastab Euroopa Regionaalarengu Fond. Töid alustas RMK Laeva-Palupõhja teelõigul juba eelmise aasta lõpus, kui puhastati teeääred võsast ja kraavid setetest. Kraave ei süvendatud, vaid tõsteti sodi ja rämps välja ning veeti minema.


Lisaks rajati sihtidele mahasõidud ja teele ka mõned laiemad möödasõidukohad; muidu on tee 4,5 meetrit lai. Peale- ja mahasõite on kokku üle paarikümne.

Teed tõstetakse 45 kuni 55 sentimeetrit. Ehitati ka uued truubid, mis samuti aitab veel paremini liikuma pääseda.

<span style=”FONT-FAMILY: Arial; FONT-SIZE: 10pt; mso-ansi-language: ET” lang=”ET”>Teekate tuleb lähedal asuvast Laeva karjäärist. Tegemist on sõelutud kruusaga, kus kivi läbimõõt on ainult seitse sentimeetrit, tee peab olema höövliga töödeldav. Hiljem, kui see osa on kinni rullitud, lisatakse 15 sentimeetri paksune kruusakiht, see annab tugevuse ja ilmastikukindluse.

Uus tee teenindab Palupõhja looduskooli ja on vajalik poollooduslike koosluste hooldamiseks Alam-Pedja looduskaitsealal. Uus tee valmib oktoobris.

i

Palupõhja tee korrastamine

*Rekonstrueeritakse kaks teed:

*Laeva metskonna ringtee pikkusega 6,79 km

*Laeva-Palupõhja tee pikkusega 10,63 km

*Laeva-Palupõhja tee rekonstrueeritakse kuni  selle lõpus oleva looduskeskuse parklani

*Tööd käivad projekteerimisbüroo Maa ja Vesi koostatud “Maaparandussüsteemi teenindava Laeva metskonna ringtee rekonstrueerimise projekti” ja “Laeva-Palupõhja tee rekonstrueerimise projekti” järgi

*Lepingu kogusumma on 861 035,29 eurot

*Teid ehitavad ühispakkujad Hanso MK OÜ ja Teearu Grupp OÜ

*Ehituslikku järelevalvet teostab Eesti-Taani Kommunikatsiooni OÜ

i

HELVE LAASIK

blog comments powered by Disqus