Ammu pole enam uudis, et iga aastaga tõmbub maapiirkondades osutatavate teenuste ring koomale. Uksi keeravad lukku nii apteegid kui pangakontorid, rääkimata koolimajadest ja toidupoodidest.
Kõige selle taustal näib uskumatu, et viis aastat tagasi Eestis esmakordselt kanda kinnitanud pakiautomaadi teenusel on õnnestunud sulgemistelaines vastuvoolu ujuda. Ja seda nii edukalt, et mitmes mõttes on tegu regionaalpoliitilise päästerõngaga, mis toob ka suurematest linnadest kaugemal elavatele inimestele lähemale nii internetipoodnike poolt pakutava kui igapäevased tarbekaubad.
i
Tulles vastu nõudlusele</strong>
Viis aastat on ühe logistikaettevõtte jaoks tihti alles enese tõestamiseks vajalik aeg. Esimesed pakiautomaadid Eestis üles seadnud SmartPOSTil on õnnestunud oma iseteenindusliku mudeliga see periood palju kiiremini läbi elada ning saada tarbijale nii lähedaseks, et pea pooled väljastuspunktidest kättesaadavad pakid saabuvad SmartPOSTi kaudu.
Postkontorite kunagise keskse koha taandudes kolis kaasaegne postiteenus sinna, kus see tarbijale kõige mugavamalt ligipääsetav on ja igapäevaste tegevustega sobitub – kaubanduskeskustesse. Nii saab klient ise oma aega planeerida ning minna tellitud pakile järele siis, kui talle endale sobib.
i
Kohalikust rahvusvaheliseks
Ehkki arvuliselt on pakiautomaate enim suuremates tõmbekeskustes, näitab nende elulist regionaalset tähtsust asjaolu, et just maapiirkondade elanikud saavad aastas keskmisest enam pakke. Aktiivsema pakiautomaatide kasutamise maapiirkondades tingib eelkõige e-kaubanduse universaalne kättesaadavus ja alternatiivsete ostuvõimaluste puudumine.
Statistika kinnitab, et kui keskmine tallinlane saab aastas kolm ja pool postipakki, siis väikelinnade ja külade elanikud koguni kuus. Regionaalse edu kõrval on aga tormilise kiirusega arenemas ka rahvusvaheline teenus.
i
Pakiautomaatide põlvkonnavahetus
Eesti juurtega ettevõte on lükanud hoo sisse maailma esimesele toimivale piiriülesele automaadivõrgule. Nii on Espoo, Oulu, Kuopio ning kümned teised Soome linnad Eesti pakisaatjale sama lähedal kui Rapla, Kärdla, Kohtla-Järve, Türi või mistahes teine väikelinn Eestis.
Mida toovad järgmised viis aastat Eesti postipakiturul, on raske ennustada. Üks on aga kindel, maakonnakeskuste ühendamine ja kohalolek väljaspool tõmbekeskusi jäävad mängima olulist rolli. Nii saab just SmartPOSTi sünnilinnast Viljandist alguse pakiautomaatide põlvkonnavahetus – juba lähiajal on Viljandi elanikel võimalik esimestena kasutada maailmas ainulaadset kasutajasõbralikku ja ruumisäästlikku pakirobotit.
i
RISTO EELMAA, Itella SmartPOSTi tegevjuht