|
Tabiveres põllu- ja teehooldusmasinaid tootev OÜ Same sai Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse kaudu üle poole miljoni krooni tootearendustoetust, mille abil töötab firma välja uue, senisest paindlikuma ja multifunktsionaalsema ketas-liivapuisturi. |
Ühtekokku läheb uue liivapuisturimudeli väljatöötamine Same tegevjuhi Tarmo Teini hinnangul maksma umbes poolteist miljonit krooni. Euroopa Regionaalarengu Fondi poolt kaasrahastatavast tootearendusprogrammist saadav 530 000 krooni suurune toetus katab sellest umbes kolmandiku.
Uue ketas-liivapuisturi väljatöötamise idee pärineb Same koostööpartnerilt, Rootsi firmalt Trejon AB. Selle firma müügivõrgu kaudu turustab Same suurema osa oma toodangust. Kui turul tekib nõudlus mingi uue masina järele, panevadki Trejoni ja Same esindajad pead kokku ning arutavad, kas Same saaks selle tootmisega hakkama.
Uut tüüpi ketas-liivapuisturi järele on tekkinud turunõudlus sellepärast, et mujal Euroopas, eriti Skandinaaviamaades suhtutakse teede, kõnniteede ja platside libedusetõrjesse tunduvalt tõsisemalt kui meil. Uus puistur aitab töövõtjal, kellelt omavalitsus libedusetõrje tellib, viimase nõudmisi paremini ning vähema aja- ja närvikuluga täita.
Valts-liivapuisturid, mida Same senini on tootnud, puistavad maha kindla laiusega liiva- või killustikuriba, ketaspuisturil saab aga ketta pöörlemiskiirust muutes muuta üsna laia skaala ulatuses ka masina töölaiust. Kõnniteele võib masin puistata materjali näiteks poole meetri laiuselt, platsile jõudes saab juht panna masina kerge nupukeeramisega liiva-killustikku kasvõi kaheksale meetrile puistama. Tähtis on seegi, et parkimisplatsidel puistab ketaspuistur materjali ka autode alla.
iii
Taevas appi
iii
Ketaspuistur pole ju küll iseenesest midagi põhimõtteliselt uut: sedalaadi masinaid on mujal maailmas ja teistes firmades ennegi toodetud. Küll aga on uudne Sames väljatöötatava masina juhtimissüsteem, mis võimaldab materjali väga täpselt doseerida. Omavalitsused, kes libedusetõrjet tellivad, annavad ju ette ka normi, kui suur kogus materjali ühele ruutmeetrile puistata tuleb. Kui „külvinorm” on juhtimissüsteemi sisestatud, siis on uus masin nii tark, et traktori kiiruse vähenedes või selle seisma jäädes – aga linnaoludes tuleb aeglustusi ja peatumisi ikka ette – vähendab see automaatselt kettale suunatava materjali kogust või keerab „kraani” hoopis kinni. Nii ei teki paksemalt täis külvatud kohti ega peatumispaikades killustikukuhja puisturi alla.
Kui uue masina nn rauaosa väljatöötamisega tegelevad Same peakonstruktor Taavi Tein ja tootmisjuhid eesotsas tootmisdirektor Vahur Jursiga, siis hüdraulikasüsteemi loomisel on abiks võetud Šveitsi hüdraulikafirma Bucher spetsialistid. Varasügisel alanud protsessi käigus on Same, Trejoni ja Bucheri esindajatest koosnev rahvusvaheline “ajutrust” paaril korral ka ühise laua taga istunud, muul ajal suheldakse omavahel elektroonilisi kanaleid pidi.
Soovi korral varustatakse uus masin “külvinormi” täpsemaks järgimiseks koguni GPS-seadmetega.
“Kui meie jaoks algul ulmelisena tundunud GPS-juhtimise plaane peeti, ütlesime Ansipi moodi, et tule taevas appi, aga nüüd oleme jõudnud sinnani, et midagi hakkab juba välja tulema,” ütles Tarmo Tein.
Nii et tegelikult tulebki taevas appi. Või täpsemalt võetakse appi taevas tiirlevad satelliidid.