Mopeediga terveks!

Paari viimase aasta jooksul on mopeedid ja mootorrattad muutunud väga populaarseteks sõiduvahendeiks. Mullu lisandus Eestis liikluspilti peaaegu 4000 mootorratast ning lisaks veel vähemalt 1000 mopeedi. Kui mootorratas on peamiselt suurte meeste sõiduriist, siis mopeedid on trendikad noorte hulgas.

Kahjuks on aasta-aastalt suurenenud liiklusõnnetustesse sattunud noorte mopeedijuhtide arv. Raskesse õnnetusse sattunud mopeedijuhtidest olid mullu üle poole nooremad kui 20 eluaastat. Lõuna Politseiprefektuuri teenindataval territooriumil lugesime eelmisel aastal mopeediõnnetusi kokku peaaegu neli korda rohkem kui 2005. aastal. Vigastada saanud mopeedijuhtidele oli väikeseks lohutuseks, et ainult pooltel juhtudel olid nad ise liiklusõnnetustes süüdi. 

Kaitsekiivrit ei tunnistata

Mais ja juuni esimesel nädalal toimunud üleriikliku liiklusohutuskampaania “Märka mind” käigus pöörasid meie liikluspolitseinikud tavalisest rohkem tähelepanu kaherattalisi sõiduriistu kasutavatele juhtidele ja nende liikluskultuurile. Viie nädala jooksul tuvastasid politseinikud 332 jalgratturite, 172 mopeedijuhtide ja 39 mootorratturite poolt toime pandud liikluseeskirja rikkumist. Jalgratturite peamiseks rikkumiseks oli purjuspäi sõitmine, milles teistest enim paistsid silma Tartu linna jalgratturid.

Mopeedijuhtide puhul olid kõige sagedamini probleemiks juhtimisõiguseta juhtimine ja kaitsekiivri mittekasutamine. Mootorratturid jäid politseinikele kõige rohkem silma lubatust tunduvalt kiiremini sõitmisega.

Selleks, et mopeedisõit kellelegi õnnetult ei lõpeks, korraldas Lõuna Politseiprefektuur koostöös AS Baltoiliga mopeedide esitluspäevad peaaegu kõigis Lõuna-Eesti suuremates linnades. Kokku seitsmel üritusel tutvustasime eelkõige noortele mopeediga ohutut sõitmist ning vähemalt 14aastased said testida oma sõiduoskusi slaalomit, ringi ja kaheksat sõites, nii nagu see on ette nähtud ka Eesti Riikliku Autoregistrikeskuse sõidueksamil.

Politseinikud selgitasid, kuidas 14-15aastased peaksid ennast ette valmistama mopeedijuhilubade saamiseks. Kõik sõitjad võisid kogeda, et ohutuks mopeedisõiduks on vaja päris palju oskusi, mistõttu peeti üksmeelselt väga ohtlikuks, et vähemalt 16aastased võivad praegu ilma juhiloata mopeedi juhtida. 

Probleeme ka alkoholiga

Liiklusohutuskampaania “Märka mind” toetuseks kandsid kõik üritusest osa võtnud mopeedisõitjad erkrohelisi helkurveste. Kuigi helkurvest pole ratturile kohustuslik, võis igaüks veenduda, et eredavärviline riietus teeb mopeedisõitja teistele tunduvalt paremini nähtavaks. Liiklusreeglite meeldetuletuseks jagasid politseinikud kleebiseid ja infolehti.

Ilmselt napib mopeedijuhtidel liiklusteadmisi ja -oskusi, sest kolme viimase aasta jooksul on Lõuna-Eesti mopeedijuhtide liiklusrikkumiste arv suurenenud peaaegu viis korda. Kui esitluspäevadel kandsid kõik mopeedisõitjad korralikult kinnirihmatud kiivreid, siis igapäevases liikluses on peaaegu pooled liikluseeskirju rikkunud mopeedijuhid ilma kiivrita ning viiendik on joobes või juhiloata.

AS Baltoili juht Pekka Mononen avaldas lootust, et mopeediüritustest osa võtnud noored liiklevad ohutult ning nende firma poolt müüdavad Kymco mopeedid teenivad inimesi turvaliselt ega põhjusta kellelegi muret ja valu. AS Baltoiliga on politsei ka varem koostööd teinud – näiteks aasta eest firma poolt politseile annetatud mopeediga valvatakse praegu edukalt mopeediliikluse üle.

RAIMOND TRÄSS,

Lõuna Politseiprefektuuri preventsioonitalituse ülemkomissar

blog comments powered by Disqus