Maakonna autokoolid avasid uksed

Möödunud nädalal avanesid autokoolid ning juhiloa taotlejatel on võimalik sooritada maanteeametis sõidueksameid. Autokoolid avasid õppe ka meie maakonnas nii Jõgeval kui ka Põltsamaal, et valmistada ette tulevasi sõidukijuhte.


Automi Põltsamaa liiklusklubi teooria- ja sõiduõpetaja Harri Nõmmiksaar leidis, et autokooliõpe kriisiolukorras pole esmavajadus. Kulutused autoõppele on võrreldes paljude teiste oluliste asjadega suured – ligi 800 eurot uue õppekava alusel. Arvestades sellega, et ühiskonda on tulnud juurde palju ebakindlust, paremal juhul on palgad vähenenud, halvemal juhul kadunud töökohad, võib see mõju avaldada autoõppe valdkonnale tervikuna.

Õpetamisel tuleb täita kehtivaid reegleid

Olukord on sama keeruline kui kogu ühiskonnas, leiab Nõmmiksaar, kes ei saanud tublisti üle kuu aja tunde anda. „Sõitsin, kuni lubatud oli. Viimasel ajal on meie koolis olnud vähe õpilasi, kusagil 6–7 sõiduõppijat kuus. Oleneb muidugi kuust. Esmajärjekorras on inimestel ikkagi teised tegemised kui praegu autokool. Meie õpetame sõitma nii manuaal- kui ka automaatkäigukastiga, kuigi 95 protsenti soovib seda meie piirkonnas sooritada manuaaliga. Uue õppekava alusel tuleb tunde rohkem.“
Tunde tuleb anda ja sõite teha täpselt seadust, eriolukorda ja pandeemiast tingitud hügieeninõudeid järgides. Nõmmiksaar ütles, et Põltsamaal on ka üks vanem õpetaja, kes ei soovi enam tööle tulla, sest ta peab terviseriskiga arvestama. „Kriis puudutab meid veel pikalt, haigus pole kuhugi kadunud. Selle teadmise ja oskusega tuleb edasi elada. See on paratamatus.“
Eesti suurim autokool Autosõit tegutseb ka Jõgeval. Autosõiduoskust, teooriat ja liikluskasvatust õpetatakse üle Eesti 2002. aastast. Koolituste nimekirjas on kursusi nii esmase juhiloa taotlejatele kui ka lõppastme koolituse soovijatele. Firma teooria- ja sõiduõpetaja Toivo Kütt ütles, et järjekorrad, et koolitusele pääseda ja autosõitu õppida on vaatamata kõigele ikkagi pikad. Jõgeval toimuvad koolitused algavad 590 eurost.
„Õpilased tahavad ju sõita, sest vaheaeg on veninud pikaks,“ nentis Kütt, kes annab Autosõidus tunde teist aastat. „Asi hakkab vaikselt taastuma. Seda ei oska veel öelda, palju on vaja tunde n-ö järele anda. Sõidan kolmandat päeva. Kuu lõpuni on ajad täis. Nii kui kodulehele ajad üles panen, broneeritakse need kohe ära. Soovijaid on igas vanuses, siin vahet pole. Küll on noortel lihtsam, sest nad ei pea koolis olema ja kellaajaliselt sobib nüüd hommikupoolne aeg ka paremini.“

Eksamite järjekorrad pikemad kui muidu

Liikluspilt on Jõgeva linnas üldiselt taastunud ja sarnaneb viiruse-eelse ajaga. Pensionipäevadel on ikka sagimist rohkem. Kui sõidutunde ei toimunud, ütles Kütt, et sai kodus üht-teist teha ja töötukassa kaudu ka toetust. „Kodus ei saanud isegi puhkuse ajal nii palju tehtud kui nüüd,“ lisas Kütt.
„Kui sõidu- ja teooriatunnid tehtud, saavad õpilased koolieksami järel minna maanteeametisse teooriaeksamit sooritama, mida ju ka edasi lükati. Tahtjaid on lisandund sedavõrd, et ka Tartu õpetajaid on tulnud siia õpetama, sest muidu ei jõua lihtsalt ära sõita. Vahepeal on meil siin kaks või isegi kolm õpetajat.“
Põltsamaal, erinevalt Jõgevast, maanteeamet ei toimeta ning sealsed autoõppijad ja autokooli lõpetajad peavad minema eksameid sooritama mujale. Enamasti käiakse Paides, aga ka maakonnakeskuses Jõgeval. Viimases saab teha eksameid B-kategooria juhiloa taotlemiseks, teisi mitte. Paide büroos saab sooritada AM-, A-, B-, B78-, BE-, C-, CE-, D-, DE-, T-kategooria sõidueksameid. Järjekorrad on aga väga pikad. Eestis tervikuna ootab eksami sooritamise võimalust üle 3000 inimese.
Põltsamaa sõiduõpetaja Nõmmiksaar prognoosib, et loa väljastamiseks pärast autokooli eksamit võib minna ligi kolm kuud, mitte vähem. „Sellega peab arvestama, et järjekord on muret tekitavalt pikk. Aga autõpetaja tööd on ikka tore teha!“

INDREK SARAPUU

blog comments powered by Disqus