Lember: “Riigireformiga on vaja alustada ülevalt”

Sotsiaaldemokraatliku Erakonna üheks aseesimeheks valitud Tartu abilinnapea, Vudila mängumaa peremehena tuntuks saanud Kajar Lember tõdeb, et kui eraettevõtluses saab juht oma meeskonda valida, siis poliitikas on esimehe ja aseesimeeste valimised üldiselt sõltumatud. Sotside aseesimehena peab ta iseäranis oluliseks kaasarääkimist riigi- ja haldusreformi teemadel. Ta ei poolda majutusasutuste käibemaksu tõstmist,  kuid leiab, et terviseedendust silmas pidades võiks aktsiisimaks alkoholile ja tubakale veelgi kõrgem olla.


Kuivõrd olete Tartu abilinnapeana Sotsiaaldemokraatliku Erakonna siseeluga üldse kursis olnud? Aimasite üldse, et tekib olukord, kus Sven Mikser loobub esimehe valimisel oma rivaali Jevgeni Ossinovski kasuks?

Olen olnud erakonna juhatuse liige üle nelja aasta ning olenemata peetavast ametist, tuleb kursis olla ka erakonna siseeluga. SDE teeb Eesti erakonnamaastikul eriliseks just see, et avatud ja avalikkuse silme all toimuv kandideerimine erakonna juhiks on üldse võimalik. Ja Sven Mikseri otsusest tõukunud lõpptulemust võib hinnata mitmeti – ühelt poolt taandumisena ja teisalt kindlasti päris nutika lahendusena olukorrale. 

Mõned arvavad, et Sven Mikseri ja Jevgeni Ossinovski debatid olid tegelikult näitemäng, omavaheline kokkulepe Mikseri loobumise kohta oli juba varem sõlmitud.

Päris kindlasti ei olnud see näitemäng ja mõlemad kandidaadid võtsid protsessi väga tõsiselt. Mikser tegi minu meelest taandudes väga riigimeheliku otsuse, sest isiklikust vaatenurgast oli see tema jaoks kindlasti väga keeruline. Samas annab see võimaluse erakonnal edasi minna ühtse meeskonnana ning võimaluse ka muutusteks. Seda nii erakonnas kui ka laiemalt. Nüüd on küsimus ajas ja inimestes, et näidata nende võimalike muutuste sisu. Olen Mikseriga vägagi nõus, et Ossinovski on seda võimalust väärt. 

Kui tugevasti on Teie valimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna aseesimeheks seotud sellega, et esimeheks sai Jevgeni Ossinovski?

Poliitilise organisatsiooni juhtimine erinebki suuresti näiteks eraettevõttest, et kui selles valdkonnas saad ise oma meeskonna valida, siis poliitikas see sulle üldjuhul valitakse. Olemuslikult on esimehe ja aseesimeeste valimised üksteisest sõltumatud, ja kui esimees on valitud, siis algab aseesimeeste valimine nii-öelda nullist, ja mida rohkem kandidaate, seda ennustamatum tulemus on. Seekord oli üheksa kandidaati, see näitab, et SDE sees on demokraatiaga asjad korras. 

Millised on Teie tegevusvaldkonnad erakonna aseesimehena?

Eks need suuresti kohaliku omavalitsuse ja regionaalpoliitika teemadega seotud on. Olen ainus aseesimees, kes ei ole praegu riigikogus või valitsuses ja seetõttu on kindlasti minu roll tuua sinna laua taha teemad väljastpoolt ja kaugematest Eesti nurkadest, sest erakond peab suutma adekvaatselt esindada kogu riiki. Minu kandideerimise ajend tuli ka kindlasti sellest, et praegu on kavas teha taas midagi riigireformi või haldusreformi laadsest ja et ma tahan sellel teemal kaasa rääkida, siis see on üks platvorm, mille kaudu sõna võtta. 

Jevgeni Ossinovski on toonitanud vajadust vaadata läbi koalitsioonileping. Millisest aspektist peaks koalitsioonilepingut analüüsima ja vaatama Teie vaatevinklist? 

Praegu on kuidagi kujunenud olukord, et ükski koalitsiooni osapool pole rahul sellega, mis on kokku lepitud, ja on selge, et niimoodi pikalt ei purjeta. Lepingus on mõned põhimõttelisemad asjad, mis nõuavad arutamist, aga ka mõni konkreetne teema, nagu näiteks katteallikad ehk see kurikuulus Exceli tabel. Mina olen seisukohal, et sisuliselt langeval turul pole majutusasutuste käibemaksu tõstmine mõistlik. Selle asemel võiks vabalt näiteks lahjal alkoholil veel aktsiisi tõsta, mida soovitavad ka kõik terviseedendajad, kuid see on vaid üks detail. Eks aeg annab arutust ja kindlasti on mõistlik oodata ära augustikuine majandusprognoos, et oma ootused ja võimalused kokku viia, sest poliitiliste unelmatega tuleb siiski jääda matemaatikareeglite raamidesse. 

Kui koalitsioonilepingu läbivaatamine tuleb, kas räägite selles kaasa mõne valdkonna osas või tervikuna?

Eks kaasa tuleb rääkida igal teemal, kuid taas tooksin välja riigireformi teema, mis on kindlasti oluline ja puudutab paljusid. Mina olen konkreetselt seda meelt, et selle reformiga on vaja alustada ülevalt ja liikudagi selgelt riigi tasandilt omavalitsuste tasandile. Niikaua kui plaanis on, et riigireform algab Piirissaare ja Meeksi valla liitmisest, siis see plaan kindlasti minu toetust ei näe. 

Tartu abilinnapea tööpäevad on piisavalt pingelised. On Teil ka kindel aeg, mil teete tööd Sotsiaaldemokraatliku Erakonna aseesimehena?

Olgem ausad, eks see on päris kõva pähkel ja väljakutse iseendale, kuid mingis mõttes tuleb tõdeda, et olukord on praegu selline, et pidasin vajalikuks see vastutus võtta. Ööpäevas on kõigil 24 tundi ja selle raames on vaja oma aega planeerida. Mina pole kunagi oma elus piirdunud kellast kellani tööpäevadega ning tean, mida see kaasa toob. Olen paar aastat teadlikult pidanud nn suure poliitikaga pausi, praegu on mingid asjad enda ümber taas paika saadud ja ka kodus lapsed pisut kasvanud, ehk see annab võimaluse taas panustada. 

Kui peaks tekkima vajadus leida uusi koalitsioonipartnereid,  kas sotsiaaldemokraatidele ja Teile on lähedasem Vabaerakond või Keskerakond?

Poliitikas tuleb erakonnal ajada oma valijate asja. Väikeriigis peab olema mõistust ja oskust erinevateks koalitsioonideks ja välistamisega üldjuhul väga kaugele ei jõua. Igal erakonnal tervikuna ja ka inimestele on kindlasti keegi sümpaatsem kui teine, kuid poliitikas on olulisem programmide ja seisukohtade haakumine ning võime kokku leppida, oskus koostööd teha. Arvan, et erinevates koalitsioonides on võimalik oma programmi ellu viia ja kindlasti ei ole poliitikas lihtsaid koalitsioone. Selgelt on SDEl olemas ühisosa mõlema küsimuses olnud erakonnaga, kuid mõlemaga on kindlasti ka piisavalt eriarusaamu. Poliitikas otsustavad suuresti inimesed, nende oskus ja tahe asjades kokku leppida ning ka võime kokkulepitu ellu viia.

JAAN LUKAS

blog comments powered by Disqus