Laiendatud appikarje

Jõgeva linna Suure tänava sõidutee kesklinna sirge ei ole tööpäeviti ja laupäeva hommikupoolikul jalgrattal, sõidutee üleautostatuse tõttu, turvaliselt liigeldav. Põhinuhtluseks on sõiduteele nurgeti pargitud autod. Oma raudteetagusest kodukohast tulnuna, peale Kesk tänava ületust, satun sisselülitatud “ohutusautopiloodi” suunamisel ainsa valikuna Suure tän ava põhjapoolsele (õnneks üsna laiale) kõnniteele.

Mõistlik hulk kliendisõbralikke jalgrattahoidikuid on ainult Selveri ja riigigümnaasiumi juures, Säästumarketi juures vaid kolm. Ülejäänud jalgrattahoidikud Jõgeva linnas on ääretult nirud ja kliendivaenulikud. Põhikooli juures on vast kah talutav olukord. Eriti absurdne on olukord Maxima peaukse ees. Ja nii need ühiskonna poolt põlatud jalgratturid lukustavad oma ratsusid spontaanselt, nagu muiste, kõikvõimalike käsipuude ja postide külge.

Kutsutud ja seatud mehed-naised! Tehkem hakatuseks Jõgeva kesklinn jalgratturisõbralikuks. Priit, Heade Mõtete Linna püsielanikuna, teab kõige paremini. Head lähenevat autovaba päeva! Asso, palun asuge õilsasse võitlusse meie kodulinna inimväärse velokeskkonna nimel.

TOOMAS (64), kolmekümne teist hooaega jalgrattturina Jõgeval

Jalgrattaga liikuvusnädalale vastu

Mõistan Toomas Pussi, kui visa jalgratturi ja loodusesõbra muret. Jagan tema seisukohta, et meie kodulinn on veel autokeskne. Jõgeval saab loota jalgrataste suuremat kasutamist siis, kui on valminud piisavalt jalgrattateid ja paigaldatud avalikesse kohtadesse nagu kauplused, koolid ja haigla jalgrattahoidikud, mille külge saab jalgrattaraami (mitte ainult esiratta) hõlpsasti lukustada.

Linn on viimastel aastatel märgatavalt panustanud uute jalg- ja jalgrattateede rajamisse: Aia, Rohu ja Piiri tänaval, sel sügisel lisanduvad Kesk, Jaama tänav ning Mustvee maantee. Järgmisel aastal rajatakse ka Suvila tänavale kuni linna piirini kulgev uus jalg- ja rattatee. Kuid arenguvõimalusi on veel piisavalt. Suure tänava jalgrattasõbralikumaks muutmine on olnud keeruline ülesanne, millele pole seni head lahendust leitud. Sõidutee äärde jooniti mõned aastad tagasi jalgrattatee, kuid kesklinnas muudavad sõiduteeäärsed parkimiskohad Suurel tänaval jalgrattaga liiklemise ohtlikuks ja keeruliseks.

Jalgrattaparklate rajamine on alles viimasel paaril aastal tõusnud oluliseks teemaks – mul on hea meel, et sel sügisel valmib Jõgeval ka esimese katusega rattaparkla Kesk tänaval ja seda tänu Euroopa Liidu Ühtekuluvusfondist rahastatud raudtee lähiala liikumisvõimaluste parandamise projektile. Jõgeva põhikooli (Rohu 10) hoone ümberehitamisel, millele ootame rahastamisotsust oktoobris-novembris, rajatakse kooli kõrvale ligi 100 uut jalgratta parkimiskohta. Arvestades inimeste liikumisteid, oleks väga tänuväärne, kui kaupluste omanikud uuendaksid ja täiendaksid oma rataste hoiustamise võimalusi. Pöördume lähiajal vastava soovitusega kaupluste omanike poole ja pakume koostöövõimalusi.

Arvestades seda, et ligi 80 protsenti meie linna inimestest elab kortermajades, on asjakohane, kui korterelamute omanikud otsustaks osa maja remondifondist suunata rattahoidlate rajamiseks. Praegu rattahoidlad kortermajade juures praktiliselt puuduvad, samas näiteks Rootsis on see väga tavapärane.

Kutsun peatselt algaval Euroopa liikuvusnädalal kõiki senisest enam jalgsi või jalgrattaga liikuma.

ERKI TEDER, Jõgeva linnavalitsuse arenduse peaspetsialist

blog comments powered by Disqus