Kuidas globaalse e-kaubanduse keerises kohalikul tasandil välja paista?

Keskmine eestlane sai möödunud aastal postiga ligi üheksa pakki. Kui veel paari aasta eest jäime selle näitaja poolest Põhjamaadest märkimisväärselt maha, siis nüüd oleme suurte sammudega nii Soomet kui Rootsit kinni püüdmas.

Pealtnäha peaks see andma Eesti e-kaupmeestele  põhjust käsi kokku lüüa ja rõõmustada veebist tellitavate pakkide kasvavate mahtude üle.

Paraku pole kohalikel e-kaupmeestel siiski põhjust liialt rõõmustada, sest uuringutulemused kinnitavad, et mahud kasvavad ennekõike välismaalt tellitavate postipakkide arvelt.

Kuidas aga siinsed, maailma mõistes väikesed tegijad e-kaubanduse globaalsest võidukäigust suurema tüki endale hammustada saaksid? Väljakutse seisneb põhjanaabritele järele jõudmises tarbijates usalduse tekitamises, kodumaise toodangu eelistamises ja olemasolevate võimaluste oskuslikus kasutamises.

Eelisteks klienditeenindus ja tarne kiirus

Esiteks peavad selle saavutamiseks muutuma siseriiklike tellimuste iseenesestmõistetavateks eelisteks asjaolud, et klienditeenindus on emakeeles pidevalt kättesaadav ning lisaks tellimisele on ka kaupade tagastamine lihtne ja kiire. Näiteks võimalus, et klient saab internetipoest või kataloogist tellitud kauba pakiautomaadiga 14 päeva jooksul tasuta saatjale tagastada.

Välismaalt tellitud pakke jõuab Eestisse aastas sadu tuhandeid, neist 40% Hiinast. Kui tasuta transpordi ja kaubavaliku osas Aasia või Ameerika hiidudega rinda pista ei suudeta ja pole ka mõtet, siis kodumaiseid pakkujaid eelistama panna aitaks näiteks sama päeva tarne võimalus.

Nii näiteks võimaldab SmartPOST esimese ettevõttena Eestis kohalikele e-kaupmeestele pakkide kohaletoimetamist tellimisega samal päeval. Seega peaksid kõik impulssostud, kus loeb ennekõike kauba kättesaamise kiirus, olema kohalike tegijate pärusmaa.

Tarne hind ja viis tuleb läbi mõelda

Pakkide tasuta kohaletoimetamine on sageli üks olulisemaid argumente, miks välismaalt tellimist eelistatakse. Globaalsed e-poed saavad endale seda lubada, kuna keskmise ostu suurus ja ostude maht katavad transpordikulud. Kliendibaasi kasvatamiseks on asjakohane võimalus ka kohalikele ettevõtetele aeg-ajalt tasuta tarnega kampaaniaperioode korraldada. Mida rohkem tellijaid koguneb, seda odavamaks saab ka pakisaatmiskulud viia.

Eesti geograafilist suurust arvestades ja SmartPosti kõiki linnu ja maakonnakeskusi katvat pakiautomaadivõrku kasutades on võimalik tagada ühtmoodi kiire ja odav juurdepääs üle Eesti. Selleks, et pakkuda suurlinnade kõrval ka kaugematesse piirkondadesse mugavat pakkide kättesaamise võimalust, käivitas SmartPost eelmise aasta lõpus eraldi Itella SmartKuller teenuse, mis on e-kaupmeestele lisavõimalus uusi kliente ka väljaspool suuri keskusi teenindada.

2014. aastal tõusid pakiautomaadid pakkide kättesaamissageduselt esimest korda kullerpostist populaarsemaks. Postkontorid muutuvad pakkide saatmisel ja vastuvõtmisel aga üha marginaalsemaks. Seega inimesed eelistavad pakid võimalusel ise kaubanduskeskuste sisepindadel asuvatest pakiautomaatidest välja võtta, mitte sõltuda niivõrd kullerite kiirusest ja graafikust või postkontorite tööaegadest. Tarneviisi valikuid tehes tuleks need trendid hoolikalt kliendigruppide eelistuste ja põhilise asukoha põhjal läbi mõelda.

Kui lisaks eelnevalt välja toodule veel oma spetsiifilised konkurentsieelised oskuslikult e-kaubanduses klientideni viia ja usaldust mitte petta, siis on reaalne, et peagi jõuame ka kodumaiste e-kaubamajade eelistamise osas põhjanaabritele järele. Eesti e-kaubandusel on lähemate aastate jooksul potentsiaali kasvada veel mitmeid kordi võimsamaks.

RISTO EEELMAA, Itella SmartPOST tegevjuht

blog comments powered by Disqus