Koostöökoda käis Saaremaal õppereisil

Juuli keskpaigas alustas Jõgevamaa Koostöökoja 20-liikmeline seltskond õppereisi Saaremaale, et saada osa saarlaste kogemustest turismi edendamisel.

Esimeseks sihtkohaks oli Kuressaare, kus meid võttis vastu Rüütli SPA lahke personal. Kuressaare ainukeses supelrannas, mis kannab ilusat nime Titerand oli sel päeval võimalik osaleda sportlikes mängudes, tegelda kunstiga, laenutada sõiduvahendeid. Ürituse hüüdlause oli <span style=”FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial”>“Ära kuiva, koli randa!”. Meie seltskond harrastas pärast pikka bussisõitu rahulikumat tegevust. Kes käis ujumas, kes jalutas lossiõuel ja nautis ilusat ilma.

Teisel päeval külastasime Suure Töllu Puhkeküla, mida majandab mandrilt pärit Arvo Hallimäe. Pärast lõunasööki uudistasime kämpingute ning majade sisustust. Kasutatud oli  huvitavat roigasmööblit, palksaunas oli sisustuselemendiks klaas.

Edasi sõitsime GoodKaarma tallu külastus-õpituba vaatama. Meid võttis vastu ja tutvustas oma talu tegemisi perenaine Ea Velsveebel-Greenwood, kes pärast pikki aastaid mujal elamist koos inglasest abikaasaga tagasi Saaremaale jõudis ja siin 2005. aasta mais ökotaluga alustas. Seebitegemisega on ta leiba teeninud juba mitu aastat, käsitööna valmib 5000 seepi kuus.

Ka meie saime seebitegemisega tutvuda. Perenaine näitas ja nimetas kõiki koostisaineid, mis seebi sisse lähevad, kuid täpne retsept on ainult tema teada. Meie tööks oli seebivormide vooderdamine, kuhu perenaine valmis seebimassi valas. Selle seebi sertifikaadi numbriks sai 973. Seebi säilivusaeg on kaks aastat, pärast seda kaotab pesemisvahend aroomi.

Samal päeval kohtusime Saaremaa Kodukandi esindajatega Kaarma Maalinnal. Kaarma valla külaliikumise edendajate tegemisi tutvustas Elvi Viira. Külastasime Kaarma kirikut ja pastoraadihoone keldrit, kus restaureerimise käigus leiti ruumid, kus ilmselt kunagi mungaklooster asus. Kaarma vallast ja kirikla lähedalt on pärit ka Mihkel, Rudolf ja Oskar Kallas, viimane oli teatavasti Aino Kallase abikaasa.

Kaarma kirik on Saaremaa vanuselt teine kirik, veel vanem on Valjala kirik.

Õhtusöögil Veski trahteris saime jälgida Saarte Pärimuskultuuri programmi. Seal kohtusime ka Saaremaa Leader tegevusgrupi esindajatega. Päev oli pikk, aga huvitav ja paljus eeskuju andev.

Kolmandal päeval läks sõit pärast hommikusööki ja SPA-s pakutud protseduure Muhumaale Laasu tallu, kus sobitasime tutvust jaanalindudega ja paljude põnevate taluloomadega. Oma töid-tegemisi tutvustas ning pakkus lõunasööki perenaine Helena Erik.

Sõit oli hästi organiseeritud ja püsis ilusasti graafikus tänu Kaire Sardise ja Aive Tamme usinale eeltööle.