Koostöökoda käis Mustvee ja Voore piirkonna MTÜdel külas

Jõgevamaa Koostöökoja tegevusgrupp on kolme tegutsemisaasta jooksul jõudnud tutvumas käia Võru ja Valgamaa Leader-programmi tegemistega, Pärnu Lahe partnerluskogu liikmetega, Saaremaa ettevõtete ja külaseltsidega. Kaugeim kogemuste omandamise reis oli Edela-Soome Jokivarsikumppanit tegevusgrupi juurde. Nüüd on viimane aeg ringi vaadata ka oma kodukohas.

11. augustil alustaski Jõgevamaa Koostöökoda ringreisi maakonnas. Ühendasime sel aastal oma tutvumisreisi maakonna muuseumidemänguga “Jõgevamaa Ehe”. Kauneid paiku ja huvitavaid muuseume, mida vaadata, on maakonnas palju ja aktiivseid ning tegusaid inimesi veelgi rohkem, mistõttu me kahjuks kõikidele sel suvel külla ei jõua. Kuid kuskilt otsast tuleb ju alustada ja nii me siis alustasime Mustveest.

Viis erinevat konfessiooni kõrvuti

MTÜ Mustvee Vanausuliste muuseumi juhataja Larissa Korobova tegi ülevaate MTÜ tegevusest ja muuseumi saamisloost. Lisaks tutvustas ta vanausuliste elu-olu ja sedagi, kuidas Mustvees viis erinevat konfessiooni üksteise kõrval toimivad.

Mustveest edasi läks sõit Kasepää tänav-turule. Ühe sibulaleti tagant leidsime Raja vanausuliste koguduse vanema Osip Jodkini. Kasepääle oli meid tervitama tulnud ka vallavanem Jüri Vooder.

Vanausuliste palvelas saime teada vanausuliste kirikukommetest. Hämmastav, kuidas veel tänapäevalgi suudetakse alles hoida sadu aastaid vanu traditsioone. Jüri Vooder tutvustas Kasepää valla tulevikuplaane ja projekte ja edasi läks sõit Pala valda Lümatisse.

Lümati külaplatsil võttis meid vastu mustlane. Igaks juhuks jäeti kõik sädelevad asjad bussi, kuid kohe ka selgus, et ettevaatusabinõu oli mõttetu, sest see mustlane ainult jagas — nii asju, emotsioone, kallistusi kui häid soove. Lisaks „mustlasprouale” Rutt Pirgile oli meid vastu võtma tulnud veel mitu MTÜ Kaldapiäskesed liiget, kellest noorim oli kahekuune Kristel Haldja. Kuna Kristel Haldja veel Kodavere murrakut ei osanud, aitas teda Silvia Lepik, kes selgitas, mille poolest ühe või teise küla inimesed Pala vallas üksteisest erinevad. Ülle Veider ja Taavi Pirk rääkisid oma tulevikuplaanidest Lümati külaplatsiga. Kaldapiäskeste küpsetatud pannkooke süües arutasime ühiselt, kuidas see tegus MTÜ saaks oma mõtteid ellu rakendada läbi LEADER meetme.

Kalevipoja tegemised Kääpal

Lümatist sõitsime edasi Saare valda Kääpa külla Kalevipoja muuseumi, kus meid  tervitasid esmalt kratiplikad, seejärel Hannes Soosaar ja Urpo Reinthal, kes rääkisid ka SA Kalevipoja Koda tegemistest ja plaanidest. Nimelt on juba järgmisel suvel plaanis (ikka tänu Leader- meetmele) avada seikluspark. Seega tuleks kõik järgmise aasta suveüritused Kratikülla planeerida. Kalevipoja muuseumi tutvustas Viivi Lani. Vahepeal olid aga kratitüdrukud valmis keetnud suure potitäie suppi ja pakkusid meie reisiseltskonnale kehakinnitust.

Järgmine peatus oli Palamuse vallas Raja talus. Talu perenaine Sülli-Reet Vaino ja Eliko Kajak rääkisid seebivalmistamisest ja keraamikast; sellest, miks neile Palamusel nii väga meeldib ja millised on nende plaanid nii ökoseepide tootmise osas kui ka keraamikakoolituste läbiviimisel. Väga mõnus oli kogeda, et inimesed teevad just seda, mida nad naudivad ja millesse usuvad. Kui kõik inimesed nii elada oskaksid, siis oleks maailm küll palju parem koht.

Meie ringkäigu viimane peatus oli Kassinurme mägedes. Kõndisime läbi hiie, lasime kivide energia endasse ja imetlesime, kuidas suudetakse nii palju korda saata. Kaupo Ilmet Jõgevamaa Metsaseltsist tutvustas mägede legende ja Jõgevamaa Metsaseltsi korraldatavaid üritusi, mida mitmel korral on läbi viidud koos Kassinurme naisseltsiga. Meie ekskursiooni lõpetaski Liia Stamme ja naisseltsi valmistatud karask ning tee. Keset müstilisi ja kauneid Kassinurme mägesid tõdesime üheskoos, et Jõgevamaa on väga kaunis koht!

8. septembril külastame Põltsamaa piirkonna muuseume ja külaseltse.