Kõik, mida peaksite teadma auto süüteküünaldest

SISUTURUNDUS

 Süüteküünlad on mootori osad, mis elektrilise laengu genereerimisega süütavad kütuse ja õhu segu mootori põlemiskambrites. Süüteküünla põhielemendiks on elektroodid, mis ühendatuna kõrgepingega moodustavad elektrikaare. Vale süüteküünal kahjustab sõiduki mootorit ning lühendab selle eluiga. Kõige sagedasemaks mootorite mittekäivitumise põhjuseks ongi kahjustunud süüteküünlad.

 Süüteküünalde regulaarne kontroll annab vajalikku infot, kas ja kui hästi sõiduki või seadme mootor töötab. ATV, muruniiduki, paadi või auto tavapärase hoolduse raames kontrollitakse hoolduses alati ka süüteküünlaid, kuid seda saab omanik teha ka ise. Küünlaid on soovitatav esmajärjekorras kontrollida kui on põhjust kahtlustada, et sõiduki või seadme mootoril on midagi viga.

Milline on kahjustatud süüteküünal?

Kui teie autol ilmnevad mootoriprobleemid, siis on alati hea kõigepealt kontrollida süüteküünlaid. Võite eest leida täiesti normaalsed ja terved küünlad – normaalse süüteküünla elektroodidel on pruunid või hallikaspruunid ladestused. Selline küünal on terve ja selle võib rahuliku südamega tagasi panna.

Süüteküünla pilt võetud autodoc.ee lehelt

 

Kahjustunud küünaldel on suure tõenäosusega üks järgmistest probleemidest: süsinikuga määrdunud, ladestunud õli, niiskus, põletusjäljed, kulunud või katkised elektroodid. Mustunud ja tahmased elektroodid ja isolaator võivad märku anda, et pistik on söega määrdunud. Selliste nähtuste põhjusteks võivad olla määrdunud õhufilter, liiga sage sõitmine madalatel kiirustel, liigselt üleküllastunud kütuse-õhu segu või auto liiga pikad tühikäigud.

 

Süüteküünalde niiskeks või märjaks muutumine on sageli mootori üleujutamise tulemus. Küünlad saavad märjaks juhul, kui mootorit püütakse mitu korda käivitada, kuid see ei õnnestu. Sellises situatsioonis on kõige õigem süüteküünlad puhtaks teha või lihtsalt enne uuesti käivitamist oodata nende kuivamist. Mullikesed isolaatori otsal, sulanud elektroodid või valged kihid on märgid liiga kuumal temperatuuril põlenud süüteküünlast. Põhjuseks võib olla mootori ülekuumenemine, vale süüteküünla soojusvahemik, lahtine süüteküünal, vale süttimise ajastus või liiga lahja õhk-kütusesegu. Selline süüteküünal vajab kindlasti väljavahetamist.

Miks peab süüteküünlaid vahetama?

Süüteküünlad amortiseeruvad aja jooksul, nii et kui neid õigeaegselt ei vahetata, võivad sellest tekkida mitmesugused mootoriprobleemid. Kui süüteküünal ei tekita enam piisavat sädet, muutub õhu ja kütuse segu põlemise efektiivsus ebapiisavaks ning toob kaasa mootorivõimsuse vähenemise.

 

Süüteküünlad on üldiselt toodetud pikalt kestma ning vajavad vahetamist alles 120 000 – 150 000 kilomeetri läbisõidu järel. Hea on meeles pidada, et peale umbes peale 120 000 km läbimist on reeglina 75% süüteküünaldest kulunud. Kulumise tõttu pistikute vahe suureneb, kütusesäästlikkus väheneb ja mootori jõudlus nõrgeneb. Seetõttu soovitatakse sõiduki süüteküünalde seisukorda jälgida ja neid hooldada iga 50 000 kilomeetri järel. Kõrgtehnoloogilisi süüteküünlaid võib olla vajadus vahetada isegi sagedamini kui tavalisi, sest nende elektroodid kipuvad kiiremini kuluma.

 

Süüteküünlaid oleks õige ja hea vahetada preventiivselt, mitte oodata kuni need on täielikult kahjustunud. Õigeaegselt vahetatud küünlad aitavad ära hoida kulukaid mootorikahjustusi ja – rikkeid. Nimetame siin mõningaid kahjustatud süüteküünaldest tingitud sümptomeid, mida märgates oleks hea neid kontrollida ja vajadusel välja vahetada:

      sõiduki armatuurlaual põleb mootori märgutuli

      mootori käivitamisega tekib raskusi

      sõiduk on hakanud võtma rohkem kütust

      tühikäigul töötab mootor ebatasaselt

      auto kiirendus ei ole enam endine.

Kuidas süüteküünalde eluiga pikendada?

Ühe soovitusena süüteküünalde eluea pikendamiseks on tankida oma autot alati korralikus tanklas. Odavasse kütusesse segatakse sageli kahtlase väärtusega lisaaineid, mis mootori erinevaid osi väga tõsiselt kahjustada võivad. Lisaks tuleb sõidukil mootoriõli ja õhufiltreid alati vahetada selleks ettenähtud intervalli tagant, mitte oodata hooldusega viimase hetkeni ja kuni kõik ohutuled juba põlevad ning mootor tõrgub.

 

Süüteküünalde kontrollimisega saab hakkama iga vähegi mootorist midagi taipav inimene ja iga kord ei ole vaja selleks remonditöökotta sõita. Internet on täis erinevaid õpetusvideosid, kuidas süüteküünlaid ise edukalt vahetada. Samas tuleb sellega olla ettevaatlik, et mitte paigaldada teadmatusest enda autole sobimatuid küünlaid.

blog comments powered by Disqus