Juunist saab Tabiverest hommikul rongiga Tartusse tööle

Tabiverest Tartusse tööle käijad võivad kergemalt hingata, sest praegu Elroni sõiduplaanist välja lugeda, et kell 7.43 jõuab Tabiverre Tallinnast tulev rong, teeb peatuse ja viib rahva mõistlikuks ajaks ülikoolilinna.

Õhtul naasmisega on, nagu on. Pool viis või veerand kaheksa pole just ideaalsed, aga… hea, et esialgu midagigi lubatakse, hommikune sõit on olulisim.

Jõgevale tööle soovijad (neid on  Tabiveres umbes sama palju kui Tartusse käijaid) saavad aga tabeleid uurides teada, et alates juunikuust ei ole neil raudteeperroonile enam asja.

Ainus hommikul Tartust Tallinna suunduv rong teeb seda varavalges, õhtupoolikul Tallinnast Tartusse suunduv jõuab küll kolm minutit enne viit Jõgevale, kuid sinna ei maksa kippuda, sest enne Tartut pole peatust ette nähtud. Ainus rong, mis ka väiksemates jaamades peatub, jõuab Jõgevale õhtul veerand kaheksa paiku. 

Õhus oli elektrit

Esmaspäeva õhtul kogunes Tabivere aleviku rahvas vabaajakeskusse, et kohtuda silmast silma Elroni ehk Eesti Liinirongid AS juhatuse liikme Riho Seppari ja sama ettevõtte arendusjuhi Norbert Kaarestega. Õhku sigines elektrit, kui kõnelejad avalikustasid juunist kehtima hakkava sõiduplaani need osad, mis kokkutulnuid puudutavad.

Koosolek oli jätkuks möödunud aasta oktoobris samal teemal läbi viidud rahvaküsitlusele ja mitmetele Vooremaas ilmunud artiklitele. Väga paljusid Jõgeva ja Tartu vahel elavaid inimesi puudutavat küsimust on püütud lahendada nii Tabivere vallavalitsuse ja –volikogu kui maavalitsuse tasemel.

Arutelul osalesid Jõgeva maavanem Viktor Svjatõšev, Tabivere vallavanem Kalmer Lain ja mitmed vallavolikogu liikmed.

Sissejuhatuseks rääkis Riho Seppar, et uusi ronge on praegu 13, kuid neid tuleb firmale järjest juurde. Norbert Kaareste tutvustas Elroni sõidukaarti, millega on mugav sõidu eest tasuda, samuti soodustusi, mida piletiostul rakendatakse.

Kalmer Lain tegi lühikokkuvõtte ankeetidest, mis vallavalitsuse algatusel sügisel koostati ja mille täitis 198 Tabivere valla elanikku.

“92 protsenti vastanuist eelistab liiklusvahendina rongi ja kolmandik vastanuist vajab seda viis korda nädalas tööle ja koju sõitmiseks. Ankeet, mille sügisel Elroni esindajate soovitusel koostasime, näitab, et meil on ronge hädasti vaja. Rahva soovid pole utoopilised, vaid täiesti elementaarsed,” nentis vallavanem. 

Rahvas tahab Tartusse ja Jõgevale, rongifirma viib Tallinna

“Meie huvi on viia inimesed maakonnakeskustest, ka Eesti kaugematest nurkadest võimalikult lühikese ajaga Tallinna. Väiksemates asulates tuleks pöörduda maavalitsuste poole, et korraldataks bussiliiklus. Võiks kaaluda ka Tartu-Jõgeva-Tartu rongiliini käivitamist, kuid selleks peaks riik andma täiendavat dotatsiooni,” ütles Kaareste.

“Palju maksab teie ettevõttele üks minut peatust Tabiveres? Kas see ühe peatuse lisamine pole siiski tunduvalt odavam kui täiendava rongi liiniletoomine?” küsis Tabivere vallavolikogu liige Rannar Raantse.

“See ei maksa midagi, sest täiendavat kulu tõesti pole, kuid meil ei ole võimalik lisada vaid ühte peatust, siis hakkavad seda nõudma ka teised asulad,” vastas Kaareste.

“Tapalt Tallinna poole on liiklus nii tihe, et seal küll peatust nõudma ei hakata, Tapalt Tartu suunas on aga vaid mõned peatused ja suuri asulaid samuti vähe, vaid Tamsalu linn, Jõgeva linn ja Tabivere alevik. Kas need mõned minutid on tõesti nii olulised, et mitte peatuda ja Tartu või Valga inimene paneb seda pahaks? Tabivere on suur asula, 50-60 protsenti elanikest käib Jõgevale või Tartusse tööle ja liiklus on siit aastaid võimatu olnud. Ka busse on vähemaks võetud ja igaüks teab, et bussisõit on kallis, rongiga võrreldes on see loogiliselt alati kallim. Meil on teie ettevõtte võimalikke kliente üle tuhande, miks te meie raha ei taha, olete ju müügijuht ja peaksite meile müügitööd tegema, mitte rääkima, kuidas ei saa, sest riiklik transpordikava ei võimalda seda!? Elementaarne on saada siit tööle ja koju. Pole vaja sõita autodega, koormata maanteid, raisata raha ja bensiini,” rääkis Raantse. 

Sõitke bussiga!

“Teil on võimalik korraldada transport ka bussidega,” vastas Kaareste.

“Bussid on eraõiguslikud, teil on riigifirma, miks te meile võõra firma teenuseid soovitate? Te olete müügimees, mõelge oma ettevõtte kasule! Kas te soovite meilt kliente või ei?”

“Ikka soovime, kuid selle nõudluse tarvis oleks vaja käivitada Tartu ja Jõgeva vaheline liin ja selleks on vaja täiendavat dotatsiooni,” nentis Kaareste.

“Kas tõesti on vaja uut liini kolme jaama – Kärkna, Tabivere, Kaarepere – pärast, ja küsida selleks riigilt vahendeid juurde, odavam oleks teha kiirrongil neist suurimas jaamas,  Tabiveres, peatus? Kes sõidugraafiku ja peatuste küsimused lõplikult otsustab? Me pöördume selle institutsiooni poole otse?” päris Raantse.

“Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordiosakond,” vastas Kaareste.

“Ja kas teie toetate meid, kui me peatust taotleme?” usutles Raantse.

“Toetan,” lubas Kaareste.  

“Juunikuust kehtima hakkav sõiduplaan pole tegelikult veel lukus. Me püüame teie soovidega arvestada,” üritas Riho Seppar tekkinud närvilisevõitu ja pisut lootusetut õhkkonda mahendada. “Me ei tulnud siia tegelikult teile ütlema, et nii see on ja jääb, vaid tulime kuulama teie arvamusi.”

Maavanem tänas kohaletulnuid ja kinnitas, et läbirääkimised ministeeriumi tasemel jätkuvad.

“Fakt on, et piirkond vajab tööl käimiseks rongi. Arendame edasi teemat, kas tuleb minut peatust või n-ö töölisrong. Ministeeriumis on tarvis rääkida ka bussiliiklusest, see on tegelikult tõesti hõredaks jäänud,” lubas Viktor Svjatõšev.

i

KAIE NÕLVAK

blog comments powered by Disqus