??Vana kaardiväe? asemel olid minuga seekord kaasas noored tegijad: Aneth Jõeäär ja Mihkel Juhkam klubist Põhjatuulte Pojad, Erki Sirel ja Eigo Ellisson Jõgeva MCst ning Marju Vest WIMA Estoniast, kes on Jõgevatrefi majutuspealik,? ütles Jõgeva MC president ja Jõgevatrefi peakorraldaja Igor Ellisson.
Tänu sellele, et Jõgeva maavalitsus andis motomatkajate esindusele kaasa videokahuri, said nad oma boksis demonstreerida mullusest Jõgevatrefist tehtud videofilmi. Lisaks Jõgevatreffi tutvustavatele trükistele jagati rahvale infomaterjale ka teiste Jõgevamaa ürituste, sealhulgas läheneva Kalevipoja uisumaratoni kohta.
Kuigi kõik 70 000 motomessi külastajat Jõgevatrefi boksist mõistagi läbi astuda ei pruukinud, ei saadud seal huviliste puudumise üle kurta. Eriti palju rahvast laekus laupäeval, 4. veebruaril: just messi teisel päeval tavatsevad motomatkajad kogu Soomest Helsingi messikeskusse kokku sõita, et eelmist matkasuve meenutada ja järgmiseks plaane teha.
Üheks kõige enam hinge läinud kohtumiseks pidas Ellisson vestlust ühe Soomes elava abielupaariga, kellest naine eestlane ja mees soomlane. Tuttavaks said nad omavahel 1996. aastal Saaremaal Karujärvel toimunud Jõgevatrefil. Nüüd on nad juba varsti kümme aastat koos õnnelikud olnud ja lubasid kindlasti ka sel suvel Jõgevatrefile tulla.
“Soome motomatkajate hulgas on Jõgevatreff väga tuntud kaubamärk, nii et suuremale osale boksikülastajatest polnud asja olemust lahti seletada vaja,” ütles Igor Ellisson. “Kuremaa hosteli kohad broneeriti messil igatahes viimseni ära ja oleks broneeritud vist ka siis, kui majale vahepeal viis korrust juurde ehitatud oleks.”
Topeltjuubel
Tänavune, 27.-30. juulini toimuv Jõgevatreff on igapidi juubelihõnguline: Kuremaal toimub see kümnendat ja üldse viieteistkümnendat korda. Kokkutuleku traditsiooniline avalik üritus toimub aga 29. juulil Jõgeva kesklinnas. Esinema on oodata külalisansamblit Finnero Norrast ja Soome motokaskadööre.
“Mul on hea meel, et saime Jõgeva linnavalitsusega koostöö asjus käed löödud ja võime linnarahvast motoüritusega rõõmustada,” ütles Igor Ellisson. “Loodan, et suudame nii esinejad, publiku kui ka motomatkajate tsiklid kesklinna ära mahutada. Ja kuna üritus on pääsmevaba, loodan, et sellest tulevad osa saama kõik ? sülelastega emadest vanaisadeni välja.”
Motoshowle eelneb, nagu ikka, motoparaad, mis kulgeb Õunalt mööda Suurt tänavat kesklinna.
Linnavalitsuse kõrval teeb Jõgeva MC motoshow korraldamisel koostööd hiljuti loodud mittetulundusühinguga Jõgevamaa Turism. Nemad aitavad kohale meelitada käsitöömeistrid, et nood välismaistele motomatkajatele oma toodangut pakuksid.
“Käsitöömeistritel ei maksa häbeneda oma toodanguga välja tulla,” arvas Igor Ellisson. “Kaupa ei pea olema palju, aga see peab olema omanäoline ja eestipärane. Kel huvi asja vastu, pöördugu osalemissooviga Jõgevamaa Arendus- ja Ettevõtluskeskusesse Kersti Kurvitsa poole.”
Arendus- ja Ettevõtluskeskusest lootis Igor Ellisson Helsingi motomessile kaasa saada ka vähemalt kastitäie Jõgevamaa majutusasutuste reklaammaterjale, aga paraku tema lootused ei täitunud.
“Ühel möödunudsügisesel maakonna turismiedendajate ümarlaual, kus kurdeti reklaamivõimaluste vähesuse üle, tegin ettepaneku, et majutusteenuse pakkujad oma reklaambukletid arendus- ja ettevõtluskeskusse viiksid, et ma saaksin need Helsingi messile kaasa võtta,” ütles Igor Ellisson. “See olnuks hea ja sealjuures täiesti tasuta reklaamikanal, ent paraku jäeti see kasutamata. Nii et rohkem ma sedasorti virisemist kuulata ei tahaks.”
Võimsad suksud
Ent naaskem Helsingi motomessile. Kui varasematel aastatel on seal esindatud olnud vaid Soome firmad, kes mootorrattaid ja motovarustust maale toovad, siis seekord sekundeerisid neile ka Rootsi, Saksa ja Hollandi firmad. See mõjus Ellissoni sõnul positiivselt hindadele: viimasel messipäeval kukkusid motovarustuse hinnad üsna kõvasti: mõne sajaeurose vidina võis näiteks kümnega kätte saada.
Nagu ikka, ilmestasid messi eri firmade uued tsiklimudelid.
“Kuna vahepealne saja hobujõu piirang on nüüdseks tühistatud, olid esitletud uued mudelid enamasti suure kubatuuriga mootoritega. Ka ABS-pidureid, mis annavad maksimaalse pidurdusefekti, ilma et ratas taga lohisema hakkaks, on edasi arendatud. Palju pakutakse ka GPS-varustust, mis aitab väga täpselt määratleda oma kohta ruumis. Eriti lihtsaks teeb selline varustus suurtest linnadest läbisõitmise: kui oled eelnevalt sisestanud optimaalse marsruudi, võid rattale paigaldatud ekraanilt jälgida, kuhu oled jõudnud ja mis suunas edasi pead liikuma.”
Tasapisi hakkab vist ka Eesti motomatkajate varustus teiste maade keskmisele järele jõudma. Igor Ellisson tundis aga Helsingist naastes kõige enam rõõmu selle üle, et ta noored kaaslased messil oma ülesannetega suurepäraselt hakkama said.
“Neliteist aastat Jõgevatrefi korraldamist on seljataga ja nüüd julgen kindlalt öelda, et “rong” ei jää ka siis seisma, kui must endast enam tegijat ei ole: mul on, kellele “kilp ja mõõk” pärandada.”
RIINA MÄGI