Euroopa Liidu programmide “Õppenõustamissüsteemi arendamine” ja “Karjääriteenuste süsteemi arendamine” toel saab nõustamiskeskusest tasuta nõu, kuhu minna õppima, kuidas ületada õpiraskusi, kuidas tulla toime stressiga. Küsimusi, millega tasuks nõustamiskeskusse pöörduda, on väga palju. Ei maksa karta, et nõuküsimine on märk toimetulematusest, mis võiks küsija mainet kuidagi kahjustada.
Nõustamiste arv on alates 2009. aasta jaanuarist tõusuteel ja pärast iga esinemist või otsekontakti koolis või lasteaias suurenenud. Alati on leidunud lapsi, vanemaid ning õpetajaid, kes oma küsimustega meie poole pöörduvad. Suveperioodil on olnud õppenõustajatel ja karjäärinõustajatel väike hingetõmbepaus ja sügisest jätkub tegevus uue hooga.
Meie keskuse head koostööpartnerid on Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus, SA Innove ja kõikide maakondade nõustamiskeskused oma töötajatega, Jõgevamaa lasteaiad, koolid, maavalitsus ja omavalitsused.
Eelmise õppeaasta prioriteediks õppenõustamises oli lapsevanemate ja õpetajate teavitamine piirkondades. Karjäärinõustamise eelistus oli ja on Jõgevamaa kõikides koolides 9. ja 12. klasside õpilastele karjääriinfo jagamine ning rühmanõustamine.
Oleme külastanud kõiki Jõgevamaa koole, lasteaedu, enamikku omavalitsusüksusi, lastekodu ning viinud läbi teabepäevi, koosolekuid ja ümarlaudu. Korrapäraselt toimuvad eriõpetuse ainesektsiooni ja psühholoogide ning sotsiaalpedagoogide ainesektsiooni koolitused ja õppepäevad.
Aitame täiskasvanuid
Algaval õppeaastal pöörame õppenõustamises enam tähelepanu lastega seotud probleemide ennetamisele ja varajasele märkamisele, arutleme laste endi, õpetajate ning lapsevanematega lapse enesehinnangu, agressiivsuse, käitumishäirete, õpiraskuste ja depressiooni kujunemise üle, räägime perevägivalla mõjust lapse kehalisele ja vaimsele tervisele ning käitumisele.
Õppenõustamine on eelkõige toetus lapsega tegelevatele täiskasvanutele lapse arengust tulenevate isiksuslike ja ealiste iseärasuste mõistmisel, samuti lapsele sobivate lahenduste leidmine vastastikuses koostöös ja probleemile loominguliselt lähenedes. Õppenõustamine ei ole hinnangu andmine õpetaja professionaalsusele. Spetsialistid saavad lapsevanemat ja õpetajat toetada kriisiolukorras tasakaalu säilitamisel, kaitstes nii ennast kui last haiget saamise ja ülereageerimise eest.
Rahulolu tehtud tööst on seotud lapse hea toimetulekuga talle sobival õppekaval, millest on rõõmu nii lapsevanematel kui õpetajatel. Murelikud oleme enamasti siis, kui pärast pikka tööd lapsega, kes teeb esimesi samme “august välja rabelemisel”, leidub keegi, kes selle töö ära nullib, vahel mõne hetkega. Oleme lapsega tagasi algpunktis ja sunnitud uuesti sama protsessi otsast alustama. Kurb on ka siis, kui mõni asjaosaline ei ole nõus omalt poolt toetama, aitama, kui laps jääb otsekui “süsteemi hammasrataste vahele“.
Kuidas edasi minna
Karjäärinõustamise teenuse kättesaadavus oleneb suuresti koolidest ja omavalitsustest.
Praegu oleme aga mõtetes aastas 2012, kui EL õppenõustamisprogrammi ja karjäärinõustamisprogrammi rahastamise lõpetab ja tuleb leida teisi rahastamisallikaid. Käivad arutelud ja mõttetalgud lahenduste leidmiseks nii maakonnas kui vabariigi tasandil. Kogemused näitavad, et keskus on vajalik, see peab tegevust jätkama. Selle nimel oleme valmis kõvasti pingutama.
Jõgevamaa Nõustamiskeskus alustas tegutsemist aastal 1999. Keskus loodi eraisikute asutatud mittetulundusühingu Jõgevamaa Nõustajate Ühendus poolt. Algselt pakkus keskus kriisiabi ja ametis oli üks psühholoog. Järgmisel aastal lisandusid noorte teavitamine, psühholoogiline nõustamine ja karjäärinõustamine, 2002. aastal perenõustamine ja seksuaalnõustamine ning 2008. aastal õppenõustamine ja võlanõustamine.
Praegu töötavad keskuses projektijuht ja 10 nõustajat (8 psühholoogi, eripedagoog, võlanõustaja). Õppenõustamisprogrammis töötavad osalise ajaga kaks koordinaatorit (projektijuht ja psühholoog) ning poole koormusega kahel päeval nädalas eripedagoog ja psühholoog.
i
MAIRE PÜSS, Jõgevamaa Nõustamiskeskus