FIM-karika viisid koju itaallased

360-liikmelise esindusega Tartusse Rahvusvahelise Mootorrattaspordi Föderatsiooni (FIMi) egiidi all toimuvale rahvusvahelisele kokkutulekule saabunud rootslased viskasid nalja, et kodumaale polevat neil jäänud ainsatki motomatkajat. Massiga löömisest paraku ei piisanud: kuna punkte tõi riikide võistkondadele iga selle liikme poolt läbitud iga kilomeeter, kogusid suurima punktisumma siiski suuruselt teise, 168-liikmelise võistkonnaga FIM-Rallile tulnud itaallased. Rootslased pälvisid aga mitu eriauhinda: Marcel Haeckeri karika suurima osalejate arvu, Gagarini karika suurima tsiklite arvu (260), Meritum-karika suurima vähemalt viiel FIM-Rallil käinute arvu, Nederland-karika suurima külgkorviga mootorrataste arvu ja Romania-karika suurima üle 500 cm3 tsiklite arvu eest.

Ka itaallaste saak ei piirdunud üksnes peaauhinnaga: lisaks sellele tõi kõige suurem esindatud klubide arv (15) neile Belgium-karika ja suurim arv kaassõitja(te)ga tsikleid Hungaria-karika. Kuna karikaid oli ühtekokku 18, jätkus neid ka mitmele muule riigile ja motoklubile.

Kui kõnealused karikad jagati välja laupäeva õhtul Tartu Näituste territooriumil kinnises motolaagris, siis Harry Pärkma nimelise mälestuskarika andsid FIM-Ralli korraldajad Tartu linnapeale Laine Jänesele üle laupäeva pärastlõunal Vabaduse puiesteel Rahvaste Paraadile kogunenud 26 riigi motomatkajate ja arvuka publiku silme all. 1936. aasta Berliini tähesõidu ehk esimese FIM-Ralli võitnud Eesti võistkonna kapteni Pärkma nime kandev karikas annetati Tartule toetuse eest FIM-Ralli korraldamisel.

Lustakas meene tuli Laine Jänesel vastu võtta ka Berliini esindajatelt: järgmine, 61. FIM-Ralli toimub Saksamaa pealinnas.

Motosõprus

Tänavuse FIM-Ralli korraldamise eest pälvisid korraldajad, sealhulgas motoklubi Jõgeva MC liikmed, FIMi motomatkakomisjoni presidendi, hollandlase Pieter B. Stevensi tänusõnad ja Vabaduse puiestee Raekoja platsist kaubamajani tihedalt täitnud kokkutulekuliste marulise aplausi. Emajõe äär oli Rahvaste Paraadi ajal tõepoolest kui rahvaste paabel. Hispaanlased olid nende hulgas ühed pikema marsruudi läbinud.

“Hispaanias on mootorrattaga sõitmine väga populaarne juba sellepärast, et ilm on selleks enamasti sobiv,” ütles Barcelonast pärit Juan Detejo. “Minagi istusin tsikli selga, piltlikult öeldes, niipea kui jalad pedaalideni ulatuma hakkasid, ja pole motomatkamisest senini tüdinenud, sest see võimaldab argirutiinist välja pääseda.”

Harlowst pärit inglanna, pensionil teaduri Jan Raggi meelest teeb motomatkamise meeldivaks just motorahva omavaheline ühtekuuluvustunne.

“Kui autoga teele jääd, pole kindel, et sulle appi tullakse, aga tsiklisõitja tuleb hätta jäänud kamraadile appi igal juhul,” ütles Jan. “Ja teeäärses kohvikus kokku trehvanud motomatkajad suhtlevad omavahel alati, isegi siis, kui nad pole tuttavad või kui nad üksteise keelt ei mõista.”

Jani jaoks oli tänavune FIM-Ralli juba kaheksateistkümnes.

“Ühest küljest on FIM-Ralli koht, kus vanade heade sõpradega kokku saada, teisest küljest võimaldab FIM-Rallidel kämine tutvuda eri maadega: igal riigil on ju mingi omapära ja ralli kultuuriprogramm aitab seda mõista,” ütles Jan.

Invadu?? ja orel

Kui motoklubi Jõgeva MC liige Urmas Kauniste end koos Aadu Luugiga mitteametlikus korras (formaalselt NSV Liidu koosseisus, ent end siiski Eesti esinduseks kuulutades) 1988. aasta Kuopio (Soome) FIM-Rallile “smugeldas”, poleks ta uneski aimata osanud, et juba 17 aastat hiljem tuleb tal endal FIM-Ralli korraldaja rollis olla.

“Peakorraldajale, Jõgeva MC presidendile Igor Ellissonile langes FIM-Ralli puhul mõistagi tunduvalt suurem vastutus kui Jõgevatrefi puhul, aga mina oma töö seisukohalt ütleksin, et siin oli lihtsamgi: kui Jõgevatrefile tuleb ka ettearvamatumaid seltskondi, siis FIM-Rallil esindab motomatkajate kogenum ja soliidsem osa oma lipu all oma riiki ning probleeme on seetõttu vähem,” ütles Urmas Kauniste.

Rikkaliku kogemuse kõikvõimalike probleemide ennetamisel-lahendamisel said Jõgeva MC liikmed siiski. Näiteks tuli üks du?iruum kiiresti invanõuetele vastavaks kohandada, sest kokkutulekule saabus mitu liikumispuudega inimest. Üks orelipedagoogist ameeriklanna esines jälle sooviga mõnd kohalikku orelit proovida. Neli noort Jõgeva motomeest eesotsas Mihkel Juhkamiga said aga hea eskortimiskooli: nad saatsid hotellimajutuse tellinud motomatkajaid teekonnal linna erinevatesse majutusasutustesse.

“FIM-Ralli korraldamine on parim, millega ma oma senises elus hakkama olen saanud,” ütles FIM-Ralli peakorraldaja Igor Ellisson. “Tartu kesklinn sai Rahvaste Paraadi ajal inimesi täis ning kokkutulekulised lahkusid siit parimate muljetega. Iseasi, et paljud ei lahkunudki, vaid jäid veel sel nädalavahetusel toimuva Jõgevatrefi ajakski Eestisse. Suurbritannia Mayfloweri motoklubi poisid ütlesid näiteks, et nende meelest pidu nüüd alles algab.”

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus