Ekskursioon Endla looduskaitsealale

24. ja 25. mail toimus Torma kooli kuuendal klassil kahepäevane ekskursioon Endla looduskaitsealale. Meil olid kaasas klassijuhataja Tiina Raudsepp ja huvijuht Lea Pendis.

Hakkasime sõitma reedel pärast IX klassi tutipidu. Bussisõit möödus lõbusalt, kuigi buss jäi vahepeal ka keset teed seisma.

Endla looduskaitseala keskuse juurde jõudnud, tutvusime oma giidi Elo Raspeliga, kes on keskkonnaameti keskkonnahariduse spetsialist. Tema viis meid keskuse õppetuppa, kus rääkisime ajakavast ja panime paika reeglid. Elo tutvustas meile maja ja seejärel läksime õue. Õues õpetas Elo meile vihmaloitsu, et matka ajal ilm ikka ilus püsiks. Kui olime loitsu lõpetanud, läksime matkale. Männikjärve poole astudes nägime hobuseid, keda me söötsime ja paitasime. Metsas tegime söögipausi. Seal oli vetruv maa – järveäärne õõtsik, kus me põlvini turbasamblasse vajudes õõtsusime. Rappa jõudes tutvustas Elo meile palju uusi taimi: küüvitsat, sookailu ja putuktoidulist huulheina. Rabas saime maitsta laukavett ja mõõta selle sügavust ning nähtavust. Jalutasime mööda laudteed Männikjärve raba torni juurde. Sinna torni me minna ei saanud, sest see oli katki. Seal mängisime me vaikusemängu, mille poisid ära rikkusid, kui nad oma pead vette pistsid. Seejärel hakkasime tagasi kõndima. Jõudsime laagriplatsile õhtul. Läksime Endla keskusse ja täitsime seal oma töölehti. Kui töölehed said valmis, saime salaja minna teise tuppa suurt tahvelarvutit kasutama. Seal ei saanud me aga kaua olla, sest pidime telgid üles panema. Seejärel  läksime keskkonnamänge mängima. Mängisime varese ja haraka mängu, millest küll keegi aru ei saanud, ja kanajalgpalli, mis oli lõbus. Mõned grillisid lõkkel vorste ja teised istusid silla peal. Siis hakkas enamik ennast magama sättima. Üks telkkond kiljus, aga nemad jäid üsna ruttu magama. Kuuena telgi rahvas üritas vaikne olla, aga see ei tulnud hästi välja. Me laulsime öösel karaoket ja maitsesime järvevett, istusime sillal ja käisime hobuseid vaatamas. Kella viie ajal süütasime kahekesi lõkke ja Ants vaatas pealt. Kell kuus tegime kolmekesi teistele äratust, kuni õpetajalt peapesu saime, sest kella kaheksani oli ette nähtud öörahu.

Hommikul pidime pakkima asjad kokku ja sööma minema. Kui kõik olid valmis, sõitsime Norra allikatele. Meie kahekesi olime väsinud ja magasime, päikseprillid ees, sest õpetaja ei lubanud magada. Sõitsime pikalt bussiga ja vaatasime paljusid allikaid, mis olid väga ilusad. Enamiku lemmik oli Sopa allikas, mis oli väga sügav ja purskas. Kui kõik allikad olid vaadatud, läksime sööma Koeru kõrtsi Janune Kägu. Sõime vanavarapoes, sest kõrtsisaalis polnud ruumi.

Kui kõigil oli kõht täis, läksime Emumäele. Seal oli palju rahvast, sest parajasti toimus Emumäe jooks. Uurisime kännukujusid ja ronisime torni. Vaatasime ülevalt jooksu ja tegime ka pilti. Bussi juurde läksime läbi mingi kruusaaugu, mis oli kõrge ja kivine.

Sõitsime tagasi Endla keskusse, kus saatsime oma giidi Elo ära. Bussis toimus meil veel viktoriin ja kolm said   loosiga auhinnad. Raamatud said Joel, Reelika ja Kerli. Pärast pikka ekskursiooni hakkasime õnneks koju sõitma. Meile tehti teel  ettepanek minna Jõgeva linna päevadele, aga kõik olid nii väsinud, et karjusid kooris ei.

See oli väsitav ja lõbus matk, kus saime väga palju targemaks. Eriti meeldis meile öösel kahekesi ringi kolistada. Veel oli tore, et meil oli väga hea giid ja saime kasutada suuri  tahvelarvuteid. Meie ööbimispaik oli  lihtsalt super, sest sealsamas oli järv ja sild, kus meile väga istuda meeldis.