Ettevõte on valmis biodiislitehase ehitamisse investeerima kuni 200 miljonit krooni. Tehase aastane tootmismaht on 50 000 tonni biokütust. Uue tehase projekteerimiseks ja ehitamiseks kulub 18 kuud. Tehase projekt on pärit Saksamaalt.
ASi Biodiesel nõukogu esimees Heino Harak ütles, et tänu Jõgeva maa- ja vallavalitsuse toetusele loodavad nad projekteerimistööd ja kõik sellega seotud küsimused lahendada poole aasta jooksul, mis on eelduseks tehase valmimisele kahe aastaga.
Jõgeva maavalitsus, Jõgeva vald, SA Eesti Tehniliste Põllukultuuride Töötlemispark, AS Biodiesel ja AS Werol Tehased leppisid kolmapäeval toimunud ühisnõupidamisel kokku teha koostööd ning toetada ja aidata üksteist biodiislikütuse tehase rajamisel.
Parandab tööhõivet
“Biokütusetehas aitab parandada nii Jõgeva ümbruse kui ka kogu Jõgevamaa tööhõivet,” rõhutas Harak.
Werol Tehaste arendusdirektor Enn Pajupuu on varem öelnud, et Eestis kasvatatud kvaliteetsele rapsiseemnele on turg sajaprotsendiliselt olemas. “Me ostame kogu seemne ära ja toodame sellest õli. Biodiislitehase käivitamisel võiks praegust rapsikasvatamist kahekordistada,” ütles Pajupuu. Werol Tehaste juhi Erki Aavik on kinnitanud uudisteagentuurile BNS, et Eestis võiks olla viiendik ehk kuni 100 000 hektarit põllupinda rapsi all.
Praegu on rapsi külvatud Eestis umbes 47 000 hektarile ja sellel kasvatatakse ligikaudu 80 000-85 000 tonni rapsi. Peale Weroli ostavad rapsi ka teised töötlejad, kohalikud põllumehed rahuldavad tehase rapsiseemnevajaduse umbes 60-protsendiliselt. Ülejäänu ostetakse sisse teistest riikidest.
Biokütuse liiter neli krooni odavamaks
Biodiislitehase rajamise eelduseks oli valitsuse 12. augustil langetatud põhimõtteline otsuse vabastada tulevast aastast biokütus aktsiisimaksust. Seni kehtib Eestis biokütusele saama suur aktsiis kui tavalisele diislikütusele, mis on 3840 krooni tuhande liitri kohta. Aktsiisimaksust vabastamine tähendab selle kütuseliigi odavnemist ligi nelja krooni võrra liitri kohta. Rahandusministeeriumi andmetel on praegu biokütuse müük ja tarbimine Eestis nullilähedane.
Biokütuse tehase rajamise vastu on huvi tundnud maailma ühe suurema autofirmaga DaimlerChrysler seotud investeerimisfond.
HELVE LAASIK