Homme kell 15.30 avatakse Rakvere keskväljakul rahvusvaheline teatrifestival Baltoscandal. Üle aasta toimuvat festivali korraldab Rakvere Teater koostöös Kanuti Gildi Saali ja Von Krahli Teatriga.
Tänavune Baltoscandal kannab üheteistkümnendat järjekorranumbrit, ent on siiski juubelihõnguline: esimese festivali toimumisest (see leidis aset Pärnus, Rakveresse kolis sündmus kolmandast toimumiskorrast alates) möödub tänavu kakskümmend aastat. Tähtpäeva tähistatakse väärikalt: kaheksa riigi neliteist truppi annavad nelja päeva jooksul ühtekokku kakskümmend viis etendust Rakvere erinevatel lavadel: teatri suures ja väikeses saalis ning kolakambris, rahvamaja ja pangamaja saalis, Rahu hallis ja mujal. Paari külalistrupi etenduste tarvis värvati massistseenidesse ka kohalikke vabatahtlikke.
Tuhandekroonised festivalipassid on nüüdseks juba läbi müüdud, nii mõnelegi etendusele pole enam saada ka üksikpileteid. Näiteks on välja müüdud Tallinnas tegutseva vabameelse trupi Cabaret Rhizome lavastuse „Muki munad“ kõik kolm etendust, samuti mõlemad Rakvere Teatri „Toatüdrukute“ ja Voh Krahli Teatri „The End’i“ etendused.
Peale teatrilavastuste mahuvad festivalikavva kontserdid ja peod festivaliklubis, samuti traditsiooniline jalgpallimatš küünikute ja romantikute vahel, kohtumised ja arutelud, Eesti uuemat näitekirjandust tutvustav näitus ja palju muud.
„Need, kes käinud, teavad, et Baltoscandali üks suuremaid trumpe on eriline meeleolu,“ ütles festivali kunstiline juht Priit Raud. „Me toome maailma Rakveresse. Seekord oleme kohale kutsunud nii mõnegi humoorikama vaatenurgaga lavastuse ning visuaalse teatri huvilistele peaks meelepärane olema teadmine, et paljud tänavused lavastajad on kunstitaustaga ning varmad seda oma töödes ära kasutama.“
Baltoscandali asutaja Peeter Jalakas meenutas, et esimene festival toimus veel rublaajal ning selle tulevik oli etteaimamatu.
„Postmodernismist rääkisid siis ainult arhitektid, muusikud ja mõni kujutav kunstnik,“ ütles Jalakas. „Teatris oli valdav peidetud poliitilise sõnumiga pikitud modernism, mille jaoks muutuvas ühiskonnas enam õiget kohta ei olnud. See kõik muutus. Ja Baltoscandalil oli selles suur roll. Kuna hetkel tundub, et tegemist on viimase krooni-festivaliga, siis võib vast öelda, et postmodernism saabus eesti teatrisse koos krooniga ja koos krooniga ta sealt ka lahkub. Järgmisel festivalil maksame piletite ja õlle eest euroonides ja naudime post-postmodernistlikku avangardi.“
Juba eile algas aga Rakveres Baltoscandali kõrvalprogramm B’Off, mille raames annavad neljapäevani etendusi eesti noortetrupid. Baltoscandali ja B’Offi kohta saab lähemat infot kodulehtedelt www.baltoscandal.ee ja http://2010.boff.ee.
RIINA MÄGI