Allahindluste ajal kaitseb ülekulu eest ostunimekiri

Swedbanki Eraisikute Rahaasjade teabekeskus juhib inimeste tähelepanu sellele, et ka alanud allahindluste perioodil tasub oste teha planeeritult ja kindlaid eesmärke seades. Soodusoste tehes on oluline jääda oma eelarve piiridesse ning üle jõu käivaid rahalisi kohustusi mitte võtta.


Ees on ootamas allahindluse ajad, mil ostukeskused võivad loota käibe kasvule ning tarbijad valmistuvad soodsateks ostudeks. Eesti Panga andmetel on viimase viie aasta jooksul kaardimaksete käive müügikohtades Eesti residentide hulgas võrreldes eelmise kuuga kasvanud juulis keskmiselt 3,5 protsenti ja sularaha väljavõtt vastavalt kaks protsenti.
 

Inimesed peaksid lähtuma vajadustest

Allahindlused on suurepärane viis väiksemate kuludega hakkama saada, sest üha tõusvad hinnad sunnivad inimesi oma tarbimisharjumisi üle vaatama ja ümber hindama. Tihtilugu ei lähtu aga inimesed sooduskampaaniate ajal oma eelarvest ega vajadustest, vaid tarbivad emotsioonide mõjul üle ning ei liida tehtud soodsatele ostudele kulunud summat kokku. Soodushinna puhul võib kergelt tekkida tunne, et teostatud sai kasulik tehing, vaatamata sellele, et kaup osutub mittevajalikuks.

Enne poodiminekut tasub teha eeltööd uurimaks, mida ja millise hinnaga ühes või teises kaupluses pakutakse, sest väljakutsuv soodustust kinnitav silt riiulil ei pruugi tegelikku hinnavõitu tagada. Siin võivad aidata mitmed internetikeskkonnad, kus tuuakse välja poodide hinnavõrdlused.

Allahindluste ajal riideid või jalatseid ostes tuleb mõelda, mida läheb vaja ka järgmisel aastal. Eelmise hooaja soodsat kaupa ostes saab väljaminekuid hajutada ning uue hooaja saabudes ei pea vajaminevat täishinnaga ostma.

Ettevaatlik peaks aga olema ka netikaubanduse avarustes osteldes. 

Reis ei tasu end alati ära

Internetipoodides tuleb tähelepanu pöörata tingimustele, nagu saatmiskulud, lisanduv käibe- ning tollimaks. Alles lõplikku summat kokku liites on võimalik hinnata, kas ka tegelikkuses on soodsa tehinguga tegemist. Tasub meeles pidada, et Euroopa Liidu riikidest kaupa tellides ei tule saajal käibe- ega tollimaksu tasuda. Saadetiste tellimisega kolmandatest riikidest tuleb tasuda käibemaksu üle 21,98- eurose väärtusega paki vastuvõtmisel, erandiks on aga näiteks parfüümid, mille puhul käibemaksuvabastust ei ole. Rohkem kui 150 eurot maksva  saadetise puhul lisandub tollimaks, mis on toodete lõikes erinev ning mida saab kontrollida Eesti tollitariifistiku kodulehel. Tollivormistust vajavate kaupade puhul tuleb arvestada tollivormistuskulude lisandumisega.


Suuremate ostude puhul tasub uurida lähiriikide allahindlusi, mis võivad nii mõnigi kord kopsakamaiks osutuda. Välisriiki minnes oleks esmalt kasulik koostada nimekiri kõigest vajalikust ning seejärel arvutada, millise osa eelarvest võtab pilet sihtkohta.

Väheste ostude puhul ei pruugi reis end ära tasuda, sest pileti osa kogusummast kujuneb liiga suureks. Samuti tasuks enne reisi jälgida foorumeid ja külastada kavatsetavate poodide kodulehekülgi, et olla pakutava ja hindadega juba eelnevalt kursis. 

Hoidke ostutšekk alles


Ostutšekk tuleks alati alles hoida, sest kuigi ostjal puudub alus nõuda tavakaupluses kvaliteetse toote ümbervahetamist või tagastamist, sõltub see siiski konkreetsest kokkuleppest. Pretensiooni esitamise õigus kehtib kahe aasta jooksul ka allahinnatud toodetele, samuti postimüügist ning internetist tellitud kaubale. Müügigarantii andmine ei ole müüdavatele toodetele kohustuslik, seega allahinnatud toodetele garantii  sageli ei kehti. Nii, nagu tavahinnaga tooteid ostes, tasub ka allahinnatud kauba puhul müüjalt selle omaduste, kasutamistingimuste ning garantii olemasolu kohta lisateavet küsida.

Seitse soovitust, et allahindluskampaaniatest võitjana välja tulla:
*Alustuseks võiks kodus hinnata ja ülevaate saada, mida tarvis on ehk mida eelseisvatelt allahindlustelt soetada ja millise summa piires.
*Kasulik on ostmisele pühenduda hea tujuga, et tegevus ei täidaks pelgalt tuju tõstmise ülesannet.
*Oluline on vältida ostu, mille puhul tundub ahvatlev eelkõige hind. Vastasel juhul tähendab kulutus mitte kokkuhoidu, vaid lisaväljaminekut.
*Alati peaks endale aega võtma, et nii raha kui kvaliteedi osas ei tuleks järeleandmisi teha.

*Tarbetuiks osutuvad enamasti riided, mis on numbri või kahe võrra väiksemad ja millesse loodetakse tulevikus mahtuda. Väiksemat mõõtu esemeid pole mõtet igaks juhuks ette osta.
*Ka enne allahindlustele ostma minekut tuleks koostada ostunimekiri, et planeeritud eesmärkidest oleks lihtsam kinni pidada.
*Isiklikke nõrkusi tasub teada ja endale neid teadvustada, et eelarvet tasakaalus hoida.

i

ANNE SÄGI, Swedbanki Eraisikute Rahaasjade Teabekeskuse juhataja

blog comments powered by Disqus