Aasta tasuta bussisõitu on reisijaid juurde toonud

Möödunud aasta 1. juulist sai mitmetes Eesti maakondades, sealhulgas Jõgevamaal, bussiga tasuta sõitma hakata. Jõgevamaale on tasuta bussisõit edukas olnud.


„Üldpilt aastasest tasuta ühistranspordist on meile edukaks kujunenud. Ma ei saa sajaprotsendiliselt nõustuda ühe mu kolleegi väljaöelduga, et sõitjate hulk on kasvanud kuni 60 protsendi ulatuses, aga üle 30 protsenti on see Jõgevamaal kindlasti. Eelmise aasta teiseks poolaastaks riigi eraldatud dotatsiooniga tulime kenasti välja.

Pean tõdema, et olime oma rehkendused üsna täpselt teinud. Tänavuse aasta esimesel poolaastal oleme ka hakkama saanud. Teise poolaasta summat meil veel käes ei ole. Eks riigil nagu meil kõigil on rahaga kitsas, aga minister lubas siiski juurde anda. Ootasime seda summat juba möödunud nädalal, aga see ei ole veel meieni jõudnud,“ rääkis MTÜ Jõgevamaa Ühistranspordikeskuse juhataja Heldur Lääne.

Tema sõnul on tulnud teha juurde ka niisuguseid liine, mis sobiksid kokku haldusreformijärgsete piiridega. Mõned neist on väga hästi toimima hakanud, eelkõige Mustvee kandis. „Tõsisemate kokkuvõtete tegemiseks on aega veel liialt napilt olnud. Maanteeametilt on tulnud palve kõige vähem kasutatavad liinid ära likvideerida,“ nentis Lääne.

Esimese juuli seisuga on selles osas ka mõned muutused tehtud. Kuid mõned vähem kasutatavad liinid toimivad praeguseni. Kui statistiliselt kulub ühe reisijakilomeetri kohta 40–50 eurot, tuleb liin kriitilise pilguga üle vaadata ja mõelda kas seda tasub käigus hoida. Kui see näitaja on ca 15 eurot reisijakilomeetri kohta, siis on tegemist mõistliku kuluga.

Maaelanikkond üha väheneb

„Meie maakonna linnad ei ole omavahel integreeritud. Linnade vahel liigub väike hulk püsireisijaid, kuid reaalselt toimib elavam liikumine valdade siseselt, sest linnad on kõik omaette tõmbekeskused. Kõige silmatorkavam on tõsiasi, et Mustveest on saanud arvestatav keskus, millele annavad oma osa juurde haldusreformi järgselt Jõgevamaaga liitunud Avinurme ja Lohusuu piirkond. Ka suvel on need liinid päris hästi sõitjate kasutuses, sest päeval annavad seal tooni eakad,“ rääkis Heldur Lääne.

Jõgevamaal on reisijad ühtlaselt jaotunud ja lausa tipptunnid ennast tunda ei anna. Lääne sõnul on viimasel paaril aastal liinide mahtu päris palju kasvatatud ning lähiajal uute liinide kõiku rakendamist oodata ei tasu.

„Me ju kõik teame, et maapiirkondadesse elanikke juurde ei tule, vaid neid jääb hoopis vähemaks ja sellises olukorras liine juurde luua ei ole mõistlik,“ arutles ühistranspordikeskuse juhataja. Eriti tundlik teema on liinid, mis ületavad maakonnapiire. Kuid liinid, millega maakonna linnadest tasuta Tartusse saab, on hästi täitunud.

„Ma ei saa rääkida teiste maakondade ühistranspordi korraldajate eest, aga näen, et Jõgevamaa elanikud on tõepoolest väga hinnatundlikud. Kui üks minu kolleeg pakkus, et keskmiseks piletihinnaks võiks olla 65 senti, siis siin maakonnas tähendaks selline keskmine hind tasulisele sõitmisele tagasi minekut. Jõgevamaal on tasuta bussisõit väga oluline sotsiaalne projekt, mis igal juhul ennast õigustab. Ärikasum tuleb kaudselt läbi tasuta bussisõidu teisel viisil tagasi. Kokkuvõttes on see poliitikute jaoks otsustamise küsimus, kas ja kus täpsemalt nad tasuta ühistransporti vajalikuks peavad. Siin maakonnas toimib tasuta ühistransport väga hästi, selles pole mingit kahtlust,“ kinnitas Heldur Lääne.

Bussijuhtide elu tasuta sõit ei muutunud

„Räägitakse et inimesi on peale tasuta sõitmist juurde tulnud, aga minu arvates on neid sama palju nagu ennegi. Mingist 65 protsendist rohkematest sõitjatest pole juttugi. Linnade vahel sõitjaid on ikka natuke rohkem kui muudel liinidel. Maal on ju vana elanikkond ja neid jääb järjest vähemaks. Nende jaoks oli bussisõit nagunii tasuta. Tartusse sõitjaid võib küll juurde tulnud olla.

Inimese jaoks on muidugi tasuta bussisõit hea võimalus. Samas ei ole bussijuhid sellest palka juurde saanud. Eks sellepoolest on ka bussijuhi elu lihtsamaks muutunud, et ei pea enam pileteid müüma ja õhtuti kassat kokku arvutama. Selle üle pole vähemalt minule ükski reisija kurtnud, et liine liialt vähe oleks,“ jutustas kuus aastat bussijuhi ametis töötanud Peep Viks.

„Minu jaoks tasuta bussisõit väga oluliselt midagi muutunud ei ole. Üks ots maksis 70 senti. Aga pika aja peale hoiab ikka natuke kokku. Kui peaks igapäevaselt siit Mustveesse või Põltsamaale sõitma, siis hoiaks kuus kokku päris arvestatava summa. Kõik on sellega praegu rahul,“ avaldasid arvamust Andrus Kägu ja Julia Mitrjagina.

„Minule sobib tasuta bussisõit väga hästi. Mina elan Laiusel ja sõidan bussiga enamasti kaks korda nädalas. Vahel ka sagedamini ja mulle tuleb see igati kasuks,“ rääkis Jõgeva valla elanik Eevi Perk.

TOOMAS REINPÕLD

blog comments powered by Disqus