Jõgevamaa ettevõtete TOP-is troonivad killustikutootjad

Tänavuses Jõgevamaa ettevõtete paremusjärjestuses eelmise kalendriaasta müügitulu ja ärikasumi põhjal troonivad esimesel ja teisel kohal kaks killustikku tootvat firmat ‒ Eesti Killustik ja Kaltsiit ‒ ning kolmandal kohal transporditeenuseid osutav Kerseli.


Eesti Killlustik oli maakonna ettevõtete paremusjärjestuses esikohal ka 2014. aastal, Kaltsiit  kaheksandal. Suure tõusu on läbi teinud Kerseli, firma oli 2014. aastal 29. kohal.

Oluline märk ettevõtte jaoks

Eesti Killustiku juhatuse liige ja tegevjuht Andres Männart ütles, et eks sellises ettevõtete TOP-is kõrgel positsioonil olemine on ikka teatud näitaja. “Me ei tegutse mitte ainult Jõgevamaa piires. Meie ettevõttel on üle Eesti neli paekarjääri, kaks liivakarjääri ja üks väiksem kruusakarjäär. Algselt olime me ainult Jõgevamaa ettevõte ja nüüd Jõgevamaa TOP-is esimesel kohal olemine on kahtlemata oluline märk. Ega me ju mingi positsiooni pärast oma tööd ei tee, vaid lihtsalt püüame ettevõtet hästi juhtida ning see kajastub numbrites. Eks siis saab keegi teine meie tehtud töö numbrilises mõttes teatud ridadesse sättida,” rääkis Männart.

“Meie ettevõtte põhjal ei saa teha ühest järeldust sellest, et killustikutootjatel läheb praegu hästi. Killustikutootjatel üle Eesti läheb erinevalt. Kui Apple´il läheb hästi, ei tähenda see, et tingimata kõigil arvutitootjatel läheb hästi. Et ka Kaltsiit on selles paremusjärjestuses kõrgel positsioonil, siis siit järeldub, et ilmselt Jõgevamaa killustikutootjatel läheb tõepoolest hästi,” märkis mees.

Männart tunnistas, et õnneks on turg üsna stabiilne olnud. “Kui turupositsiooni arvestades teha õigeid investeeringuid ja rakendada õiget müügipoliitikat, eks siis sellised tegevused edu põhjuseks ongi.”

Ta ei osanud öelda, kas kavandatav möödasõidualade ehitus Tallinna-Tartu maanteele ettevõtet kuidagi oluliselt mõjutab. “Eks neid suuri objekte tuleb ja läheb. Meie müügimaht on üsna stabiilne ja me ei ole sõltuvad üksikutest suurtest objektidest. Pigem tagab edu pidev müügitöö väiksemate tarbijatega,” lisas ta.

Killustiku tarbimine on suurenenud

Kaltsiidi juhatuse liige ja tegevjuht Raivo Lehiste ütles, et see tabel näitab eelmise aasta tulemusi ja et praegu on juba oktoobrikuu lõpp, siis on see veidi möödanik. “Neid tabeleid pannakse kokku mitmeid erinevaid näitajaid arvesse võttes ja mingil aastal võib sinna sattuda ühel alal saavutatud heade tulemuste eest, teinekord võib jälle samal alal saavutatud heade tulemuste eest sinna mitte sattuda.”

Lehiste sõnul koostatakse edetabeleid ilmselt nii, et võrreldakse kahe viimase aata müügikäibe ja kasumikäibe kasvu. Kui need on märgatavad, siis annab see hea koha ettevõtete edetabelis. “Kui järgmisel aastal jääda näitajatega samale tasemele, võib tabelis oluliselt langeda, ehkki ettevõttel on tegelikult sama hästi läinud.”

Lehiste hinnangul on killustiku tarbimine järk-järgult suurenenud, aga võib-olla on ka lihtsalt siin Kesk-Eesti piirkonnas killustikutootjatel rohkem tööd. “See viimane väide vastab ilmselt rohkem tegelikule olukorrale, sest Lõuna-Eestis on olnud rohkem objekte, kuhu killustikku on tarvis läinud. See on ka käesoleval aastal samamoodi,” tõdes ta.

Mees ei usu, et Tallinna-Tartu maantee kavandatav möödasõidualade ehitus tuleval aastal killustiku vajadust oluliselt kasvatab. “Möödasõidualade ehitus on mahult ainult natuke suurem kui oli Mustvee ümbersõidu ehitus. Kui igal aastal üks taoline lõik Põltsamaa ja Tartu vahele ehitatakse, siis see annab kindlasti killustikutootajtele käivet juurde.”

Lehiste sõnul kasvab maanteeameti eelarve aastas ainult mõne miljoni euro võrra, aga hindade kasvades võib juhtuda, et kilomeetrites saab teed vähem välja ehitada kui varem. “Pigem on killustikutootjatele alati kasulik toodangu stabiilne tellimine, kui on üks aasta järsk tõus ja siis vastupidi, tellimuste järsk langus. Meile oleks väga hea kui meie põhitellija, riigi, plaanid oleksid natuke pikemaks ajaks ette teada. Riigihanked kavandatakse ju ainult ühe aasta peale, aga meie jaoks oleks hea kui me teaks neid plaane ette paari-kolme aasta võrra. Paraku saab alles peale riigieelarve kinnitamist teada kui palju maanteeametile raha eraldatakse,” märkis ta.

Suurendas oluliselt masinaparki

Kerseli juhatuse liige, tootmisjuht Raul Pärendson tunnistas, et pole ise veel ettevõtete edetabeliga kursis. “Rõõm on kuulda, et Kerseli sellisel positsioonil asub,” tõdes ta.

“Ma ei oska öelda, kuidas on juhtunud, et oleme 2014. aasta 29. kohalt 2015. aasta 3. kohale tõusnud. Masinaparki oleme suurendanud tõepoolest. Kui investeerida ja tõsiselt oma valdkonnaga tegeleda, eks siis tuleb ka tööd ja tellimusi juurde,” lisas ettevõtte tootmisjuht.

Tema sõnul on ettevõtte vedudes on kaks põhilist suunda: hakkepuit ja turvas ning teede ehitustele materjali vedamine. “Teede ehitusel on vedude maht suurem. Eks me oleme siis nendele killustiku tootvatele firmadele teenuse osutajad. Turba veoteenust osutame me põhiliselt Tara-Torfile, Kraverile ja Prelvexile.”

Pärendson rääkis, et kui veel veoteenuse hinnad ka paika saaks, siis võiks üsna rahule jääda. “Turul leidub ju igasuguseid tegijaid. Mõni peab firmat käibe pärast ja sõidab n-ö miinusega ehk siis rikub turgu.”

Plaanitavate möödasõidualade ehitus mõjutab ilmselt mingil määral ka Kerseli tegevust. “Üks veofirma kõiki neid lõike kindlasti materjaliga varustada ei suuda. Eks meie jaoks on ka alati parem stablline turg kui suured kõikumised transpordi tellimisel.”

Kümme Jõgevamaa tublimat ettevõtet aastal 2015

1.Eesti Killustik

2.Kaltsiit

3.Kerseli

4.Baltic Connexions

5.Linika

6.Dendoram

7.Põltsamaa Felix

8.Moreen

9.TM Energy

10.Unus

Allikas:Äripäev

TOOMAS REINPÕLD

blog comments powered by Disqus