Vesine kunstipäev Jõgeva Ühisgümnaasiumis

Vesi on meie jaoks nii igapäevane nähtus, et selle pildistamiseks pole lihtne originaalset vaatenurka leida: ikka kipub mõte minema suunas “kastetilk rohukõrrel” või “meri päikeseloojangul”. Aga just originaalsust ? nii piltide sisus kui ka seeria vormistuses ? võistkondadelt koduülesannet täites eeldati.

Terviklikema tulemuse oli teekannu ja peos sulava jääpurika motiividega fotosid vanadele vinüülplaatidele seades saavutanud Jõgeva Ühisgümnaasiumi vanem võistkond. Paraku pidi ?ürii, millesse kuulusid fotokunsti alal Tartu Kõrgema Kunstikooli lõpetanud Andra Kirna, maakonna keskkonnateenistuse spetsialist Moonika Aunpuu, Jõgeva Ühisgümnaasiumi huvijuht Gaja Mäesepp, sama kooli õpilane Elin Kütt ja allakirjutanu, selle fotoseeria üldse hindamata jätma, sest ainsa gümnaasiumiastme võistkonnana polnudki neil kellegagi võistelda.

Kuue keskastme võistkonna töödest oli allakirjutanu vaieldamatuks lemmikuks Jõgeva Gümnaasiumi võistkonna Rotid klaasalusel fotoseeria, mis kraanikaussi ja kanalisatsioonikaevu voolavat, jääkuubikuteks tardunud jne vett eksponeerides juhtis kui iseenesest mõtte sellele, et võimalus piiramatus koguses puhast vett tarbida on suur privileeg ning et see võimalus ei pruugi olla igavene. Enim punkte sai sel võistlusalal siiski Sadala Põhikooli vanem (sellest koolist osales nimelt ka õige nooruke, IV klassi esindus!) võistkonna natuke traditsioonilisem teemalahendus.

Naha vahele

Veeloomi meisterdati kohapeal. Valmis nii reaalselt eksisteerivaid vee-elukaid, nagu krabi, delfiin, kaheksajalg või vaal, aga ka fantaasialoomi, nagu lülijalgne krämblik või troopiline kala, kes vaenlase eest põgenedes lendu suudab tõusta. Parimaks hinnati Jõgeva Ühisgümnaasiumi noorema võistkonna seitsmejalgne kaheksajalg, mis polnud mitte ainult nutikalt konstrueeritud (ära olid kasutatud väikseks jäänud puuvillased sukkpüksid!), vaid mida autorid publikule ka väga huvitavalt esitleda oskasid.

Ühisgümnaasiumi vanemale rühmale oleks väljasurnud eelajaloolise kala traatskeletist ja kalavõrgust koosneva kompositsiooni eest muidugi jälle kamaluga punkte tahtnud anda, niisamuti kui nende lihtsa ja lööva performance’i eestki, aga, nagu öeldud, polnud neid asja hinnata. Neist, keda oli, kogusid vaimuka konnapäästmise-etenduse eest kõige rohkem punkte Palamuse Gümnaasiumi õpilased.

?ürii esimehe Andra Kirna arvates olid performance’id küll natuke passiivsed: tema meelest peaks selle ?anri harrastajad publikuga aktiivselt suhtlema ja neile n-ö naha vahele pugema. Ent nii võõras, kui esimestel kunstipäevadel, see ?anr õpilastele siiski enam pole.

Koomiksite puhul oli ette antud üks kohustuslik lausekatke: “Ühel päeval märkas näkk…”. Kõige kunstipärasemalt arendas teemat edasi Jõgeva Ühisgümnaasiumi noorem võistkond, kes pälvis 156 punktiga ka üldvõidu kunstipäeva pingelises “neljavõistluses”. Teise koha pälvis Palamuse Gümnaasium ja kolmanda Jõgeva Gümnaasiumi võistkond Lucky.

Puutöö tüdrukutele

Et kunstipäeva kunstikogemus veelgi rikkalikum saaks, pandi seekord ?ürii arupidamise ajaks käima õpikojad, kus sai uurida veeloomi, teha puutööd (see õpikoda oli mõeldud ainult tüdrukutele!), punuda sõbrapaela, voolida savi ning mängida fotoreporterit. Noortele pildistamist ja fotode arvutis töötlemist õpetanud Vooremaa fotograaf Anatoli Makarevit? oli juhendatavate nutikusest igatahes “sillas”: pooleteise tunni töö tulemusena valmis vahva slaidiprogramm, mida demonstreeriti kunstipäeva lõpetamisel.

Veel said kunstipäevalised kuulata Tartu Loodusmaja projektikoordinaatori Anneli Ehlvesti loengut kaitsealustest veeloomadest ning jälgida Jõgeva kultuurikeskuse tantsustuudio ja Jõgeva Ühisgümnaasiumi räpiduo ETR?L.J. Lowren esinemist.

Kunstipäev sai teoks 3+3 rahvusvahelise veeteemalise keskkonnaprojekti raames ning seda toetasid ka Eesti Kultuurkapitali Jõgevamaa ekspertgrupp ja Jõgeva linnavalitsus.

“See õppeaasta on meie kooli jaoks üldse üsna “vesine”,” kinnitas kunstipäeva peakorraldaja, Jõgeva Ühisgümnaasiumi kunstiõpetaja Anne Jaama. “Meie kool osaleb ka rahvusvahelises Comeniuse projektis: selle raames uurivad meie õpilased veekogusid.”

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus