Väikevedajad taunivad suurfirmasid soosivaid konkursitingimusi

Bussiomanikest füüsilisest isikust ettevõtjad Rein-Lembit Taniloo ja Rein Kadaja ning Jaak Ojamets maakonna bussiliinidele korraldatud avaliku teenindamise riigihanke pakkumises ei osalenud, sest nende bussid on hanketingimustes nõutust kaks aastat vanemad.

?Meie bussid on ehitatud 1983. aastal, nõuti uuemaid, vähemalt 1985. aastal ehitatud busse,? rääkis Taniloo.

Tema sõnul pole väikevedajal võimalik uuemaid busse liisida, sest pank nõuab liisingu vormistamisel vähemalt viieaastast veolepingut. ?Kui meiega sõlmiti veolepinguid vaid aastaks, siis pole väikeettevõtjal kahjuks võimalik investeerida,? kinnitas Jõgeva bussiomanik Jaak Ojamets.

Jõgeva maavalitsuse majandus- ja transpordinõunik Eha Lukats ütles, et maavalitsus peab riigihanke korraldajana lähtuma kehtivatest seadustest ja vastavat riigihanget korraldava komisjoni otsustest. “Tahame oma maakonna inimestele uuemaid busse ja mugavamaid sõidutingimusi,” märkis ta.

Tehniline teenindamine maakonnas

Suurfirmade eelistamine tähendab Taniloo hinnangul sedagi, et oma maakonna inimesed jäävad tööta.

Konkursitingimustes olnud nõue, et pakkujal on maakonnas busside tehnilise teenindamise ja pesemise võimalus, muutus Taniloole komistuskiviks juba mullu sügisel toimunud riigihankel. Nimelt kasutas mees Maarjast 15 kilomeetri kaugusel Tartumaal Vedu külas asuvat igati nüüdisaegset Hoffmann Servise teenindust.

?Mind ei võetud selle tõendiga jutule, sest ettevõte oli Tartumaal,? kinnitas Taniloo. Ta oleks pidanud võtma tõendi Jõgevamaa ettevõttest. ?Peaasi, et Jõgeva maakond, kuigi teenindusvahend võib olla vaid kanal ja kruustangid laua peal,? tunnistas mees. Tema sõnul puudub aga Jõgevamaal Scania teenindus.

Eha Lukatsi sõnul võinuks komisjon riigihanke pakkumist koostades arvestada Tartumaal asuva teenindusega, kui nad oleksid seda varem teadnud. “Oma maakonnas asuva teeninduse ja pesemisvõimaluse kasutamine on enamike maakondade bussiliinide riigihangetes alati nõutud olnud,” nentis ta. Samas sattunuks komisjon üsna täbarasse olukorda, püüdes nimetatud teeninduse asukoha punkti sõnastada. “Kui kaugel see teenindus siis peaks olema? Kümme või viisteist kilomeetrit maakonna piirist?”

Peamine kriteerium on hind

Viimasel maakonna bussiliinide teenindamiseks korraldatud riigihankekonkursil suutis AS ATKO Liinid pakkuda odavamat hinda kui väikevedajad, sellepärast firma konkursi võitiski. ?Me ei tule 8 krooniga kilomeeter kuidagi välja, küsisime 9 krooni ja 10 senti kilomeetri eest. Ka selle hinnaga suudab väikeettevõtja maksta palgad ja osta bussile uued kummid. Suuremateks investeeringuteks raha ei jätku,” tunnistas Jaak Ojamets.

Maavalitsuse majandus- ja transpordinõuniku sõnul on riigihanke puhul alati peamine kriteerium hind. “Sellest ei saa üle ega ümber, alati võidab odavama hinna pakkuja,” nentis Eha Lukats.

Tema sõnul on Riigikontroll Jõgeva maavalitsusele korduvalt ette heitnud maakonnaliinide tükeldamist ja vedajate rohkust. “Oleme alati põhjendanud seda sooviga oma inimestele tööd anda, rohkem polnud see enam võimalik. Osaühingu Jõgeva Bussikeskus ja Jõgeva maavalitsuse vahel sõlmitud lepingu lõppemise tõttu olime sunnitud maakonnaliinide teenindamise lepingud teistel alustel ümber korraldama, millest oligi tingitud seniste veolepingute ennetähtaegne lõpetamine ja uue riigihankekonkursi korraldamine,” selgitas Lukats.

“Pikka aega on Jõgeva maavalitsus maakonna bussiliikluse korraldamisel teinud koostööd osaühinguga Jõgeva Bussikeskus ja maakonnaliine seni teenindanud vedajatega, s.h. ka Rein-Lembit Taniloo, Rein Kadaja ja Jaak Ojametsaga. Tehtud töö eest on nii osaühing Jõgeva Bussikeskus kui ka kõik maakonnaliine teenindanud vedajad teeninud ära tänusõnad,” lausus Eha Lukats.

Rein-Lembit Taniloo on oma bussiga sõitnud Maarja ja Jõgeva vahet 1994. aasta veebruarist, selle aja jooksul pole tema kinnitusel ükski reis ära jäänud. Jaak Ojamets on maakonnaliinidel sõitnud 1997. aastast.

Maarja mehed loodavad sügisel leida tööd õpilasi kooli vedades. Seni tuleb hakkama saada juhuvedudega. Ojamets peab läbirääkimisi Tarbusega, lootes leida tööd Tartumaa liinidel. Samuti teeb ta juhuvedusid.

HELVE LAASIK

blog comments powered by Disqus