Tiina Erala akvarellireaalsused Palamuse muuseumis

 

Palamuse kihelkonnakoolimuuseumi ärklisaalis saab novembri lõpuni näha Tiina Erala näitust Akvarellireaalsused”. Kohalik kunstipublik leiab nii mõnelgi näitusepildil tuttavaid motiive, sest kahel suvel on Tiina Erala ka Luual ja Palamusel maalimas käinud.

 

 

Tiina Erala on pärit Lääne-Virumaalt ja elas veel hiljaaegugi Rakvere külje all Sõmerul ja töötas sealses põhikoolis projektijuhina, ent nüüd võib teda juba pärnulannaks nimetada, sest päev enne Palamuse näituse ülespanekut kolis ta suvepealinna. Põhierialalt on Tiina eesti filoloog, ent tal on ka märkimisväärne kunstikogemus. Nagu paljud kunstiharrastajad omal ajal, õppis ka tema Tartu kunstimuuseumi juures tegutsenud kujutava kunsti kaugõppekursusel.

“Olin juba mitu aastat Rakvere EPT klubis kunstnikuna töötanud ja kui Tartu ülikooli filoloogiateaduskonna 1982. aastal kaugõppes lõpetatud sain, läksin aasta pärast kujutava kunsti kaugõppekursusele,” ütles Tiina Erala.

Sealt sai ta Silvia Jõgeveri, Lembit Saartsi ja teiste vanade heade tegijate käe all õlimaali alaseid oskusi ning ka julgust selles tehnikas maalida ja looduga näitustel esineda. Akvarell jäi Tiinale aga kaugõppekursusel õppides suhteliselt võõraks.

“Et õppejõud olid ise tugevad õlimaalijad, jagasid nad meile akvarelli alal vaid nappe algteadmisi,” ütles Tiina Erala. “Ning mulle arvas Silvia Jõgever sobivatki eelkõige õlimaalitehnika. Aga nagu selgub, sobib ka akvarell.”

Akvarellistiks Jõgeval

Akvarellialaseid teadmisi käis Tiina mõni aeg tagasi omandamas Jõgeva akvarellisti ja akvarelligalerii Kala omaniku Gennadi Lapini juures.

“Gennadi käis Sõmerul akvarelli ühe alaliigi, papier-pellie tehnika kursust läbi viimas ja sellel osalesin ka mina,” meenutas Tiina. Ta nägi, et ma kunstis päris võhik pole, ja küsis, kas ma ei tahaks akvarelliga natuke põhjalikumalt tegelda.”

Nii hakkaski Tiina käima korra kuus Jõgeval, et siin terve nädalavahetuse maalida. Koduski olid tal sel ajal akvarellitarbed pidevalt hakkamas ja kasutult need ei seisnud. Umbes aasta päris intensiivset akvarelliõpet andis häid tulemusi.

“N-ö kondikava oli mul ju olemas, st kompositsioonist, värviõpetusest ja valgusest-varjust teadsin ma mõndagi. Gennadilt sain juurde akvarellialaseid teadmisi ja tehnikanippe ning nii tekkis ka “liha” luudele,” ütles Tiina. “Nüüdseks olen aru saanud, et akvarellidega maalimine on vägagi intellektuaalne tegevus. Selle juures tuleb täpselt teada, mida sa saavutada tahad, samuti seda, kuidas värv paberil käitub.”

Kahel viimasel suvel osales Tiina Erala galerii Kala poolt Luual korraldatud akvarellilaagris. Mulluse laagri ekspressnäitus toimus Palamuse muuseumis ja siis tekkiski idee, et Tiina võiks sinna kunagi terve näituse jagu pilte tuua. Ülemöödunud pühapäeval saigi näitus üles.

Tuttavad motiivid

Kohalikule publikule pakub see toredaid ahhaa-elamusi, sest piltidelt võib leida näiteks Palamuse kiriku, Luua mõisa ja ühe Luua-lähedase maastikuvaate. Näha saab ka kaugemate paikade, nagu Islandi ja Austria maastikke, Pariisi vaateid, lillekompositsioone, natüürmorte ja muud. Ühtekokku pani Tiina Erala Palamuse muuseumi välja 25 tööd, mis on valminud valdavalt kahe viimase aasta jooksul.

Lemmikmotiive mul tegelikult polegi, aga seda võin küll öelda, et mulle tohutult meeldib õues maalida,” ütles Tiina. Varem sõitsin vähemalt paaril korral suve jooksul maalikastiga mere äärde.”

Kaugematel maadel nähtud motiive on ta siiski maalinud enda tehtud fotode või visandite järgi kodus, sest reisil pole selleks aega. Ka tütrepoeg Roberti portree loomisel tuli appi võtta foto, sest rüblikueas modellilt oleks pikka poseerimist liigne nõuda olnud.

Ehkki näituse pealkiri on Akvarellireaalsused”, leiab seal realistlike kõrval ka mõne abstraktse töö. Üks neist kujutab autori sõnul metsa. Tema lapselaps Robert kurtis näituse avamisel, et see värviliste laikude kogum polevat sugugi metsa moodi. Ah, vanaema jooksis metsast nii kiiresti läbi, et ta muud ei näinud,” leidis Roberti ema ehk Tiina vanem tütar Sille asjale vaimuka seletuse.

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus