Jõgeva postkontori töötaja Siivi Jüris tunnistati möödunud laupäeval Kuressaares toimunud kutsealavõistlusel Posti Parim 2008 Eesti Posti parimaks klienditeenindajaks. Jõgevale tuli samas kategoorias ka kolmas koht, mille võitis Maire Praats.
|
Siivi Jürise sõnul eelnesid Kuressaare konkursile tõsine ettevalmistus kodus ja piirkondlik eelvoor Tartus. Klienditeenindajate jaoks tähendas konkursiks valmistumine muu hulgas mitme kaustatäie tüüptingimuste üksipulgi päheõppimist. Jõgevamaa klienditeenindajatel läkski Lõuna regiooni eelvoorus, kus neil tuli rinda pista Tartu-, Põlva-, Valga- ja Võrumaa kolleegidega, eriti hästi: nad said kolmikvõidu. Siivi Jürise ja Maire Praatsi järel tuli kolmandaks Siimusti postipunktis töötav Marika Kivi. Auhinnaline koht — teine — tuli Jõgevamaale ka kullerite kategoorias ja selle võitis Aivar Pint. Paremad selgitati välja ka kirjakandjate ning sel aastal esimest korda postitöötlejate kategoorias.
Kuressaare lõppvõistlusele pääses igast regioonist nelja kategooria kaks paremat. Et regioone on Eesti Postil üldse viis, siis konkureeris iga kategooria parima tiitlile kümme inimest. Jõgevamaa postitöötajaid esindasid Siivi Jüris, Maire Praats ja Aivar Pint. Näidata tuli neil nii häid teoreetilisi teadmisi kui ka praktilisi oskusi. Klienditeenindajate teoreetiline test koosnes 30 küsimusest, praktilist ülesannet tuli neil täita Kuressaare postkontori leti taga testklienti teenindades. Kusjuures testklientidel oli teenindajate proovilepanekuks varutud mitmesuguseid “nippe”. Siivi Jürise klient esitas näiteks kavalaid küsimusi ja tahtis tavalise kirja sees raha saata. Teenindaja ülesanne oli mõjutada klienti oma esialgsest plaanist loobuma ja raha eeskirjade kohaselt rahakaardiga saatma.
Küsimusele, kes võistlejaid hindasid, jäi Siivi Jüris vastuse võlgu.
“Pinge oli nii suur, et mina ei näinud peale kliendi ja arvuti mitte midagi ega mitte kedagi,” tunnistas Siivi Jüris. “Seda, et hindajate hulgas olid näiteks turu-uuringute firma Emor ja EMT esindajad ning Kuressaare linnapea Urve Tiidus, tean ainult kuulu järgi.”
Emori esindaja ei pidanud paljuks pärast konkurssi Jõgeva postkontori juhatajale Ülle Tederile helistada ja öelda, et Siivi Jüris oli konkurentidest üle just oma teenindajaomaduste poolest, mis tähendab, et ta on valinud endale tõesti õige eriala.
Postileti all kasvanud
Postitööl saab Siivi Jürisel peatselt oldud juba kümme aastat. Enne seda oli ta ametis Jõgeva leivakombinaadis, mis aga paraku suleti. Kui ta töötutele mõeldud koolituse läbinud oli ja töökohta otsima hakkas, seadis ta sammud kõigepealt just postkontorisse, sest see oli talle lapsepõlvest tuttav koht.
“Olen, piltlikult öeldes, postileti all üles kasvanud: inimene, kes mind üles kasvatas, töötas Tartu neljandas sidejaoskonnas ja hiljem Elva telefonivõrgus,” ütles Siivi Jüris.
Esimese küsimise peale ta Jõgeva postkontorisse tööle ei saanud, ent peatselt läks üks inimene sellest asutusest lapsepuhkusele ja Siivi Jüris võeti tema asemele. Teenindanud vahepeal viis aastat Kaarepere postipunkti kliente, tuli ta tänavu veebruaris Jõgevale tagasi: Kaarepere postipunkt otsustati nimelt sulgeda.
“Jõgeva postkontoris on võrratu kollektiiv, nii et tulin siia tagasi suurima heameelega,” ütles Siivi Jüris. “Juhataja Ülle Teder on aga väga ärgas oma alluvaid tagant torkima, et nad igasugustel konkurssidel osaleksid. Eks meil seepärast võistlustel nii hästi lähebki, et juhtkonna toetus on taga.”
Vaheldusrikas töö
Mis klienditeenindaja töösse puutub, siis on see Siivi Jürise meelest piisavalt vaheldusrikas: järgmine päev ei sarnane kunagi eelmisega. Kiuslikke inimesi on Jõgeva postkontori klientide hulgas aga suhteliselt vähe.
“Sotsiaaltöötaja rolli tuleb postkontori klienditeenindajal küll mõnikord täita,” ütles Siivi Jüris. “Ning kui vaja, eaka kliendi telefonile kõneaega laadida või tema eest vajalikke blankette täita. Tänapäeva internetiajastu noortele tuleb seevastu õpetada, kuidas tavalist kirja saates aadressi ümbrikule kirjutada: nii mõnigi neist on tunnistanud, et saadab paberkandjal kirja esimest korda elus.”
Viiendat aastat toimunud konkursil Posti Parim osales Siivi Jüris esimest korda (üldse on valdkondade paremaid Eesti Postis selgitatud küll juba 1999. aastast). Varem poleks ta õigupoolest võistelda saanudki, sest Kaareperes tuli tal kliente teenindada arvuti abita, konkursil tuleb aga vallata just arvuti abil teenindamise kunsti.
Küsimusele, kuidas tema endised kliendid, st Kaarepere inimesed nüüd postipunktita hakkama saavad, vastas ta, et vististi päris hästi.
“Kirjakandja käib kuus korda nädalas ning toob, kui vaja, postimaksevahendid ja postipakid koju,” ütles Siivi Jüris. “Ajalehtede-ajakirjade üksiknumbreid pole nüüd tõesti Kaareperes kusagilt osta, aga neid ostetigi väga harva. Postipunkti lahtiolekuaeg polnud aga töölkäijaile üldse sobiv. Pensionärid, kes varem postipunktis pensioni järel käisid, lasevad nüüd aga raha panka üle kanda ning käivad Jõgeval seda välja võtmas. Nii mõnigi leiab, et on päris tore, kui on põhjust kord kuus linnas käia.”
Mõned aastad tagasi proovis Siivi Jüris Kaareperes ka poodi pidada, aga tõdes pärast aastast poodnikukarjääri, et nii väikeses kohas, kus napib nii müüjaid kui ostjaid ja kus suurema firma, antud juhul Jõgeva Majandusühistu kauplus juba ees tegutsemas, väikepoe pidamine ära ei tasu. Aga ühe kogemuse võrra rikkam on ta nüüd ikkagi ja mine tea, millal see marjaks ära kulub.
Eesti Posti parima klienditeenindaja rändauhind seisab nüüd jälle Jõgeva postkontoris. See on seal seisnud ka varem: 2005. ja 2006. aastal võitis selle Jana Päll. Kui vaadata kõnealuse auhinna liikumisgraafikut, siis tekib ilus muster: Pärnu—Jõgeva—Jõgeva—Pärnu—Jõgeva. Siivi Jüris loeb sellest mustrist välja, et auhind peaks Jõgevale jääma ka järgmiseks aastaks.
RIINA MÄGI