Same võõrustas oma toodangu edasimüüjaid

Tabiveres tegutseva osaühingu Same tootmishooned ja õu olid üleeile tavatult rahvarohked: Same toodangu põhilise edasimüüja, Rootsi firma Trejon müügiesindajad ja edasimüüjad olid tulnud vaatama, kuidas Same masinad valmivad ning lähemat tutvust tegema nii vanema kui ka uudistoodanguga.

Same toodangust läheb ekspordiks 75-80 protsenti. 75 protsenti eksporttoodangust müüakse aga maha just Trejoni kaudu, kellel on väga suured kogemused põllumajandus- teehooldus- ja metsamasinate müümisel ning kellel on 53 diilerit ehk edasimüüjat Rootsi eri piirkondades ning paarkümmend Kesk-Euroopa maades. Trejon ise lõpptarbijatega ei tegelegi, vaid müüb kauba maha edasimüüjate kaudu. Rootsi edasimüüjatele korraldatab Trejon igal aastal õppepäeva ühes tehases, mille toodangut nad edasi müüvad. Sames, mille toodang moodustab Trejoni müüdava hulgas tervelt kümnendiku, olid Rootsi edasimüüjad esimest korda (Kesk-Euroopa levitajad käisid siin juba möödunud suvel). Et viitkümmend kolme meest ühel päeval ühe lennuki peale saada on paraku võimatu, jäid mõned neist ka tulemata, aga enamik oli siiski kohal.

Kõigepealt tegid rootslased ringkäigu Same tootmishoonetes. Seejärel jagati mehed kolme gruppi, kes tutvusid järgemööda teehooldusmasinate (lumekoristustehnika ja liivapuisturid), hooldusniidukite (tasandusniidukid ja kett-võsaniidukid) ning metsaveokärudega. Selgitusi jagasid Trejoni enda viis müügiesindajat, kes vastavaid masinaid juba hästi tunnevad.

Kui teehooldusmasinate ja niidukite puhul, mida juba mõnda aega müüdud, sai Same edasimüüjatelt ka tagasisidet selle kohta, kuidas tarbijad ühe või teise tootega rahule jäänud ning missuguste masinaosade või sõlmedega probleeme tekkinud, siis metsaveokärud juurutati tootmisse alles sel suvel. Neid tehakse kaht tüüpi tõstukiga: teleskoop-tüüpi ja paralleelkinemaatikaga noolega.

Tahab harjumist

„Paralleelkinemaatikaga tõstukiga töötamine tahab esialgu harjumist, aga kui see selgeks saab, siis hakkab see tavaliselt tunduma palju mugavam kui teleskooptõstukiga töötamine,“ ütles Same tegevjuht Tarmo Tein.

Peale palkide koormasse tõstmise said diilerid proovida ka metsaveokärudega manööverdamist. Et Same kärudest ühel mudelil saab tagasilda liigutada sõltumatult käru vedava traktori liikumisest (tagasilla liigutamine toimub traktori kabiinist hüdrojagaja abil ), on sellega võimalik väga edukalt kasvavate puude vahel manööverdada. Same käru ongi mõeldud pigem talunikest metsaomanikele, kes oma metsa säästvalt majandada tahavad.

Metsaveokärude tootmine tõusis päevakorda siis, kui selgus, et tootmisvõimsust kippus üle jääma.

„Pidasime Rootsi partneritega nõu ja kui nende uuringud näitasid, et sedalaadi toodangu turust oleks võimalik mingi osa endale saada, siis saigi metsaveokärude tootmine käima pandud,“ ütles Tarmo Tein.

Esimesed seitse käru tehti valmis juuni algul Lõuna-Rootsis Jonköpingis toimunud metsandusmessil Elmia Wood näitamiseks. Praeguseks on valmis 20 käru ning aasta lõpuks saab neid tehtud viiekümne ringis. Mujalt ostetakse vaid rattad, rummud ja hüdraulika, kõik muu tehakse valmis kohapeal.

„Rootsis on väga palju metsa ja seepärast on metsaveokäru meil üsna populaarne toode,“ ütles koos müügiesindajatega Tabiveres viibinud Trejoni müügidirektor Henrik Johansson. „Paljudel meie diileritel on suured kogemused sedalaadi toodangu müümise alal ning nüüd saavad nad Same kärusid teiste firmade omadega võrrelda.“

Sellega, mida tema ja ta kolleegid tehases nägid, oli ta Henrik Johansson väga rahul.

„Tootmine on siin tehnoloogiliselt väga heal tasemel,“ ütles ta. „Siin on moodsad seadmed, nagu näiteks metallilõikuspink, samuti head töötingimused.“

Müügitöö pole lihtne

Kui Henrik Johansson polnud Tabiveres kaugeltki esimest korda, siis suurem osa Trejoni diileritest polnud Tarmo Teini üllatuseks varem Eestiski käinud. Mistõttu hakkasid nad niipea, kui esmaspäeva õhtul Ülenurme lennujaamas lennukist maha said, esitama küsimusi Eesti ajaloo kohta. Nii tegigi Tarmo Tein neile kõigepealt väikese improviseeritud bussituuri Tartu kesklinnas. Üleeile sõideti aga tutvuma põllumajandusliku suurettevõttega ehk ASiga Tartu Agro (Rootsis pole see ju sugugi tavaline, et ühel põllumajandustootjal on üle tuhande lehma ja tuhandeid hektareid põllumaid!) ning väikese Põlvamaa perefarmiga. Õhtusööki söödi Peipsi-äärses Aarde villas, kuhu sõideti läbi Alatskivi, et sealse lossiga tutvuda. Nii kujunes tööreis Trejoni diileritele üksiti huvireisiks.

Tarmo Teini sõnul pole taolise levitajate õppepäeva korraldamine sugugi lihtne. Näiteks tuli selleks, et diilerid Sames toodetava tehnikaga töötamist proovida saaksid, kokku laenata ja kohale tuua mitu traktorit: enamik Sames toodetavaid riistu on ju traktori järel veetavad. Samas on koostöö Trejoniga Samele eluliselt vajalik.

„Müügitöö on vähemalt niisama raske ja kulukas kui tootmine. Kui mitte raskemgi. Ning Trejonil on olemas nii sellealased oskused ja kogemused kui ka võimalused sellesse investeerida,“ ütles Tarmo Tein.

iii

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus