Põltsamaal ligi sajandipikkune toidutootmise traditsioon

 

Jõgevamaa majandust veavad toidu tootjad ja töötlejad. Põltsamaa Felix on kõige suurema toodetesortimendiga toidutööstus Eestis. Siin valmib joodav ja söödav kõrrejookidest ja purgisuppidest kastmete, mahlade ja veinideni.

Ettevõtte eelkäija alustas Põltsamaal tegevust juba 1920. aastal, sellega tegeles tollane Eesti Tarvitajate Keskühisus. Tol ajal toodeti Põltsamaal puuvilja- ja marjaveine, samuti mahla, puuviljahoidiseid. Just siin hakati Eestis esimesena valmistama nii mahla kui veini. Mõningaid eksponaate tollase veinitegemise kohta saab näha Põltsamaa lossikompleksi veinikeldri kõrval asuvas muuseumis.

Vähem teada on fakt, et eelmise sajandi kolmekümnendatel aastatel röstiti siin ka kohvi, valmistati piiritust ja kartulitärklist. Põltsamaa Felixi turundusdirektori Marek Viiloli sõnul on tootmine samas paigas käinud selle ettevõtte asutamisest alates, kuid tänaseks on loobutud puuviljaaedadest ning looma- ja põllupidamisest.

Väga tuntud on Põltsamaa sinep, mida valmistatakse alates 1961. aastast. Veidi enam kui poole sajandi vältel on seda väärt kraami valmistatud üle 50 miljoni tuubi. 

Eelistatakse kohalikku toorainet

Põltsamaa Põllumajanduskombinaat tegutses 1993. aastani, mil loodi Rootsi ettevõtte Felix ja omaaegse ETK baasil AS Põltsamaa Felix. Siis vaadati kriitilise pilguga üle toodete sortiment ning alustati siin toodetud ketšupi müüki Eestis. Samuti toodi turule mitmeid uusi tooteid ja seega ka uusi maitseid, olgu siis salatikastmed, uute maitseomadustega kurgid, mahlad. Mindi täielikult üle naturaalveinide tootmisele. Samas on veinitoodang võrreldes aastate taguse ajaga oluliselt vähenenud.

Paralleelselt uuenenud toodanguga asuti nüüdisajastama ka ettevõtte tehnoloogilist baasi. Kui Põltsamaa Põllumajanduskombinaadis töötas ligi 200 inimest, siis Felixis on praegu ametis 160 töötajat. Siia sõidetakse iga päev tööle ka Tartust, kõige kaugem müügiesindaja töötab Saaremaal.

Suvisel hoidistehooajal palgatakse ettevõttesse täiendavalt appi 150 töötajat. Kõige töömahukam on Felixis kurgi ja kõrvitsa töötlemine. Firma asutamisest alates on siin eelistatud kohalikku toorainet. Kui 1994. aastal asuti valmistama purgikurke, varuti kurki 160 erinevalt kasvatajalt, kes tõid neid kohale umbes sajakiloste kogustena. Praeguseks on ettevõttel sõlmitud leping 10 kurgikasvatajaga, kes toovad 1000 tonni kurke. Kui alguses kasvasid Felixis töödeldud kurgid valdavalt kasvuhoonetes, siis nüüd on tegemist avamaakurkidega. Felix on oma kurgikasvatajatest partnereid toetanud ka vajaliku oskusteabega. Teisiti öeldes kontrollib Felix kurgi tarneahelat alates seemnete väljajagamisest kuni toodangu kokkuostmise, töötlemise ja turustamiseni välja. Samasugune on olukord kõrvitsaga. Kui veel aastal 2000 töödeldi Felixis 100 tonni kõrvitsat, siis tänaseks on see arv 1100 tonni. Sellel aastal osteti vajaminevast kõrvitsast 90 protsenti Eesti kasvatajatelt. Põltsamaa Felix kuulub rahvusvahelisse Orkla kontserni, seega pole vaja kõiki kontsernis valmistatavaid tooteid kohepeal valmistada. Selleks saab kasutada teiste Orkla kontserni kuuluvate ettevõtete abi. Nii näiteks ei toodeta Põltsamaal margariini, vaid rapsiõli viiakse Werol Tehastest Leetu, kus sellest margariin valmistatakse, ning  teatud kogus tuuakse sellest ka Eestisse.  

Aktiivses tootmises 300 toodet

Marek Viilol lausus, et Põltsamaa Felixil on kolm põhilist arengusuunda. Ühelt poolt arendatakse oma tooteid, samas toodetakse neid ise ning lõpuks tegeldakse ka oma toodete müügi ja turundusega. Felixi turundusjuhi sõnul on ettevõttele tugevalt kasuks tulnud, et see kuulub väliskapitalile ning omanikud on Põltsamaal tegutseva tootmisüksuse käekäigust väga huvitatud. Tänu sellele, et Felix kuulub Orkla kontserni, on ettevõttel head võimalused oma toodangut eksportida. Nii jõuavad Põltsamaal valmistatavad tooted Lätti, Leetu, Soome, Rootsi, Austriasse, Taani. Kogu toodangust umbes 40 protsenti eksporditakse ning olulisemad sihtriigid on Soome, Rootsi, Läti ja Leedu.

Veini ei ekspordita, küll aga jõuab Põltsamaa Felixi vein laevadele ning aktsiisivabadesse kauplustesse.

Praegu on Felixil aktiivses tootmises umbes 300 toodet, neist 100 läheb Orkla kontserni ettevõtetele ja üle 200 müüakse Eestis. Felixi turundusdirektori sõnul tuuakse aastas turule umbes 20-30 uut toodet. Just hiljuti jõudis turule Põltsamaa uus jõhvika-granaatõunajook, uus Põltsamaa ploomimoos, kaks kõrvitsatoodet, praekapsas porgandi ja toiduõliga, uus apelsinimahl pudelis ning neli uut suppi. Turule on jõudnud ka kolm uue maitsega ketšupit. Viimase poolteise kuuga on välja tuldud 13 uue tootega.

Felix on hea partner ja piirkonna toetaja

Felixi turundusdirektori sõnul on ettevõtte eesmärk saavutada teatud toodete osas Eesti turul liidripositsioon. Samuti pööratakse järjest enam tähelepanu tootearendusele, kaubamärkide tutvustamisele. Samuti on seatud eesmärgiks eelistada jätkuvalt kohalikku toorainet.  

AS-i Põltsamaa Felix eeliseks on ettevõtte vanus ja sellest tulenev tuntus. Ettevõte on olnud ja soovib jätkuvalt olla hea partner Põltsamaa linnale nii maksumaksja kui sponsorina.

AS Põltsamaa Felix on Jõgevamaa üks suuremaid maksumaksjaid ning on toetanud kohalikku sporti. Seetõttu kannabki Põltsamaa ühisgümnaasiumi spordihoone Felixhalli nime.

Ettevõte on traditsiooniliselt toetanud ka suvist muusika suursündmust “Põltsamaa Fest,” samuti on toetatud Põltsamaa ühisgümnaasiumi, huvikoole ning huviringe.

Kohalikele noortele, kes õpivad toidutootmisega seotud erialadel, on Felixis pakutud praktikavõimalust.

Mullu tunnistasid maakonna vabaühendused Põltsamaa Felixi aasta parimaks kodanikuühiskonna toetajaks. Felixis on valminud supp meie üldlaulu- ja tantsupidude esinejatele. Järgmisel aastal saab Põltsamaa Felix uuenenud ettevõttena 20 aastaseks, kuid eelkäija aastakümnete pikkuse tegevusega kokku täitub tuleval aastal 93. tegevusaasta.

i

TOOMAS REINPÕLD

blog comments powered by Disqus