Põltsamaa ühisgümnaasiumi õpilasfirmad päästavad maailma ja säästavad aega

Põltsamaa valla aasta noorte teoks 2019 valiti õpilasfirmade loomine. Põltsamaa noorte õpilasfirmad tegelevad mitmekülgsete toodete valmistamise ja müügiga. Üks õpilasfirma aitab näiteks kasutada mööblikangajääke ning teine parandada inimeste kätehügieeni.


 

Põltsamaa ühisgümnaasium tegeleb õpilasfirmadega esimest aastat. Seega on harjumist ja õppimist nii juhendajatel kui ka õpilastel. „Oleme mitu aastat mõelnud, et meie koolis võiksid õpilasfirmad olla, aga vahepeal ei olnud juhendajaid. Kõik juhendajad peavad olema käinud Junior Achievementi koolitusel. Sel õppeaastal otsustasime koolituse läbida. Nii võttiski õpilasfirmade koolitusest osa neli juhendajat, kellest kolm said endale sel aastal ka juhendatavad,“ rääkis üks juhendaja Maris Orav.
Õpilaste ettevõtlikkust toetab kogu kool. Seda näitab ka hiljuti saadud ettevõtliku kooli hõbetase. Olgugi et põhikoolis konkreetselt majandusõpet pole, tuuakse seda õpilasteni teiste ainetundide kaudu. „Gümnaasiumis on meil õppeaine, kus on integreeritud majandusõpetus, ettevõtlus, karjäär, projektitöö ja suhtlemispsühholoogia,“ loetles Orav. Seega on mõni teema ainetundides juba arutletud. Kuid olulisem kui ainealased teadmised, on õpilaste tahe. Seda viimast jätkub igasse firmasse. „Õpilasfirma ei saa olla kohustuslik programm, see peab olema vabatahtlik, muidu sellest asja ei saa,“ kinnitas ka Orav.
Seda, et esimese aastaga luuakse koolis lausa viis õpilasfirmat, ei osanud juhendajad oodata. „Need, kes tulid, olid väga kindlad, et tahavad seda teha,“ rõõmustas Orav õpilaste initsiatiivikuse üle.
Õpilased on tõesti algatusvõimelised ja nendivad, et õpilasfirma innustab neid ka tulevikus ettevõtluse või majandusega tegelema. „Põhikooli lõpus otsustasin minna majandusklassi, sest see huvitas mind. Õpilasfirma on suurim majandusega seotud projekt, mis mul on olnud. Alati ei pea ettevõtjaks hakkama, mulle pakub majandus üldiselt huvi,“ ütles õpilasfirma Seeps üks eestvedaja Mairo Link.
Ka õpilasfirma Torm! liige Eliise Kuus nentis, et tahaks ettevõtlusesse edasi liikuda, eriti meeldivad talle müük ja turundamine. „Sel alal võiks töötada küll, samas kõlab ka enda ettevõte väga ahvatlevalt. Õpilasfirma on visiooni andnud, et tegelikult ei ole raske turule jõuda ja oma toodet müüa. Seda peab lihtsalt õigesti tegema.“

ÕPILASFIRMA VAHEPALA

KES? MIS? Põltsamaa ühisgümnaasiumi koolipuhvet.
KUIDAS? Üldiselt valmistame ise, kuid mõningatel juhtudel teeme koostööd teiste
firmadega. Näiteks automudelismi Balti meistrivõistlustel tegime koostööd Kördiööbik OÜga.
PALJU MÜÜNUD? Palju, kõige rohkem üle 100 toote päevas.
KUIDAS PÜSIB KONKURENTSIS? Laia tootevalikuga.
KAUA VÄLJATÖÖTAMISEGA AEGA LÄKS? Alguses oli meil veel mitu ideed, nt erineva kujundusega sokid, võtmehoidjad, kingalusikad ja puude istutamine, kuid otsustasime lõpuks siiski puhveti kasuks. Aega läks umbes kuu, kuna otsuse tegemine ja läbimõtlemine osutus raskemaks, kui arvasime.
PALJU MAKSAB? Puhvetis 0,30 kuni 1 euro, suurematel üritustel on hinnad teised.
KUST OSTA SAAB? Osta saab puhvetist ja üritustelt ning on võimalik teha ka eritellimusi.
KAS TOODE PÄÄSTAB MAAILMA? Ei, aga inimeste kõhtusid täidab küll.

ÕPILASFIRMA MOHI-MOHI

KES? MIS? Teeb looduslikke näohooldustooteid, ennekõike huule- ja näokoorijaid.
MIKS? Liikmed tundsid puudust looduslikest toodetest ning seega otsustati need ise teha.
KUIDAS PÜSIB KONKURENTSIS? Toob välja oma toote tugevused. „Neile, kes on loodussõbralikumad, on müümine lihtsam, neile, kellel ei ole vahet, mida toode sisaldab, on müük raskem.“
PALJU VÄLJATÖÖTAMISEGA AEGA LÄKS? Varem kodus tehtud tooted vajasid arendamist. Teevad ka hooajalisi tooteid, näiteks jõuluajal võis osta piparkoogilõhnalisi näokoorijaid.
PALJU MAKSAB? Huulekoorijad 4,50, näokoorijad 5,50.
KUST OSTA SAAB? Kirjutades Facebookis või Instagramis, Põltsamaa lillepoest.
KAS TOODE PÄÄSTAB MAAILMA? Kõik pakendid on klaasist, mida saab taaskasutada. Tooted ei sisalda kemikaale, kõik on looduslik.

ÕPILASFIRMA TORM!

KES? MIS? Teeb mööblikangajääkidest õlakotte.
MIKS? Idee sündis sellest, et turul on küll palju igasugu kotte, kuid need on kas ühesugused või liiga kallid. Samuti tundsid liikmed ise puudust erinäolistest ja vastupidavatest kottidest.
KUIDAS? Jõgeval tegutsevast Eesti Sofa OÜ-st saavad mööblikangajääke. Ise disainivad, abiks on õmbleja. Kuna tegemist on mööblikangaga, on kotid vastupidavad.
MIDA ÕPPINUD? Palju kogemusi koolitustelt. „Saime privaatse müügimentorluse koolituse, millest oli palju kasu.“ Igaüks on käinud oma eriala koolitusel.
KUI PALJU MÜÜNUD? 50–60. Suurim tellimus korraga tuli Eesti 2035 projekti tegijatelt.
KUIDAS PÜSIB KONKURENTSIS? Iga kott on erinev, mööblikangajäägid lubavad kotti kasutada nii poes käimiseks, aga ka niisama kasutamiseks. Eeliseks on see, et ühelgi kotil ei ole ühesugust disaini.
KAS KOGEMUS ON SEDA VÄÄRT? Kindlasti, eriti kui ettevõtlus on südamelähedane. „Kui teed seda kõike hingega, tasub see end ära. See on küll väljakutse, kuid õpetajad ja mentorid toetavad.“
KAUA VÄLJATÖÖTAMISEGA AEGA LÄKS? Alguses olid ideed, siis tekkis soov kasutada näiteks helkureid. Kui algul olid kotid lihtsad, siis nüüd kasutatakse ka taskuid, helkureid ja nööbiga kinnitusi. Tootearendus käib pidevalt.
PALJU MAKSAB? Sõltuvalt suurusest kas 14, 12 või 10 eurot.
KUST OSTA SAAB? Veebilehelt yaga.ee, Instagramist või Facebookist tellides.
KAS TOODE PÄÄSTAB MAAILMA? Kogus mööblikangajääke, mis muidu prügimäele läheks või vedelema jääks, on väga suur.
KÕIGE SÜDAMLIKUM KOGEMUS? „Üllatas kui paljud inimesed maailmas meid üles leiavad ja ostavad. Kõige armsamad on olnud hetked, kui keegi on laadal öelnud, et tuli ainult meie pärast.“

ÕPILASFIRMA CRAFT-WOOD

KES? MIS? Teeb puidust serveerimisaluseid ja lõikelaudu ning eritellimusel tooteid.
KUIDAS? Töötunde ligi 200. Kõige keerulisema serveerimisaluse tegemiseks kulub kaks ja pool tundi. Teevad kõik ise.
PALJU MÜÜNUD? 70, suurim tellimus võrkpallivõistluste auhindadeks.
KUIDAS PÜSIB KONKURENTSIS? Teevad erikujulisi ja omapärase disainiga serveerimisaluseid.
KAUA VÄLJATÖÖTAMISEGA AEGA LÄKS? Varem sugulastele ja sõpradele sünnipäevaks kingitud alused tundusid saajatele meeldivat. Edasi tuli tootearendus.
PALJU MAKSAB? 12–25 eurot.
KUST OSTA SAAB? Facebookist ja Instagramist tellides.
KAS TOODE PÄÄSTAB MAAILMA? Arvame küll, sest kasutame naturaalset kasepuitu. Tooted on funktsionaalsed ja ilusa disainiga, mitmeotstarbelised ja pakuvad ka silmailu.

ÕPILASFIRMA SEEPS

KES? MIS? Teeb energiakividega seepe. Igal kivil on kindel võime. Leidub näiteks armastuse kivi, rahakivi, aga ka stressi maandamise kivi. „See on hügieeniline ja lõbus samal ajal“. Kivid sobivad ka selleks, et harjutada väikesi lapsi rohkem käsi pesema. 
KUIDAS? Ühel õhtul kuus teevad nad 10 tundi seepi. „Oleme pigem sprinterid“
KUI PALJU MÜÜNUD? Kokku 207 seepi.
MIDA ÕPPINUD? Kellelgi läheb ikka paremini kui meil. Müük ei ole raske, tegelema peab aeg-ajalt peale tuleva laiskusega. Aga selleks, et edu saavutada, tuleb end kokku võtta. Et firmal hästi läheks, tasub tihti küsida ning abi antakse.
KAUA VÄLJATÖÖTAMISEGA AEGA LÄKS? Alustasid kätekreemiga, milleks ka toetust saadi. Siis tekkis idee seepe teha.
KAS KOGEMUS ON SEDA VÄÄRT? Vägagi, sest müügioskuse arendamine, tiimiga toimetulek, ülesannete jaotamine ja kogemus on väga kasuks tulnud. „Müüa päriselus oma toodet, samal ajal tundes müügiargumente, on väga äge!“ 
KAS SOOVITATE TEISTELE? Kindlasti. Aga firmat ei tohiks teha pelgalt uurimistöö pärast, vaid iseenda soovist. 
KAS TOODE PÄÄSTAB MAAILMA? „Hoiame inimeste hügieeni ning argipäevane kätepesu muutub muutuvad poole rõõmsamaks!“
KUI PALJU MAKSAB? Viis eurot
KUST OSTA SAAB? Kooli puhvetist, Facebookist või Instagramist tellides. Naistepäeva paiku ka Põltsamaa lillepoest.

KERTTU-KADI VANAMB

blog comments powered by Disqus